Köptips Evora

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Choco
Användare
Posts: 8
Joined: Wed 03 May, 2017 19:42
Location: Göteborg
Contact:

Köptips Evora

Post by Choco »

Hejsan!
Har länge kollat på att köpa mig en Evora men har aldrig haft möjligheten föräns nu!
Det jag har tittat på är en med automatlåda.
Men jag har sätt att det med stor majoritet enbart finns manuella modeller och försiktig som jag är så är mitt största bekymmer när det är dags att sälja bilen oavsett om det är om 2 eller 10 år att det kommer bli svårt med just IPS lådan.
Jag har inget problem med att även kolla på manuella men jag har fått för mig att växla med paddlar är sportigare än med spaken!

Någon som har några råd eller förslag?
Oscar Käck Grimby
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by Freddy »

Jag köpte min Evora förra året. Har inte kört någon IPS så hur den lådan upplevs vet jag inte. Men jag funderade på en IPS jag också. Slutsatsen jag drog när jag letade bil är att IPS bilar är lite svårare att sälja (annonserna ligger kvar längre). Det gör att det blir en prisskillnad mot en manuell som kan vara ganska stor. Min känsla var att det kan vara upp till 80-100 000kr i skillnad. Hur man bedömer de pengarna är ju upp till var och en och vilken budget man har.

Googlar man på IPS lådan så finns det även några trådar på forum om elektriska problem på just IPS bilar. Nu ska man kanske inte dra för stora slutsatser av det. Det finns ju IPS bilar utan problem också :-D . Dessutom får vissa manuella problem med kopplingscylindern också.

Jag valde i slutändan fokusera på bilar med manuell låda. Främst pga att jag tror den är lättare att sälja den dagen kommer och att mekaniskt fel är lättare är laga än elektriska fel.

Nu har jag inte haft min Evora så länge och det finns andra på forumet som är duktiga på just Evoran. Så har du fler frågor så är jag helt säker på att alla kommer försöka hjälpa dig. Men det generella rådet jag fick är att försöka hitta en -12 eller nyare pga de förbättringarna som gjordes.

Lycka till med bilköpet. Jag tror inte du kommer bli besviken.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Choco
Användare
Posts: 8
Joined: Wed 03 May, 2017 19:42
Location: Göteborg
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by Choco »

Hej igen :D
Min känsla var att det kan vara upp till 80-100 000kr i skillnad.
Ja precis så tänker jag med.
Men det generella rådet jag fick är att försöka hitta en -12 eller nyare pga de förbättringarna som gjordes.
Kollar ju på bilar i Tyskland främst och har för mig att de inte skriver modellår utan faktiskt tillverkningsår?
så isåfall är det (i tyskland) -11 och fram man ska leta eller?
Oscar Käck Grimby
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by Göran »

Angående årtal så är det Lotus chassinummer (VIN) som är den säkraste identifikationen. I det 17-siffriga "numret" ska den 10:e positionen vara ett C för 2012. (A=2010, B=2011, D=2013, E=2014, etc)

Jag har själv en manuell, mest för att jag är lite gammalmodig och tycker att en sportbil ska vara manuell :-D
Jag har kört IPS också och växlat med paddlar. Även om det inte är den snabbaste lådan enligt vissa kritiker så är jag helt säker på att den växlar snabbare än jag gör manuellt!!

Det är prestandaskillnader enligt databladen där den manuella sägs vara snabbare 0-100. Ta det med en nypa salt, då det helt beror på vem som växlar manuellt (se ovan). Däremot så är toppfarten lägre på en IPS-maskin jämfört med en manuell.

I slutändan så tycker jag att du ska ta den modell du tycker är trevligast. Jag kan garantera att du kommer att bli nöjd oavsett.
Evora är en fantastisk bil!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by Freddy »

Tittar man på annonser så får man titta på detaljerna. Detta är ju inte 100% säkert men kan vara en bra början. En MY12 har:
- röda bromsok (tidigare modeller har svarta)
- svart "ratt" (tidigare modeller var silverfärgade)
- annorlunda utseende på baksätet. Svårt att förklara men de borde se ut så här https://goo.gl/images/PFnvu7 och på de tidigare https://goo.gl/images/vbfbHL
Lite nördigt kanske men jag var ju i din sits förra året och använde detta och tyckte det fungerade.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by Göran »

Freddy wrote: - annorlunda utseende på baksätet. Svårt att förklara men de borde se ut så här https://goo.gl/images/PFnvu7 och på de tidigare https://goo.gl/images/vbfbHL
.
Nej, det stämmer inte riktigt. Sömmar i klädseln är exklusivt för Premium Sport Pack (tror jag det hette). Standardklädseln hade inte det. Däremot så är randen i din senare länk definitivt från en äldre modell, men även på dessa var standard enfärgad.
Last edited by Göran on Thu 25 Jan, 2018 17:02, edited 1 time in total.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by Göran »

På hemsidan finns broschyr för både tidiga och senare modeller av Evora.
http://www.lccs.nu/useful-stuff/broschyrer/
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by Stefan_A »

Ett par tips, det finns en trevlig bok om Evora: https://www.amazon.co.uk/Lotus-Evora-Su ... otus+evora samt en film: https://www.amazon.co.uk/Lotus-Evora-Ma ... +evora+dvd

Som Fredrik skriver ovan så är den allmänna rekommendationen att titta på 2012 och nyare pga diverse kvalitetsförbättringar inför det modellåret. Frågan om manuell eller automat får du svara på själv. Försök hitta bilar att provköra. Enligt uppgifter på diverse forum skall IPS'en ha blivit bättre med åren, framför allt mjukvaruuppdateringar.

Beroende på hur du tänkt använda bilen och vilken budget du har så finns det även en del andra övervägande. Det finns som du kanske sätt även modeller utan kompressor. De är billigare men ger inte rättvisa åt bilen då den lätt upplevs som undermotoriserad med bara 280 hk. Evora S har kompressor och 350 hk. Sedan hittar du Evora 400 med 400 hk samt 410/430.

Nya Evora hittar du i skrivande stund hos Nordskogs bil i Borås (en 410) samt hos Premium Cars i Gustavsberg (410 och 430). Det finns en hel del 400, främst med IPS, i Tyskland. I Sverige finns det drygt 20 Evora totalt. På tok för få enligt mig då det är en fantastisk bil.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by A_Möller »

Oscar,

Fundera först på hur du vill använda bilen och vilken spec och vilket prisläge som passar det behovet. Jag har svårt att tro att den procentuella värdeminskningen på en IPS skulle skilja sig avsevärt från en manuell, om man köper den till marknadspris begagnad. Att köpa en ny i Sverige är nog en mer osäker affär. Möjligtvis kan marknaden för IPS-bilar växa nu när två sport-/lyxbilshandlare i Stockholm börjat sälja Lotus.

Själv ville jag ha en bil för söndagsutflykter med familjen samt 2-3 banträffar per år och en budget som inte saboterade för övriga entusiastbilar. En manuell, S, 2+2 var i det fallet det självklara valet. SR-modellens alcantarinredning med kontrasöm, var väldigt lockande, men 200' extra (2015) mot en 2011 gick inte att motivera för min del. Med nya växellänkaget är den maskinellt jämförbar med senare modeller.

Om jag skulle gjort om köpet idag, så skulle jag lätt kunnat betala 50' extra för uppgraderingar som gör bilen bättre för bankörning (ett extra set fälgar med R-däck, komplett sportavgassystem, justerbara stötdämpare, bafflat oljetråg, transmissionsoljekylare, lättviktsbatteri). Man hamnar där ändå förr eller senare och betalar det dubbla. Haken i det sammanhanget är väl att många handlare inte skriver ut extrautrustning som signalerar at bilen körts hårt.

Gillar du att lyssna på musik i bilen, så är uppgraderade högtalare samt installationen (dämpning i dörrar) en skillnad som på natt och dag.

Lycka till med bilköpet och välkommen till klubben!
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Runeb
Användare
Posts: 24
Joined: Sun 31 Aug, 2014 20:56
Location: Östersund
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by Runeb »

IPS eller manuell är helt och hållet en smaksak- den största nackdelen som jag ser det är att LSD saknas på IPS bilarna.

För min del handlar det om kopplingen "sportbil"..- manuell låda- förarens kontroll över saker och ting..
Elaka tungor kallar det flintapinne..finns en motsvarande benämning på rattpaddlar.

Jag valde därför att köpa /leta en manuell Evora 400 :steer:

Generellt kan jag bara säga att Evora är en fantastisk bil- kördynamiskt med en bättre kvalitet och komfort än vad Lotus haft historiskt.
Uppenbart dåligt är kvaliten på ljudanläggningen- jag stänger av och lyssnar på avgasljud istället.
Bengt
Lotus Evora 400-16 (tidigare Europa S-07)
Shelby Gt 500-07
Mini Clubman S All 4 bruksbil
Serviceman till Frus Jeep Wrangler :-D
Choco
Användare
Posts: 8
Joined: Wed 03 May, 2017 19:42
Location: Göteborg
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by Choco »

Hej och tack för all imput :) sen på att svara men de har sin anledning :D

Blev ingen evora för jag hittade en super fin Elise S3 SC från 2013 så jag slog till  :banana: nu väntar jag bara på att våren och detta förbaskade fliset ska sopas bort  :bang:

Image
Oscar Käck Grimby
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by Stefan_A »

Kul. Grattis - även om det blev fel modell :-D

Som du kanske sett är det en del aktiviteter på gång i Göteborgstrakten under våren och försommaren. Dels gräsmatteutställning på Tjolöholm 20/5 och dels en lördagsträff 2/6. Innan dess har vi banträff på Ring Knutstorp den 1/5. Lite längre från Göteborg dock.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by oodsell »

Kul Oscar att det blir ytterligare en S3:a i Göteborgsområdet! Var hittade du den? Och det ser ju ut som att den har fått komma in i vardagsrummet också! :-D
Vi hoppas få se dig på några av våra träffar framöver!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Choco
Användare
Posts: 8
Joined: Wed 03 May, 2017 19:42
Location: Göteborg
Contact:

Re: Köptips Evora

Post by Choco »

Tackar :D!

Får se hur det blir med träffar å liknande då sommaren redan är ganska fullbokad för mig redan men någon träff ska jag nog kunna klämma in!
Var hittade du den?
Hitta den hos en Lotus återförsäljare i Wuppertal Tyskland så kördes den upp på transport hem till sverige :)
Oscar Käck Grimby
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 8 guests