Coc för regbesiktning

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Coc för regbesiktning

Post by Christopher Zell »

Vx220 jag köpt ska regbesiktas så småningom. Dock skulle jag behöva styrka coc numret för regbesiktningen antar jag. Transportstyrelsen tog ju engelska v5c i original jag hade för mig att coc står där. Men det kanske inte är så? De skickade mig en kopia men fick inte med hela v5c så kanske har de bommat den delen eller så står det inte?
Har slagit på vx respektive turbo speedster och de diffade på sista siffran vilket troligtvis är kopplat till produktionstiden alternativt är det det som säger att det är höger eller vänsterstyrt?

Nån med en vx turbo som kan kolla sitt coc?
Eller hsr någon kanske tom. En coc fil som de beställt i samband med reg som man skulle kunna återanvända?
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Coc för regbesiktning

Post by Jacob »

COC behöver du bara om bilen inte har varit reggad inom EU. Däremot så ska du skicka in hela V5C till transportstyrelsen.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coc för regbesiktning

Post by Christopher Zell »

Japp hela v5 har transportstyrelsen nallat.
Sitter också en klibba på bilen från adam opel ag med eu typgodkännandet så det ska nog lösa sig. En del fix först innan det är dags.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Ser
Användare
Posts: 21
Joined: Sat 31 Jan, 2015 09:22
Location: Solna?
Contact:

Re: Coc för regbesiktning

Post by Ser »

Var och reggade en -15 års Exige idag och dom ville absolut ha en CoC till att börja med. Blev lite diskussion och telefonsamtal innan det redde ut sig. Visst finns det fördelar (sannolikt lägre skatt och ett korrekt regbevis) men det går helt klart. CoC är kopplat till VIN och man brukar kunna få det av tillverkaren med lite tur. Går att köpa på nätet men vet inte hur seriöst det är. V5 an är rätt innehållslös men det löste sig med specifikationerna från lotus.
Stefan
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Coc för regbesiktning

Post by Christopher Zell »

Ok tack!

vad använde du för argument? Jag menar jag kan ju enkelt visa ett antal likadana bilar som är reggade i sverige redan med samma typgodkännande nummer för att stötta argumentationen.
Bara bra att veta hur dialogen utspelade sig :)
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Coc för regbesiktning

Post by Göran »

Det absolut enklaste är att ta kontakt med den bilbesiktning du tänker använda. Fråga dem om de vill att du ska ha ytterligare dokument med dig och i så fall vilka. De har elektronisk åtkomst till de dokument du redan skickat till Transportstyrelsen. I mitt fall behövdes inga ytterligare dokument, men då hade iofs Transportstyrelsen redan gått ett CoC.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Ser
Användare
Posts: 21
Joined: Sat 31 Jan, 2015 09:22
Location: Solna?
Contact:

Re: Coc för regbesiktning

Post by Ser »

Det var en av den gamla typens besiktningingenjörer... Jag stod helt enkelt på mig och sa till slut att jag kan åka till ett annat besiktningsorgan. Jag fick i slutändan uppfattningen att han egentligen ville göra det enkelt för sig. På CoC står alla uppgifter, blir copy paste. Så när jag visade upp tillverkaruppgifter blev det lugnare. Själv kom han med uppgifter på en annan bil.

Det löste sig utan problem. Han ringde imorse och då var vi världens bästa kompisar.

Det kan nog vara bra att stämma av i förväg. Men det är inte alla stationer som har besiktningingenjörer på plats, inte helt enkelt att få tag på mao.
Stefan
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests