Lotus 23 - snack

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
GunnarB
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sat 07 Nov, 2015 11:00
Location: Kungsbacka
Contact:

Lotus 23 - snack

Post by GunnarB »

Det här handlar om Lotus 23 S-88 , 1863.
Förste ägare i Sverige vet jag inte ( någon som vet ?) , men 1969 sålde bilhandlaren Sven Anderson den till Lars Åke Moreau i Onsala för 2500:- . Han försökte registrera den för allmän väg, men det sket sig. 1971 - 1973 ägdes den av Kjell Wallin ( Elwa Motors), och 1973-1975 av A J Falk ( Anders ?), som körde den i SSK-serien, med annan motor, slicks o. modifierad kaross. Sedan köpte jag den och återställde den till originalskick , dvs rätt motor och däck, ny kaross etc samt skräddarsydd gummitank.
Min första provtur 1976 var på Knutstorp, under ett MCHK-evenemang ,där jag körde min AJS 7R- racer, fick jag prova Lotusen under lunchuppehållet.
Det var enda gången jag kunnat köra både bil och MC samma dag på samma bana. Olika spårval !
Tanken var att få igång lite historisk racing, men intresset då var dåligt. Jag fick köra i prototyp-klassen mot bilar med slicks, bl.a. Charlie Linneus modifierade Lotus 23 ( nr 117 ) , det var Ronnie Peterson som körde den. Olle Bergqvist köpte den denna bil senare och renoverade den till original-
skick, och var klok nog att behålla den.
För min del så tröttnade jag på ointresset, ingen ville köpa den och jag sålde den då till John Brindley i England, som använde den flitigt.
Vad lär man sig av detta ? Det är bra att vara tidigt ute , men inte FÖR tidigt !
Bifogar foto, den ser nästan svart ut men den var naturligtvis grön.
Nähä, det gick inte, filen för stor. Jaja , den ser ur som Olles bil, så då vet du , bara en annan störtbåge.
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus 23 - snack

Post by oodsell »

Kul att höra vad som blev av den bilen, men synd att du sålde den till England. Men som alltid så var det säkert en bra affär då. Det vore kul att se en bild på bilen, men den får inte vara större än 235 kB för att kunna ladda upp. Om du högerklickar på fotot och klickar på "Öppna med" så kan du köra bilden i ett redigeringsprogram (t ex Microsoft Office Picture Manager). Du kanske redan kan detta, men annars ett litet tips. Och om du vill behålla originalfotot så kopiera det först en gång och jobba med kopian.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
GunnarB
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sat 07 Nov, 2015 11:00
Location: Kungsbacka
Contact:

Re: Lotus 23 - snack - bilder

Post by GunnarB »

Här kommer bilderna på Lotus 23:an. 2 st från Knutstorps grusdepå, ett som visar bilen i det gamla, modifierade utförande , karossen barmhärtigt
avmonterad.
Attachments
2016-02-21_3.JPG
2016-02-21_3.JPG (46.85 KiB) Viewed 15010 times
2016-02-22_1.JPG
2016-02-22_1.JPG (47.99 KiB) Viewed 15010 times
2016-02-22_2.JPG
2016-02-22_2.JPG (57.48 KiB) Viewed 15010 times
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus 23 - snack

Post by Nillet »

Jag hade försökt köpa tillbaka bilen för 2500:- :-D
Många Lotus på första bilden och så ser det fortfarande ut inom amatörracingen. :lol:
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus 23 - snack

Post by oodsell »

Ja, det bekräftar den gamla sanningen att man aldrig ska sälja gamla sportbilar..... Men som tröst kan jag avslöja att både Lars-Åke Moreau och Gunnar B har haft många andra roliga bilar under årens lopp. Lars-Åke har fortfarande kvar en Lotus Elite från 1960 och en Aston Martin DB 2/4, och Gunnar har bl a haft en unik De Tomaso Vallelunga (4cyl Racer, lägg gärna in en bild Gunnar), en Morgan +8 och har nu en gul Lotus Evora.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
GunnarB
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sat 07 Nov, 2015 11:00
Location: Kungsbacka
Contact:

Re: Lotus 23 - snack

Post by GunnarB »

Det är nog värre än så. Jag är nu inne på min 19:e sport/ racingbil. Det är fortfarande barnsligt roligt ...
Foto på DeTomaso Vallelunga enligt order, före och efter renovering. Den gröna är före, om någon undrar.
En udda konstuktionsdetalj var att motorn var en bärande del av ramen, som alltså slutar framför motorn. Sen hänger allt i motorn, t.o.m karossen.
Barnen kallade den för "bullerlådan" , typ tidig Elite, fast värre.
Attachments
2016-02-24_1.JPG
2016-02-24_1.JPG (79.56 KiB) Viewed 14948 times
2016-02-24_0.JPG
2016-02-24_0.JPG (84.99 KiB) Viewed 14948 times
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus 23 - snack

Post by Cat7even »

Sluta!!!!!!
Lotus 23
DeTomaso Vallelunga
2 av mina absoluta favoriter
Inte en rad till, bävar för vart denna tråd tar vägen :evilgrin22: :evilgrin22: :evilgrin22:

Nej förresten fortsätt  :wave:  :wave:  :wave:
Hade ingen aning om att det funnits en vallelunga i Sverige.
Off topic vet du om bizzarinin i Stockholmsområdet är kvar? Den är kvar i bilregistret men det säger inte så mycket.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
olleB
Användare
Posts: 2
Joined: Thu 03 Mar, 2016 12:47
Contact:

Re: Lotus 23 - snack

Post by olleB »

Gunnar Brismans Lotus 23B med chassinummer 23-S-88 importerades ny av Pib på Göteborgs Sportvagnsimport för Anders Josefssons räkning... detta enl en kopia över "Lotus Original Owner Chassis Allocation List" som jag har I min ägo...

Anders Josefsson köpte ytterligare en Lotus 23B, 23-S-113, importerades av Frank Williams... denna bil ägdes tills nyligen av Leif Norberg, som gick bort 2015.

Min egen bil, 23-S-117, importerades också den av Göteborgs Sportvagnsimport, för Gunnar "Persbergarns" räkning. Fakturan gick däremot till Svenska BP

Olle B
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Lotus 23 - snack

Post by Lasse H »

En bekant till mig var mekaniker till Persbergaren och skruvade
på nämnda 23 B. Även på den Eleven som föregick 23-an.
Han var över i England när bilen beställdes och den resan
slutade med att han anställdes av "the old man himself"
på Lotus. Jag tror att det äventyret varade ett år.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
olleB
Användare
Posts: 2
Joined: Thu 03 Mar, 2016 12:47
Contact:

Re: Lotus 23 - snack

Post by olleB »

Lasse H, vem talar du om ? är det månne Kåre L ? Annars får du gärna sammanföra mig med vederbörande vid lämpligt tillfälle... Jag är alltid intresserad av Lotushistoria i allmänhet och Lotus 23 historia i synnerhet...

Olle B
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Lotus 23 - snack

Post by Lasse H »

Jag har skickat ett PM

hälsn
LAsse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 8 guests