Köpa Exige S,350 eller 380?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Köpa Exige S,350 eller 380?

Post by Beeb »

Jag har under en tid funderat på att köpa en Lotus Exige. Efter att jag har kollat runt och även fått provköra en Exige S så är jag fast. Frågan är dock vilken man ska satsa på. Är det värt att lägga extra pengar för att få en 350 eller kanske rent av en 380? Eller gör jag bäst i att leta efter en S? då det inte finns någon till salu i Sverige som jag kan hitta antar jag att det är import som gäller på en S. Finns det någon "man vänder sig till" för att importera just lotus? Förutom bilhallen i mjölby som jag antar är det naturliga valet?
Andreas
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Köpa Exige S,350 eller 380?

Post by Göran »

Jag importerade min själv från Lotushandlare i Tyskland. Det är inte svårt. Info finns på Transportstyrelsens hemsida.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Re: Köpa Exige S,350 eller 380?

Post by Beeb »

Göran wrote: Mon 11 May, 2020 15:51 Jag importerade min själv från Lotushandlare i Tyskland. Det är inte svårt. Info finns på Transportstyrelsens hemsida.
Kan tänka mig att det går rätt smidigt. Har även en bekant som använt sig av importbil.se och var jättenöjd, så det kan ju också vara ett alternativ. Men om man bestämmer sig för en 380 så finns det en röd på bilhallen i Mjölby och frågan är om man kommer mycket billigare undan om man importerar, frågan är dock om den är värd över 700.000kr eller om man ska satsa på en S istället och komma undan lite billigare?
Andreas
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Köpa Exige S,350 eller 380?

Post by Stefan_A »

Hittar du en bil ute i Europa, mobile.de eller autoscout24.de, så kan Bilhallen hjälpa dig med importen också. Generellt är bilarna bättre byggda och med bättre material ju nyare du väljer. Sedan finns det vissa designdetaljer som det ev. är värt att betala extra för. T ex har de nyare modellerna den delvis frilagda växelspaksstället. Vansinnigt snyggt om man nu går igång på vacker teknik :-D
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Re: Köpa Exige S,350 eller 380?

Post by Beeb »

Stefan_A wrote: Mon 11 May, 2020 17:46 Hittar du en bil ute i Europa, mobile.de eller autoscout24.de, så kan Bilhallen hjälpa dig med importen också. Generellt är bilarna bättre byggda och med bättre material ju nyare du väljer. Sedan finns det vissa designdetaljer som det ev. är värt att betala extra för. T ex har de nyare modellerna den delvis frilagda växelspaksstället. Vansinnigt snyggt om man nu går igång på vacker teknik :-D
Ja, växelspaksstället är ju inte att leka med, riktigt snyggt. Ska nog hålla lite koll efter en 350 men kanske ska avvakta tills sensommaren, då bör det vara lättare att köpa till bra priser? Är det några speciella tillval man alltid vill ha med?
Andreas
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Köpa Exige S,350 eller 380?

Post by A_Möller »

Den fråga jag skulle ställa är hur du tänker använda bilen och om du är en person som lockas av, eller rent utav planerar att, göra några modifieringar. Framför allt 380:an har ju en massa schyssta detaljer som standard, som t.ex. växelspaksreglaget som tidigare nämnts, men även karossdelar som är ganska dyra att köpa lösa. Den står sig troligtvis också ganska bra i värde.

Om du däremot ska bygga vidare på drivlinan och mest är ute efter effekt, så tillför inte 380:an så mycket, utan är då relativt sett ganska mycket dyrare.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Re: Köpa Exige S,350 eller 380?

Post by Beeb »

A_Möller wrote: Mon 11 May, 2020 18:47 Den fråga jag skulle ställa är hur du tänker använda bilen och om du är en person som lockas av, eller rent utav planerar att, göra några modifieringar. Framför allt 380:an har ju en massa schyssta detaljer som standard, som t.ex. växelspaksreglaget som tidigare nämnts, men även karossdelar som är ganska dyra att köpa lösa. Den står sig troligtvis också ganska bra i värde.

Om du däremot ska bygga vidare på drivlinan och mest är ute efter effekt, så tillför inte 380:an så mycket, utan är då relativt sett ganska mycket dyrare.
Några större modifieringar tror jag inte att det blir. Ni som följt lotus en längre tid, är det alltså rimligt att tro att 380:an skulle stå sig bättre i pris trots att den är en bra slant dyrare och även nyare?
Andreas
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Re: Köpa Exige S,350 eller 380?

Post by Beeb »

Lagt ut köpannons på en 350 här på forumet. Tydligen ska 380 vara mycket mera stötig på vägen. Börjar närma mig 40 så måste ha något som inte totalt dödar ryggen;)
Andreas
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Köpa Exige S,350 eller 380?

Post by Stefan_A »

Bortsätt från den lilla detaljen att Lotus aldrig tävlat i Gulffärger så är den här riktigt läcker: https://www.autoscout24.de/angebote/lot ... c=listPage
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Re: Köpa Exige S,350 eller 380?

Post by Beeb »

Stefan_A wrote: Wed 13 May, 2020 21:35 Bortsätt från den lilla detaljen att Lotus aldrig tävlat i Gulffärger så är den här riktigt läcker: https://www.autoscout24.de/angebote/lot ... c=listPage
Det var nog inget för mig;) själv föredrar jag lite mera "stilrena" bilar. Är på jakt efter en prisvärt Exige 350 så denna låg väl högt i pris också
Andreas
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Köpa Exige S,350 eller 380?

Post by Göran »

Det finns ett antal 350 på mobile.de som ger ett hum om prisbild mm.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... sfmr=false

(Det går bara att söka på "Exige" så du får med andra Exige-modeller också)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Amazon [Bot] and 13 guests