Går i tankar att skaffa en Evora

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Fia
Användare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 14:05
Ort: Kungälv
Kontakt:

Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av Fia » ons 12 feb, 2020 08:29

Hej,
sedan många år tillbaka hade jag tankar på att skaffa en Exige men pga. tillökning i familjen letar jag nu efter något med baksäte. Gillar verkligen Evora men det verkar inte finnas så många till salu?! Någon som har tips vart jag ska leta, vilka länder ska man undvika att köpa bilar från och är det någon årsmodell / modell som bör undvikas? Ej intresserad av någon högerstyrd.
Tack på förhand 😊
Busiga bilar och stora maskiner är livet

Användarvisningsbild
Nillet
Forumadministratör
Inlägg: 3537
Blev medlem: sön 01 aug, 2004 08:51
Ort: Eslöv, Skåne
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av Nillet » ons 12 feb, 2020 10:35

Grattis till tillökningen!
Jag kan inte så mycket om just Evora men lite allmänna tips kan jag ge.
Se till att forska i vad du/ni vill ha för bil och få ihop en specifikation, alltså har du/ni börjat rätt, tror att någon kommer med bra tips om just Evora.
Många köper i Europa och det är inga stora problem att göra så, tror att det är lättare att hitta ett bra exemplar som säljs av Lotus-handlare.
Lotus-handlare i Sverige kan säkert hjälpa till att hitta en bil i Europa om du/ni inte hittar en i Sverige, kontakta gärna dem!

Användarvisningsbild
Göran
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 1541
Blev medlem: lör 02 nov, 2002 11:43
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av Göran » ons 12 feb, 2020 15:48

Här på forumet under "Våra Bilar" finns flera trådar från Evora-ägare bl.a min.
Rent generellt så gäller det nog att göra en marknadsundersökning för att se vad olika Evora-modeller och årsmodeller kostar på ett ungefär. Sedan jämför man med sin budget så man kan komma fram till vad man borde leta efter.

Som du säger så finns det inte så ofta beg. Evora till salu i Sverige. (Vi som har dem gillar dom förmodligen för mycket). Den enda auktoriserade återförsäljaren i landet, Bilhallen i Mjölby (www.bilhallenmjolby.se) är nog de som har bäst koll. Kontakta Pierre Andersson.

Vill du kolla utbudet i Europa för vänsterstyrt så börja med tyska www.mobile.de. Det var där jag hittade min bil. Vill du köpa utomlands så är det både lättare och säkrare att köpa av en Lotushandlare. Det finns relativt många i Tyskland som alla annonserar på mobile.de.

Mellan 2011 och 2012 så rättade Lotus till en del "kvalitetsbrister", bl.a växellänkage. Det kan ju vara bra att veta, men å andra sidan så var det inget som man inte kan "rätta till" i efterhand på tidiga modeller.

Ställ gärna mer specifika frågor så får du säkert svar.
Lycka till! .....och välkommen bland oss Evora-entusiaster :)

Editerad enl Olle nedan
Senast redigerad av 3 Göran, redigerad totalt 0 gång.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1300
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av oodsell » ons 12 feb, 2020 16:33

Göran ger många goda råd ovan, men han menar nog vänsterstyrda bilar i Tyskland. Det först du bör göra att bestämma vilken prisklass du ska leta i, eftersom det bestämmer utbudet. De två första årsmodellerna hade motorer utan kompressor och 280 Hk, vilket räcker gott för användning på väg. Från 2011 finns även motorer med kompressor med 350 Hk eller mer vilket kanske är lite roligare om man vill köra trackdays. Sedan finns det automatlåda (paddlar) som kallas IPS, och de bilarna är ofta lite billigare, men de som har dessa bilar verkar väldigt nöjda. Bilar utan baksäte heter 2+0 och med baksäte 2+2. Ha dock inte för stora förväntningar på baksätet, barn uppåt 10 år kan sitta där åtminstone bakom en långt framskjuten passagerarstol. Många svenska ägare har tagit hjälp av Pierre på Bilhallen i Mjölby att ta hem bra bilar från Tyskland, Belgien och Frankrike och han kan även hjälpa till med transport och registrering, samt kan serva bilen. Bilar i Italien verkar dyrare. Lycka till!  :wave:
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), en Evora -10, MGF VVC -98 till hustrun, del av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby för dottern.

Användarvisningsbild
Göran
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 1541
Blev medlem: lör 02 nov, 2002 11:43
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av Göran » ons 12 feb, 2020 17:45

oodsell skrev:
ons 12 feb, 2020 16:33
Göran ger många goda råd ovan, men han menar nog vänsterstyrda bilar.....
Du har så rätt  :up:
Nu rättat i mitt inlägg.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1773
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av Stefan_A » ons 12 feb, 2020 20:32

På hemsidan finns även en sektion med broschyrer. Där hittar du en hel del Evora-broschyrer också. De ger dig en uppfattning om vilka tillval och färger som funnits genom åren.

Det kan även vara värt att titta på https://www.autoscout24.de och välja EU som område. Min bild är att det dyker upp fler bilar där än på mobile.

När det gäller modellerna, utöver vad som redan skrivits ovan, så kommer här lite ytterligare inspiration...

Evora vs Evora S
Den ursprungliga Evora hade 280 hk, följd av Evora S med kompressor och 350 hk som kom 2010. Inför 2012 gjordes ett antal förändringar av Evora. Vissa mer kosmetiska, andra kvalitetshöjande. Mest omtalad är de nya växelvajrarna som introducerades till 2012. Går dock att byta i efterhand. Sedan försvann "låspinnarna" på dörrarna vilket är mer av kosmetisk karaktär. Stereon har varierat med åren, från olika Alpine till Pioneer tillbaka till Alpine. På tidiga modeller gick det att välja en tätstegad växellåda. Den blev standard på senare modeller.

https://www.autoexpress.co.uk/lotus/evo ... orts-racer

Evora 400
2015 introducerades en uppdaterad modell, Evora 400. Med ny front, ny bakdel, annan interiör samt 400 hk. Det kom även en Evora 410 som var lite lättare, med skalstolar som tillval och med galler istället för bakruta.

https://www.autoexpress.co.uk/lotus/evo ... 400-review

Evora GT 430
2017 kom en uppdatering till. Ytterligare effekt samt uppdaterad front och bakparti samt en större vinge. Det ha även kommit 410 Sport och 410, då med mindre kolfiber och mindre vinge samt mer komfort.

https://www.autocar.co.uk/car-review/lo ... 017-review

Tänk på att det ofta är registreringsår som anges ute i Europa. Dvs en 2011 kan säljas som en 2013. Enklast är att kolla upp chassinumret.

10 tecknet i VIN Årsmodell
A 2010
B 2011
C 2012
D 2013
E 2014
F 2015
G 2016
H 2017
J 2018
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Lotus Evora S -12 :: Leksak
Lotus Elan S2 -94 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil

Användarvisningsbild
A_Möller
Forumberoende
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av A_Möller » tor 13 feb, 2020 00:03

Som vanligt många bra svar på köpfunderingar här på forumet :-D

Det enda man skulle kunna tillägga är ju att eftersom modellen funnits ett tag på marknaden och nästan enbart ägts av entusiaster som gillar att köra, så är en stor andel av exemplaren modifierade på något sätt. Det framgår inte alltid så tydligt i annonserna. Bortsett från kosmetiska modifieringar som mest är en smaksak, så är de flesta tekniska modifieringarna av godo och en bra affär eftersom de kostar mycket, men inte höjer priserna nämnvärt. Det fina med Lotus är att ägarna ändå är seriösa, så det finns inte en massa bling-bling, toksänkningar och annat som stjälper mer än vad det hjälper. Möjligtvis finns det en betydande grupp ägare som gärna vill att det ska låta så mycket som möjligt, men det är relativt enkelt att åtgärda om man inte tycker om det och har hittat en bil som känns rätt i övrigt.

Hur som helst, så finns det begränsat med tillbehör och det är relativt enkelt att få en överblick av vad som eventuellt är gjort på en bil. Hör av dig om du skulle behöva hjälp att reda ut några begrepp kring något som inte är standard.

Mina barn har växt ur min Evora S, men trots det är det definitivt en "keeper" som jag ser det nu :steer:

Lycka till med sökandet!
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

Fia
Användare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 14:05
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av Fia » tor 13 feb, 2020 15:28

Ett super TACK för alla bra tips!! Nu ska här letas bil :-D
Tanken är en Evora med kompressor, älskar motorljudet och rappheten motorn får, helst även den nya karossen (2015-) men där får vi se vad budgeten tillåter.
Är det en helt ny motor (block, toppar, etc) i Evora med drygt 400hk jämfört modellerna med 350hk?
Sett att det finns trimmade bilar (460hk) är det omdrevad kompressor + chip och ev. större soppapump eller hur brukar motorerna trimmas? Hur är tillförlitligheten på dessa trimmade motorer (om de trimmats på seriös firma)?
Busiga bilar och stora maskiner är livet

Användarvisningsbild
Göran
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 1541
Blev medlem: lör 02 nov, 2002 11:43
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av Göran » tor 13 feb, 2020 16:19

Det är samma Toyota-motor i grunden. Exakt vad Lotus gjort mellan de olika motoralternativen är jag inte expert på, men bl.a en ”större” kompressor tror jag. Andra kan nog fylla på här :)

De säkraste och bästa trimningsalternativen är nog alla överens om kommer från tyska Komo-Tec. De är sanktionerade av Lotus. Bilhallen i Mjölby är auktoriserade av Komp-Tec att utföra jobben i Sverige.
https://www.komo-tec.com/en/lotus-evora ... er-phases/

Jag har själv funderat på några av Komo-Tecs alternativ. Men faktum är att en Evora S är bra som den är..... :steer:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1300
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av oodsell » tor 13 feb, 2020 18:41

Om du vill känna och klämma på en Evora så har jag en 2010 2+2 i Särö, och det finns också en 2014 S 2+0 i Gråbo.
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), en Evora -10, MGF VVC -98 till hustrun, del av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby för dottern.

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1773
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av Stefan_A » tor 13 feb, 2020 19:28

Lite modellhistorik om 400:an, saxat från reservdelslistan.

MODEL HISTORY MILESTONES

Evora 400 Introduction:
First deliveries commence August 2015 at vin digit 7 V = 2GR-FE Supercharged (298kW) First Evora 400 Production VIN: SCCLMDVU8GHC10024
See Technical Service Bulletin 2015/07 for full details.

Evora 400 50th Anniversary Special Edition: June 2016
Limited Edition Evora 400, Commemorating 50 years of the Hethel factory

15 cars in each colour Essex Blue with silver bodyside stripes, Motorsport Black, and Racing Green with yellow bodyside stripes, Black or Red interior trim in leather or Alcantara. Lightweight silver forged aluminium wheels, and black red or yellow brake callipers.

Evora Sport 410: June 2016
First VIN HH_10443
Light-weight Evora with manual or automatic transmission

Carbon front splitter, roof panel, rear quarter lights, rear diffuser, front access panel and one-piece carbon tailgate incorporating a louvered panel.
Carbon sports seats in Black or Red Alcantara, lightweight Alcantara door trim panels,
Recalibrated suspension lowered by 5mm, lightweight lithium battery, Ultra lightweight, 10-spoke forged aluminium wheels. Bodyside stripes and Sport 410 decals.

Options are air- con, leather trim pack, cruise control, 4 speaker double DIN ICE unit with full satellite navigation and reversing camera, NVH pack, adjustable seats from Evora 400 sun visors and mud flaps and Michelin Cup 2 tyres

Evora Blue & Orange Edition: July 2016
Commemorating 50 years of the Hethel factory
10 cars based on the gulf racing colours in blue with orange and white stripes with black leather upholstery with orange stitching, Black forged wheels and red brake calipers.

Federal Evora 400: August 2016
First VIN FH_11327
Consisting of side airbags mounted in the seats and revised front crash structure with foam inserts in the front and rear bumpers.
Refer to Technical Service Bulletin TSB 2016/18 for further information.

Evora Sport 410 James Bond Edition: February 2017
One off special edition in the same livery as the Esprit used in film the ‘Spy Who Loved Me’ White with tartan interior

Evora Sport 410 GP Edition: May 2017
Of up to 20 units ref DRF U09381
In Motorsport black C152, decals in 1080-G241 gloss gold metallic,
union jack badge on A panel as used on Evora Mk1 sports racer
Interior trimmed in Alcantara or leather with gold stitching (Federal Serafil 20 code1130 Non Federal Gutermann 20 code 893
Light weight diamond cut 410 wheels in Suzuki gold
Federal 410 GP Edition used as Introduction of federal 410 Federal cars have door trims as per 400, Sparco seats only And Evora 400 spec tyres

Evora GT430 & GT430 Sport: October 2017
Released in two body options and a choice of manual or automatic transmission Both models are powered by the same 3.5-litre V6 supercharged and charge cooled engine with a baffled sump, includes, as standard Ohlins TTX two-way adjustable dampers, J-grooved and ventilated brake discs and titanium exhaust

Carbon front access panel, roof panel, rear quarter panels and louvered tailgate as per the Evora 410.
New front and rear carbon bumpers, enlarged carbon fibre front ducts, with integrated air blades, curved rear edges of the front wheel arch panels & ducts behind each rear wheel vent and carbon front splitter, Polycarbonate backlight glass
Wheel arch vents and Carbon rear wing fitted to the GT430

Interior is trimmed in black Alcantara and perforated leather,
the door trims as per the Evora 410, Sparco sports seats with carbon backs Carbon fibre door sills and carbon fibre binnacle top, GT430 build plate Sparco sports seats with carbon backs

Evora GT430: 10 spoke forged wheels 19” 8J front and 20” 10.5J rear with Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres front 245/35 R19, rear 295/30R20
Evora GT430 Sport: 10 spoke forged wheels 19” 8J front and 20” 9.5J rear with Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres front 235/35 R19, rear 285/30 R20
6 position variable traction control located on the switch panel
Refer to Technical Service Bulletin TSB 2017/15 for further information.

Evora GT410 Sport: January 2018
Based on original Sport 410 but with Evora GT430 sport style front & rear bumpers in GRP with outer carbon grille intakes in front bumper, carbon duct rear bumper,
410 radio blanking plate
Cross drilled brakes, optional titanium exhaust

Optional Ohlins suspension & optional Touring suspension as per Evora 400 lightweight wheels for 2+0, GT430 wheels and tyres available for 2+2 Revised rear diffuser and grille, optional carbon diffuser finisher
Refer to Technical Service Bulletin TSB 2018/05 for further information.

Evora Sport 410 Jim Clark Edition: July 2018
As a celebration of the 100.000 Lotus and 50 years since 1968 unveiled at Goodwood One off special edition Jim Clark edition Evora sport 410 sold via competition run by the Jim Clark Trust

Based on the Elan S2 road car used by Jim Clark
Red with silver roof and wheels tartan inserts for the door trim and seats Jim Clark signature on rear clam
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Lotus Evora S -12 :: Leksak
Lotus Elan S2 -94 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil

Användarvisningsbild
A_Möller
Forumberoende
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av A_Möller » tor 13 feb, 2020 20:59

Delikata frågor.

400/410/430 vs Evora S
  • 1740 cc/varv kompressor istf 1320 (Den har även bättre verkningsgrad, men båda använder Eaton TVS)
  • Vattenkyld laddluftkylare (Största skillnaden)
  • 3" istf 2,5" avgassystem (Tester visar att 2,75" ger bättre effekt än 3". 3" systemen klarar inte bullerravet på 95 dB)
  • Oljekylare till växellådan
Trimning Komo-tec
  • De är en av 2 (eller 3?) firmor som kan flasha om original styrenheten
  • De varvar upp kompressorn genom att sätta ett större remhjul på vevaxeln (lägre förluster, men tuffare för generatorn)
  • Vad jag vet uppdaterar de inte spridare samt bränslepump (Vilket inte borde fungera på högsta effekterna...)
  • 460-kitet innehåller vattenkyld laddluftkylare och så pillar de lite på kompressorn
  • Och så det vanliga med luftfilter, avgassystem, samt om-mappning
Trimning allmänt
  • Det finns nästan inga oseriösa aktörer som erbjuder lösningar till Lotus Evora
  • De flest lösningarna börjar med att öka tillförlitligheten, så en modifierad bil är i grunden ett säkrare kort, men högre effekt överlag sliter så klart mer på sätt och vis
  • Effektmässigt brukar man säga att insug, avgassystem samt omprogrammering ger ca 10 hk var
  • Vridmomentet hoppar dock >40 Nm upp med rätt avgassytem
  • Andra grenrör är viktigare än resten av avgassystemet för tillförlitlighet samt ökat vridmoment
  • Kör man med R-däck och kramar ut det sista, så är ett bafflat oljetråg en billig försäkring. Alla som tävlar har det.
  • En av de större trenderna just nu är 1900 cc/varv kompressor, eller Evora 400 kompressor på Evora S. Båda lösningarna är svindyra.
  • Sedan är en svaghet på original-lösningen att styrsystemet inte mäter tryck/temp efter kompressorn, utan tar höjd för ökad temperatur genom att köra väldigt fett på fullgas. Ner mot AFR 10. Flera i branschen håller på, eller har utvecklat lösningar med andra styrsystem som är plug&play, även Kom-tec som redan har en erkänt bra lösning jobbar hårt på detta. För Exige V6 finns det på marknaden, men Evoran trilskas tyvärr i kommunikationen med VCU:n.
Jag tror det var huvuddragen
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

Freddy
Stamgäst
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 06 apr, 2017 11:10
Ort: Gråbo
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av Freddy » fre 14 feb, 2020 09:46

oodsell skrev:
tor 13 feb, 2020 18:41
Om du vill känna och klämma på en Evora så har jag en 2010 2+2 i Särö, och det finns också en 2014 S 2+0 i Gråbo.
Olle, min Evora är faktiskt åxå en 2+2. Det är inte lätta att hålla koll på alla detaljer i andras bilar :-D

Värt att nämna är att det faktiskt finns fästen i baksätet för barnstol. Inget jag har provat så jag vet inte hur enkelt det är att få plats med barnstolen.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14

Fia
Användare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 14:05
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av Fia » mån 17 feb, 2020 15:29

Tack ännu en gång för superbra svar och jag bugar och tackar för erbjudandet att få komma och kika på era bilar :-D  :bow:
Tänkte till att börja med åka och kika på Evoran som ligger på blocket och finns i Lidköping. Har inte sett den nya karossen i verkligheten och inte heller den stora vingen (har nog inte riktigt vuxit från det där med stora vingar än :winking:
) men är inte spekulant på bilen, bara kika denna gång.
Busiga bilar och stora maskiner är livet

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1773
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Går i tankar att skaffa en Evora

Inlägg av Stefan_A » mån 17 feb, 2020 21:15

Lägger till en översikt av varianterna på den ursprungliga Evora också för att ha det samlat i samma tråd (även detta saxat från reservdelslistan):

MODEL HISTORY MILESTONES

Evora Introduction:
First deliveries commence June 2009 at ‘09 VIN serial number 0721.

Federal Evora Introduction: March 2010
VIN character 12 = A; from VIN number AH_10716.
Differences when compared with ROW Evora include:
Different driver and passenger airbags, driver and passenger seats, ABS module
incorporates ESP (Electronic Stability Control). Foam inserts behind front and rear
bumpers and the addition of side marker lamps. Emergency interior release handle
for tailgate.

Electrical Sirus satellite system available with ‘Tech Pack’

Evora S (Supercharged) new features for base Evora (Non-USA): December
2010
VIN character 7 = S indicates supercharged engines from ‘11MY VIN
BH_11178

S updates only
Engine (S only): Harrop HTV1320 supercharger fitted with higher flow fuel injectors,
uprated fuel pump, revised spark plugs.
Exhaust system: incorporates an exhaust silencer flap operated by an integrally
mounted vacuum by-pass valve.
Cooling: fitted with twin front mounted air/oil coolers,
Body (S only): door mirror covers painted Phantom Black (Lotus code B123) as
standard. Rear undertray: Additional integral underside air scoop used in conjunction
with existing NACA ducts. New diffuser panel to accommodate distinctive diffuser
finisher and tri-oval tailpipe silencer. Addition of the ‘S’ logo to the existing Evora rear
bumper badge, Front intake grilles: Front bumper side intake grilles revised and blanking
plates removed to allow airflow to the oil coolers.

Brakes (all models): revised ABS module incorporating electronic stability control
(also refered to as Lotus DPM). Cross drilled brake discs and black painted callipers
fitted to supercharged models as standard.

Suspension: front lower wishbones revised (S only). Front upper wishbones
revised (all models). Rear suspension: both upper and lower wishbones revised and
rear anti-roll bar diameter increased (S only).

Wheels & tyres: Optional Front 19” Rear 20” Forged alloy Diamond Cut “Design”
fitted wheels with Bespoke Pirelli P-Zero Corsa tyres with specially formulated compound
identified with an LS marking on sidewall.

Transmission (S only): sports ratio gearbox fitted as standard, lightweight low
inertia flywheel and heavy duty clutch (S only). Revised pedal box and clutch master
cylinder (all models). Clutch line damper in fluid line, inertia weights fitted to gearbox
crank lever selector, new low loss motion and low friction gearshift cables (all models).
Electrical (all models): heated front seats, interior tailgate release button, additonal
12V aux power socket in centre console.

Air bags (all models): Federal airbags and seats carried over to all markets and
referred to as ‘Global system’.

See TSB 2010/17 for further information.

Introduction of the Federal Evora S and specification enhancements carried
over to base Evora: May 2011
VIN character 7 indicates the engine specification.
T = naturally aspirated
S = supercharged
Evora S introduced at ’11MY VIN BHA11652
Base Evora enhancements introduced at ‘11MY BH_11178
New features and specifications similar to those of non-USA Evora S introduced
December 2010.

See Technical Service Bulletin TSB 2011/18 for further information

Introduction of the Evora IPS (Intelligent Precision Shift) Non USA: March
2011
Introduced from ‘11MY VIN BH_11746
Same vin characters as naturally aspirated Evora
Electrical: TCU (Transmission Control Unit) to control IPS transmission.
Transmission: 6 speed U660E conventional fluid filled automatic transmission and
torque converter assembly electronically controlled with shift by wire actuator.
Interior: Paddle shifters added to steering wheel, centre console fitted with PRND
selector.

Cooling: The same front mounted air/oil coolers used on the Evora ‘S’ for engine oil
cooling are now used to cool the transmission fluid with the sandwich plate/thermostat
assembly now mounted remotely to the rear bulkhead.

See TSB 2011/13 for further information.

Introduction of the ‘12 model year Evora range and S with IPS transmission
(Supercharged with Intelligent Precision Shift). (Non USA): August 2011
VIN character 10 = C Serial number restarts at 0001, common to all.
VIN character 7 indicates the engine specification.
T = naturally aspirated (Manual or IPS).
S = supercharged (Manual or S with IPS transmission) variants.

Body styling: Unchanged with the following exceptions: Door mirror covers: All supercharged
models will retain Phantom Black painted covers (Lotus code C123 Cromax
Pro painting system) as standard. Exterior door handles: The chrome option has been
deleted with only body coloured options available. Diffuser panel: The diffuser panel
fitted to the supercharged manual vehicle is also fitted to the S with IPS transmission
option to accommodate distinctive diffuser finisher and tri-oval tailpipe silencer. Badges:
The ‘S’ logo will also be applied to the rear bumper on the S with IPS transmission
option. Front bumper: To accommodate the rationalisation of the engine and transmission
oil cooler arrangements, the side intake apertures on the front bumper are
revised to accept new front grilles and inlet ducts. The grilles are now bolted to the
bumper with the corresponding LH/RH ducts located behind them being closed off if
an oil cooler is not required on that side. Rear lamp bezels: Supercharged vehicles
will have black bezels; naturally aspirated vehicles will continue to use the existing
chrome versions.

Seats: New leather seat colours are available dependant on interior pack option
selected (Base, Executive Premium or Sports Premium). Ebony black, Ivory white,
Venom red, Cognac brown, Imperial blue, Cocoa brown, Ash brown. Rear seats and
relevant interior trims are coloured to match.

Interior trims: A new colour (dark grey) introduced in addition to the current grey option,
beige colour trim is deleted for ‘12 model year. Specific interior trims are coloured
black to denote ‘Supercharged’ variant.

In Car Entertainment: For specific markets the Alpine IVA-W520R 2 DIN Mobile Media
Station is replaced with the Pioneer AVIC-930BT 2 DIN head unit.

Exhaust: An exhaust silencer incorporating an EP (Engine Protection) valve is now
be fitted to all ‘12MY vehicles as standard equipment. Catalytic converters: The main/
under-floor catalytic converter is deleted and replaced with a link pipe.

Engine cooling: Oil cooling for both supercharged manual and IPS transmission vehicles
is rationalised with the fitment of only a single larger engine oil cooler mounted ahead
of RH front wheelarch. Transmission fluid cooling: Both supercharged and naturally
aspirated IPS transmission vehicles is also rationalised with the fitment of a single
larger transmission fluid oil cooler mounted ahead of LH front wheel arch.

Brake and Power Assisted Steering pipes: fitted to the RH have been revised to allow
for the fitment of an additional cooler hose and revised cooler arrangement.

Manual Transmission: The standard ratio gearbox option is deleted for naturally aspirated
vehicles, and the sports ratio gearbox is now fitted as standard.

Brake Discs: Cross drilled brake discs fitted to all supercharged models as standard
equipment. Brake Callipers: Red painted callipers replace the black coloured option
and are fitted as standard to all supercharged vehicles or included in the ‘Sports Pack’
option for naturally aspirated vehicles. Bare metal callipers are fitted as standard to
naturally aspirated vehicles.

Suspension Wishbones and rear anti-roll bars: ’12 model year IPS and S with IPS
transmission vehicles are fitted with the ‘S’ type wishbones and larger diameter rear
anti-roll bar. This will also be implemented as a production running change to naturally
aspirated manual vehicles at a later date.

Optional Wheels: New Front 19” Rear 20” Forged wheels are available in both Gloss
Black and Stealth Grey which are based on the 19”/20” alloy Diamond Cut designs
launched with the Evora S but without the machined faces which are now deleted.

See Technical Service Bulletin TSB 2011/25 for further details.

Evora S GP: September 2011
7 Special edition paint versions produced based on the ‘11MY European supercharged
vehicle and 18 ‘MY12 produced for the Federal market. Main body finished in Motorsport
Black (Lotus paint code C152) with inset painted Gold stripes (Lotus paint code
C164) and gold badges, Total Red mirror pods (Lotus paint code C154), also fitted gold
coloured finished wheels and Union Jack decals above the side repeaters.
Fitted with Premium sport trim, suedetex trim pack with red stitching, black aluminium
dash panel trims, steering wheel and console finishers.

Introduction of the ‘12 MY Federal Evora range and S with IPS transmission
(Supercharged with Intelligent Precision Shift: February 2012
VIN character 10 = C Serial number starts at CH_10089
VIN character 7 indicates the engine specification.
T = naturally aspirated (Manual or IPS).
S = supercharged (Manual or S with IPS transmission) variants.

New features and specifications for ‘12MY Federal Evora are similar to those of ‘12MY
non-USA one major difference is that the main/under-floor catalytic converter is NOT
deleted or replaced with a link pipe.

See Technical Service Bulletin TSB 2012/02 for further details.

Sports Racer: December 2012
Special paint version of ‘13MY normally aspirated, supercharged manual and IPS
vehicles incorporating Phantom Black painted (Lotus paint code C123) front splitter,
sills, rear diffuser, rear lamp bezels, mirror pods roof and rear badges with enamel
Union Jack badges above the side repeaters.

Fitted with Premium sport trim in Black or Venom Red and suedetex trim pack with Black or Red stitching, black aluminium dash panel trims, steering wheel and console finishers.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Lotus Evora S -12 :: Leksak
Lotus Elan S2 -94 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster