Nordskogsbil - Din Lotusåterförsäljare i Borås?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Nordskogsbil - Din Lotusåterförsäljare i Borås?

Post by silke »

Har vi en ny Lotusåterförsäljare i Sverige? Nordskogsbil i Borås skriver på sin hemsida att de är återförsäljare för Lotus, någon som vet mer?

http://www.nordskogsbil.se
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Nordskogsbil - Din Lotusåterförsäljare i Borås?

Post by Per Mo »

Det verkar som om de kör samma upplägg som Pierre ungefär vad jag kan förstå på deras Facebook-inlägg de gjorde i vår Facebookgrupp. Men det är det enda jag vet.
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Nordskogsbil - Din Lotusåterförsäljare i Borås?

Post by oodsell »

Jag pratade med en kille på Bilhallen i Mjölby (Pierre var bortrest). Jo firman i Borås har blivit auktoriserad återförsäljare och verkstad för Lotus och de har haft lite kontakt med Mjölby, men jag vet inte vad de har för bakgrund med Lotus från tidigare. Man kan tycka att det är onödigt nära mellan Mjölby och Borås och att andra delar av landet bättre hade behövt en ny verkstad. Men vi får hoppas att de är seriösa och kan ta hand om våra bilar även där.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Nordskogsbil - Din Lotusåterförsäljare i Borås?

Post by Stefan_A »

Kikar man på Lotus egen hemsida så står både Bilhallen och Nordskogs som "Dealer and Service centre". Om jag minns rätt från en tidigare diskussion med Pierre så kräver Lotus både att du har en separat del för att sälja Lotus samt att du som återförsäljare köper på dig ett antal nya bilar.

Låter som ett givet mål för en Lotuslördag Göteborg framöver när de fått hem lite bilar i Borås?
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Nordskogsbil - Din Lotusåterförsäljare i Borås?

Post by Göran »

Lotus Lördag är ett registrerat varumärke för Sthlms-sektionen, men ni kan få köpa en licens, alternativt bjuda in oss  :wave:  :beer:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Nordskogsbil - Din Lotusåterförsäljare i Borås?

Post by Graf Orlok »

Kan också meddela efter att ha varit i kontakt med Aston Hill på Lidingö i Stockholm att de 'har seriösa Lotus-planer'... Vad dessa planer innefattar är ännu höljt i dunkel, men att de än så länge inofficiellt tar emot och servar Lotus är klart.

Mycket spännande tider! Tänk om man inte längre behöver resa land och rike runt för att serva en Lotus! :-D
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Nordskogsbil - Din Lotusåterförsäljare i Borås?

Post by Stefan_A »

Min högst personliga uppfattning är att det behövs både verkstäder och nybilsförsäljning lite varstans i landet för att "normalt" folk skall ta steget att köpa en Lotus. En from förhoppning är att Geelys köp går igenom och skänker lite ekonomisk stabilitet till märket. Krigsrubrikerna i samband med det senaste F1-äventyret gagnade knappast varumärket. Vem köper en bil för 800 000 - 1 000 000 kr när det står att man är i tvista med leverantörer och förare. Att sedan inte F1-teamet hade något med biltillverkaren att göra är långt ifrån självklart.

Börjar det synas lite Lotus-skyltar här och var samt ges möjlighet att titta på och inte minst provköra bilar på lite närmare håll så ökar onekligen chanserna att nya köpare hittar till Lotus. Så återförsäljare och verkstäder i Malmö, Göteborg och Stockholm torde vara ett steg i rätt riktning. Själv premierar jag entusiaster och skall snart köra från Helsingborg till Mjölby för att serva bilen. Men så är jag inte heller att betrakta som helt normal  :wave:
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Nordskogsbil - Din Lotusåterförsäljare i Borås?

Post by Göran »

Vem vet, om Volvohandlarna får träna på att sälja Polestar, så kanske några av dem hänger upp en Lotusskylt så småningom.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Nordskogsbil - Din Lotusåterförsäljare i Borås?

Post by oodsell »

Kanske lite "off topic" men jag var igår på besök hos CYAN Racing (f d Polestar) i deras nya lokaler i Mölndal/Göteborg. En helt fantastisk anläggning som inhyser 50 anställda (20 mekaniker, 20 ingenjörer och 10 admin personal) för att främst utveckla och driva Volvos tävlingsbilar i WTCC. Det som slog mig var att det fanns fortfarande gott om plats för kanske lika många till, och där skulle det kunna få plats många Lotusingenjörer......
IMG_6404.jpg
IMG_6404.jpg (104.24 KiB) Viewed 11345 times
IMG_6412.jpg
IMG_6412.jpg (110.84 KiB) Viewed 11345 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Nordskogsbil - Din Lotusåterförsäljare i Borås?

Post by Stefan_A »

Passade på att besöka Borås igår kväll och fick en pratstund med Chadi på Nordskogs bil. De har precis fått hem en Evora 410 och har sedan tidigare en Exige i hallen. En Elise är på ingång i augusti. Riktigt fin och nybyggd anläggning där det även finns däckverkstad och bilrekond utöver bilhall och verkstad.

Vi pratade även om att ordna ett evenemang i Boråstrakten i slutet av september. När planeringen klarnat så kommer det upp en evenemangstråd om detta.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests