Import - kostnader

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Import - kostnader

Post by Puttriken »

Ni som har importerat era bilar till Sverige, vad har (förutom själva bilköpet) era importer kostat er?
Last edited by Nillet on Fri 06 Apr, 2012 23:08, edited 1 time in total.
Reason: Rubrik förtydligades.
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
Bjarne
Forumberoende
Posts: 173
Joined: Wed 11 Nov, 2009 08:46
Location: Torna Hällestad, Skåne
Contact:

Re: Import

Post by Bjarne »

Det är inte så farligt.
För oss slutade det strax under 10000 för hemtransporten.
Det inkluderade bansin, färjor, bro, försäkring, registreringsbesiktning och skyltar.
Skyltar kostar 240 (2x120) sist jag kollade, och reg. besiktningen gick på mellan 1000 och 2000...
Sedan kan ditt nya svenska försäkringsbolag kräva att du skall ha brandsläckare och/eller "masterswitch".
_____________________
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida

My guardian angel is quick, I just try to keep up...
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Import

Post by Puttriken »

Bjarne wrote:Det är inte så farligt.
För oss slutade det strax under 10000 för hemtransporten.
Det inkluderade bansin, färjor, bro, försäkring, registreringsbesiktning och skyltar.
Skyltar kostar 240 (2x120) sist jag kollade, och reg. besiktningen gick på mellan 1000 och 2000...
Sedan kan ditt nya svenska försäkringsbolag kräva att du skall ha brandsläckare och/eller "masterswitch".
10k är överkomligt. När var det och var det från England? Betalar man (svensk) moms för bilen oxå?
Man måste väl oxå byta lite delar på bilen oxå för att anpassa den efter dom svenska förhållanden/reglerna? Vad är det och vad kan det tänkas kosta för en Elise?
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Import

Post by Stefan_A »

Om du köper bil inom EU slipper du betala svensk moms om den är äldre än 6 månader och har gått mer än 6 000 km. Läs mer på >Skatteverkets hemsida<

.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
tomakarl
Forumberoende
Posts: 192
Joined: Fri 19 Nov, 2010 18:51
Location: Linköping
Contact:

Re: Import

Post by tomakarl »

Min import kostade ungefär 8 000:-, allt inkluderat ( flyg, färja, bensin, övernattningar, regbesiktning samt övriga avgifter).
Personligen tyckte jag att det en fantastisk resa och upplevelse!
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Import

Post by Nillet »

Min import blir lite dyrare och varför går jag inte in på här...

10000:- låter som en rimlig beräknad kostnad för import från england.

Angående strålkastarna blir det olika dyrt beroende på vilken Lotus som tas in. Det har diskuterats på olika ställen här på forumet.
Hastighetsmätarens visning i km/h verkar också ha ställt till bekymmer om man läser vad som skrivs på forumet.
Att konvertera till vänsterstyrning kostar men kan vara lönande även det om man läser här på forumet.
User avatar
Bjarne
Forumberoende
Posts: 173
Joined: Wed 11 Nov, 2009 08:46
Location: Torna Hällestad, Skåne
Contact:

Re: Import

Post by Bjarne »

Puttriken wrote:
Bjarne wrote:Det är inte så farligt.
För oss slutade det strax under 10000 för hemtransporten.
Det inkluderade bansin, färjor, bro, försäkring, registreringsbesiktning och skyltar.
Skyltar kostar 240 (2x120) sist jag kollade, och reg. besiktningen gick på mellan 1000 och 2000...
Sedan kan ditt nya svenska försäkringsbolag kräva att du skall ha brandsläckare och/eller "masterswitch".
10k är överkomligt. När var det och var det från England? Betalar man (svensk) moms för bilen oxå?
Man måste väl oxå byta lite delar på bilen oxå för att anpassa den efter dom svenska förhållanden/reglerna? Vad är det och vad kan det tänkas kosta för en Elise?
Från England.
Hösten 2009 hämtade vi den.

Moms och tull tillkommer vid import - lyckligtvis är det bara import om det är utanför EU, annars är det införsel. Alltid tullfritt, och normalt momsfritt.
Sist jag kollade så (vilket också räckte när vi reg. besiktigade vår) så var det nog om det fanns med en km/h skala på hastighetsmätaren. Hade hört tidigare att denna skulle vara större eller tydligare, och det kan kanske vara något som ändrar sig, men det behövdes inte.

Var noga med vilken besiktningsplats du väljer för reg. besiktningen - du vill kunna välja liten skylt fram och besiktningsmånad (vi lärde oss för sent och har en bucklig nummerskylt och besiktningsperiod under smällkalla vintern).
_____________________
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida

My guardian angel is quick, I just try to keep up...
User avatar
Vanya_S
Stamgäst
Posts: 46
Joined: Wed 15 Jun, 2011 13:49
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Import - kostnader

Post by Vanya_S »

Jag håller på och importerar en Esprit SE MY1990 - skall återvända till London och hämta den imorgon. När den är hemma i Sverige ska jag sammanställa en lista över införselrelaterade kostnader! :)

/V
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Import - kostnader

Post by Puttriken »

Vanya_S wrote:Jag håller på och importerar en Esprit SE MY1990 - skall återvända till London och hämta den imorgon. När den är hemma i Sverige ska jag sammanställa en lista över införselrelaterade kostnader! :)

/V
Toppen!!
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Import - kostnader

Post by Stefan_A »

Vanya_S wrote:Jag håller på och importerar en Esprit SE MY1990 - skall återvända till London och hämta den imorgon. När den är hemma i Sverige ska jag sammanställa en lista över införselrelaterade kostnader! :)

/V
Skriv gärna några rader och skicka in till klubbtidningen om detta!
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Vanya_S
Stamgäst
Posts: 46
Joined: Wed 15 Jun, 2011 13:49
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Import - kostnader

Post by Vanya_S »

Jorå, det ska jag göra! Om inget annat så blir berättelsen om resan lite intressant - såsom då hastighetsmätaren/distansvisaren plötsligt gick sönder i Danmark, och då man nästan (15 km hemifrån!) råkade ut för en rejäl olycka pga isbildning på en motorvägsavfart. Att tappa kontroll över sin Esprit och det bara några meter bakom en rad andra glidande bilar var minst sagt skrämmande.
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
User avatar
Vanya_S
Stamgäst
Posts: 46
Joined: Wed 15 Jun, 2011 13:49
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Import - kostnader

Post by Vanya_S »

Ett tips till alla som ska göra en ursprungskontroll vid införsel: se till att säljaren skriver på kvittot vad bilen har för chassninummer!!!! Det räcker inte att det står i registreringsdokumentet, eller iförsäkringsbeviset. Det kanske slår alla som en självklarhet, men nu får jag komplettera min ansökan. Lite tråkigt det. Att ha sin Esprit stillastående framför huset i väntan på diverse pappersarbete. :(

Frågan är nu om det räcker att skriva in chassinummret i kvittot (som jag har behållit i original) eller om Transportstyrelsen väntar sig att jag ska flyga till London igen för att träffa säljaren och utfärda ett nytt kvitto. Usch. Byråkrati.
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
bencollins
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Fri 01 Feb, 2013 09:32
Location: västerås
Contact:

Kommentär 1-4

Post by bencollins »

1) Har ett tips för importering, köp någonting reggat efter januari-96, eftersom då finns "European certificate of conformity" för alla bilar. så det finns definitivt en ECC för alla bilar och även lotus! (jag importerade år 2000 en fiat barchetta november 1995) - DUH!  :bang:

2) Har en fråga, vad är den årliga bilskatten för en 780kg bensinbil 1996? i.e en S1 Elise, eller finns det en länk någonstans?
Eller förenklad fråga, vad betalar ni med en 96/97/98 elise s1?  :nothing:
Hos http://www.skatteverket.se/skatter/ford ... 03864.html
Hittade jag :-
"Viktbaserad fordonsskatt:
De bilar som inte beskattas efter koldioxidutsläpp beskattas som tidigare, utifrån fordonsslag, drivmedel och skattevikt."

3) :luxhello: £1 = 9.64Skr bästa någonsin, bra tid för att importera!
Och bank of england's vd säger att pundet sjunker ännu mer! :evilgrin10:
http://www.bbc.co.uk/news/business-21496997
"The falls came after Bank of England policymaker Martin Weale said that sterling may need to weaken further to bolster the UK economy."

4) Jag hittade den här hjälpsummeringen (på engelska och översätt med google):
Obs: Lång text! :deal:
Jag trodde att jag skulle dela min senaste erfarenhet av import en brittisk högerstyrd bil till Sverige, för dem som, liksom jag, HINDRA på att betala nästan dubbelt pris för samma bil kan du få tillbaka i England, men var osäker på hur lätt det skulle vara att juridiskt registrera den här.
Viktigt har det skett en del senaste ändringarna till de svenska kraven för att konvertera brittiska fordon för användning i Sverige, vilket gör det mycket enklare / mindre subjektiva än det verkar ha varit i det förflutna. I synnerhet dubbla skala mph / kph hastighetsmätare är nu acceptabla, även om mph är den primära skala.

Steg 1) Välj ett fordon. Jag gick för något lite opraktiskt med tanke Jag bor i norra Sverige (en kraftfull bakhjulsdriven sportswagon) men prisskillnaden var enorma, så det fanns inget sätt jag skulle sälja min bil och handel ner för något mycket äldre och mindre intressant för samma värde. Ser tillbaka, skulle en 4x4 eller något med lite mer markfrigång ha varit mer användbar.
Med tanke på att du kommer att förmodligen gör lite DIY för din bil för att förbereda den för registreringsbeskitningen, är det vettigt att hitta något med massor av användarstöd online i andra forum - min bil har massor av bra DIY tillgänglig information, inklusive hur du tar bort och ersätta strålkastarna, spara mig en hel del pengar.

Steg 2) Att få bilen till Sverige. Du kan köra en EU-fordon i Sverige 7 dagar om du är fast bosatt eller i upp till 12 månader om du är en tillfällig hemvist. Jag var här på en expat kontrakt så jag höll min bil på brittiska plattor (beskattas och MOTed) i 12 månader medan jag sorterade ut min sysselsättningssituation.
Du hittar bevis på detta på Transportsyrelsen plats här:
http://www.transportstyrelsen.se/en/road/Vehicles/ ...
En bra brittiska försäkringsgivare att använda för att täcka din brittiska bil för obegränsad användning inom EU är Stuart Collins - de är dyra men jag kunde inte hitta en annan försäkringsgivare som skulle täcka mig med tanke mina omständigheter (jag använde bilen för pendling, vilket är undantagna från de flesta andra 365-dagars användning inom EU politik - se ECAR).

Steg 3) Den svenska registreringsprocessen
Den Transportsyrelsen webbplats är utmärkt, och har samma information på både svenska och engelska. Processen följer i huvudsak 3 steg:
i - bekräftelse på att bilen är din, och inte stulen ("ursprungskontroll" / "ursprungskontroll")
ii - Teknisk besiktning och första registrering
iii - Registrering för användning i trafiken

I - Så länge du har rätt dokumentation (loggbok / intyg om ägande, dvs V5 doc, bevis på försäljning), var lite mycket enkel, skicka in dina papper (du kommer inte få något av det tillbaka, så ta kopior av dem först!), vänta 2 dagar för Transportstyrelsen att skicka dig en faktura (700 kr), och sedan ungefär en vecka från och med då du får en bekräftelse på kontrollen av ursprung och ett bokningsnummer att behöva boka registreringsbesiktning.
II - detta var lite som orsakade mig outsägligt sömnlösa nätter, och det finns en väldig massa gamla och motstridig information på nätet om vad du behöver göra / ändra på din bil för att göra det acceptabelt i Sverige. I själva verket måste du se till av följande:
a - strålkastarna har en LHD mönster (_ / istället \ _)
B - Den bakre dimljus är på höger sida (om din bil bara har en - inga problem om det har 2, som de flesta bilar nu).
c - hastighetsmätaren har KM / H på skalan - det behöver inte vara den enda skala eller större skala.
Efter att ha en hel del problem att hitta billiga begagnade strålkastare på nätet (bildelbasen.se var dyr, och söker på engelska inte vända mycket upp) Jag beslutade att använda Google Translate för att söka efter dem på ebay.de - voila! mycket mer utbud och bättre priser. Leta efter scheinwerfers ...

Sedan april 2009 har Sverige accepterat brittiska bilar med dubbla mph / KMH skalor efter ett antal överklaganden och ny EU-lagstiftning. Jag skrivas ut den tekniska bulletinen som anges denna förändring i sina regler som jag förväntade mig att behöva förklara detta för Bilprovingen, men jag hade inga problem alls där. För referens, här är den information (på svenska):
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Press/Remi ...

Min lokala Bilprovningen lokalyta hade en 4 veckors väntetid, som verkar ganska typiskt. Registrering kostar 1380kr och jag tog också årliga fordonsskatten kontrollen (MOT) för 320 kr, så 1700 totalt. Det tog en timme, och i slutet jag presenterades med min nya registreringsnummer och MOT certifikat (kontrollbesiktning). Testaren hade inga frågor, även om mina strålkastare pekade lite hög efter montering dem själv! Efter kommer dina registreringsskyltar skickas till din svenska adress (3 till 5 dagar).

Viktigt - du behöver inte ett intyg om överensstämmelse för ett EU typgodkänd bil - din V5 bör ha en lång "e"-nummer (ser ut ungefär som e * 89.298 * eehm / / 2002), som är den typgodkännande referens. Om du börjar ändra speedo, sedan tidigare medlemmar har uppgett att en CofC krävs. Därför med posten 2009 TSB det är mycket lättare och billigare att importera brittiska bilar ...

iii - registrera för trafik användning
I grund och botten är detta sortering försäkring och skatt, och det kan alla göras online / via telefon på en timme - men du behöver din svenska reg. Jag använde en mycket bra mäklare, Suredo, som talar engelska och gör det enkelt att hitta det bästa erbjudandet. Jag kunde inte hitta några citat på nätet för en importerad direkt bil, så jag behövde ringa kommit företag, men mäklaren kom tillbaka med det bästa trots allt (ca 15% högre än om bilen var en ursprunglig svenskt registrerat fordon).
När du beställer detta är försäkringen omedelbart aktiveras, vilket innebär att du kan gå tillbaka till Transportstyrelsen webbplats för att beställa bilskatten. Återigen, detta är sedan omedelbart aktiveras och Transportstyrelsen skickar en faktura inom de närmaste 3 dagarna att betala. För mig var min bil försäkrad och redo för att köra som en svensk bil (minus de fysiska plattor) inom 2 timmar från Bilprovningen.

Sammanfattning av kostnaderna
Ursprungskontroll - 700kr
Nya LHD strålkastare (begagnade xenons, justera beroende på bil) - 5000 kr
Första registreringsbesiktning & plattor - 1380 kr (inte illa med tanke nya plattor är 800 kr ändå)
Årlig inspektion - 320 kr

Totalt = 7400 kr ca
Försäkring och skatt varierar med varje bil, men den totala för mig var inom 10% av vad jag skulle ha betalat tillbaka i Förenade kungariket och betydligt mindre än den övergripande EU-politik hade jag föregående år (effektivt försäkringsbesparingar betalas för de nya strålkastarna och registrering kostnader).

Från början till slut, tog processen ca 5 veckor - väntar på en ledig plats på Bilprovningen var den kritiska linjen.
Så - hoppas att detta hjälper, jag tillbringade månader surfar på svenska och engelska för att försöka hitta en definitiv guide till importera en brittisk bil, och andra människors erfarenheter skjuta mig lite. Slutresultatet var mycket enklare än det kan ha varit tillbaka i 2008 eller tidigare given andras erfarenheter på här (inget behov av att ändra Speedo, argumentera med Bilprovningen, bifoga bitar av svart tejp över MPH skala eller få CofCs från tillverkaren).
Några frågor, tveka inte att fråga. Jag skulle definitivt göra det igen.
Cheers Nick
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Import - kostnader

Post by Cat7even »

Årsskatt elise S1 98 801:- Börjar bli dyrt har för mig att det var 760 förra året? ;)
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
bencollins
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Fri 01 Feb, 2013 09:32
Location: västerås
Contact:

Re: Import - kostnader

Post by bencollins »

800kr! grymt  :banana:
hej johan.... kan du mäta sätet från rumpa till tak (parallelt till sät) - det var 98cm i an S2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests