Bankörning på Gelleråsen 30 april

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Guest

Bankörning på Gelleråsen 30 april

Post by Guest »

Vi är två Elise och en Exige som åker till Gelleråsen på Valborg tillsammans med en stor samling andra bilar, mest Ferrari, Porsche, BMW och Maserati, men även någon TVR. Lovar ta lite bilder under dagen och lägger upp dem här när jag kommer hem.
Guest

Post by Guest »

Läste detta på sportbilen.se :bawling:

03-04-27 03:10
Ferrari 355 demolerad
En privatägd gatregistrerad Ferrari 355 Berlinetta gick ett dystert öde till mötes i fredags på Kinnekulle Ring, under den första dagen av tre med namnet Avon Days. Det var svenska Ferrariklubben som hade samlats för att värma upp bilarna inför sommaren, men redan då tog det alltså slut för en av de vackra bilarna. Det var inför långa raksträckan som bilen fick en sladd ut i gruset på vänstra sidan, vars kast inte gick att häva utan bar rakt in i räcket på andra sidan. Skadorna inskränkte sig som tur var till materiella, men chocken efter en sån här upplevelse lägger sig inte i första taget. Det som blev kvar av bilen står nu i von Brauns lastbilssläp för vidare transport till auktoriserad verkstad. Vad vi kunde se var bilen mest skadad i fronten, så förhoppningsvis går den att rädda. Men det blir inte billigt...
Guest

Post by Guest »

Lite bilder från gårdagen. Absolut den bästa bankörningen någonsin! Härligt väder och underbar bana. En av höjdpunkterna under dagen var när Tony Ring körde min bil och därefter körde jag med honom som passagerare och han kommenterade min körning. Han hade aldrig kört en Elise och tyckte att "det var en mycket rolig bil". Han körde otroligt mycket snabbare än vad jag gjorde....första gången han körde en Elise.... Nåja, man hade väl inte förväntat sig något annat. Bara att fortsätta och träna.

Hur stod sig då min Elise och Eriks Exige i "konkurrensen" med de andra bilarna? Den snabbaste under dagen var Porsche 996 GT3, en otroligt fin bil och dessutom snabbare än 996 Turbo. Både jag och Erik lyckades köra om flera 996 Turbo och GT3, men som vanligt handlar det ju mycket om vem som kör bilen. Föraren av den röda GT3:an nedan var mycket duktig och körde snabbare än jag och drog ungefär jämnt med Exige. Vi tog igen i kurvorna vad vi tappade på rakan, på den långa målrakan kom jag upp i ca 185 km/h medan GT3:orna kom upp i 220 km/h, sen var det bara att jobba igen i de kurviga partierna...katt och råtta!

Trots att det var Ferrari i Stockholm som arrangerade var det inte en enda Ferrari med på bankörningen. Carl Palmstierna sa till mig att det inte finns så många Ferrarisar, men.....själv tycker jag att man ser en F355 eller F360 i varje gathörn i Stockholm, och det var säkert där de befann sig även denna dag  :hyper:

Jag provåkte en Maserati 4200, med V8 och 390 hk. Ganska kul bil, men inget för mig. Jag provsatte även en 550 Maranello, vilket inte heller var något för mig.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Image
User avatar
EH
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Fri 25 Oct, 2002 20:52
Contact:

Post by EH »

:-D :-D :-D :-D
Bra sammanfattat Admin!
Det var som sagt en mycket rolig bana, som var mycket kurvigare än den ser ut om man tittar på en flygbild.
Det var självklart mycket roligt att mäta sig med "tyskarna". Jag hade uppriktigt sagt inte trott att vi "anglofiler" skulle kunna hänga med så bra med tanke på den långa rakan där GT3:or och turbos drog ifrån rejält.
Mina nya yokohamadäck 048 var helt suveräna. Mkt fint och förutsägbart grepp.
Det vore onekligen roligt att åka ner till knutstorp på årsmötet, men hörselskydden skaver fortfarande i öronen från gårdagens hemresa.
User avatar
Atariman
Forumberoende
Posts: 190
Joined: Mon 17 Feb, 2003 20:15
Location: Stockholm
Contact:

Post by Atariman »

Admin wrote:Trots att det var Ferrari i Stockholm som arrangerade var det inte en enda Ferrari med på bankörningen. Carl Palmstierna sa till mig att det inte finns så många Ferrarisar, men.....själv tycker jag att man ser en F355 eller F360 i varje gathörn i Stockholm, och det var säkert där de befann sig även denna dag  :hyper:
Ser ut som att det fanns en där iaf! Image
Image
Sen, klart, den kanske inte körde på banan...
Låter hursomhelst som om ni hade riktigt roligt!
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala
Contact:

Post by Lotus »

Dom som lyckats få ihop pengar till att köpa en Ferrari kanske inte har råd att köra dom :shock: :lol:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
lo918
Forumberoende
Posts: 144
Joined: Fri 25 Oct, 2002 14:39
Contact:

Post by lo918 »

Eller fått sig en tankeställare  :deal: om de såg/läst vad som hände en bil för någon vecka sedan.

/stefan
User avatar
Atariman
Forumberoende
Posts: 190
Joined: Mon 17 Feb, 2003 20:15
Location: Stockholm
Contact:

Post by Atariman »

Det gick säkerligen på försäkringen. Men, mindre kul är det förstås att kvadda bilen - oavsett pris på den... :(
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests