Försäkringar är knepigt

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Försäkringar är knepigt

Post by oodsell »

Jag har haft min Elise Cup helförsäkrad hos Moderna Försäkringar sedan 2017 för knappt 6000 kr/år. Eftersom jag bara har den påställd under sommarhalvåret och sedan haft en garageförsäkring för drygt 100 kr/månad så har kostnaden totalt hamnat under 4000 kr/år. I höstas sade jag dock upp även garageförsäkringen då jag inte tyckte den behövdes i mitt låsta garage hemma.

Förra veckan ställde jag på bilen igen och då går det ju en automatisk signal till försäkringsbolaget. Idag fick jag försäkringsbrevet och då kostade den plötsligt 13.300 kr/år ! Jag ringde förstås till Moderna Försäkringar och de lovade undersöka saken, och tio minuter senare ringde de tillbaka och sade att det var rätt pris, och de kunde inte göra något bättre eftersom det var en nyteckning av försäkringen, trots att den hade samma nummer som tidigare.

Jag meddelade att jag då kommer säga upp försäkringen så fort jag hittat en ny, och då ringde jag till Bilsport&MC. De kunde genast ge mig en försäkring för 7300 kr/år, och den kan avställas till en garageförsäkring för bara några hundralappar för hela vintern. Så jag accepterade det erbjudandet och tänkte ringa till Moderna för att avsluta min försäkring där. Men eftersom båda bolagen hör till samma företag så erbjöd sig killen i telefon att ordna det genast, så nu är jag kund hos Bilsport&MC.

Jag tänker också säga upp försäkringen för knappt 12.000 kr/år hos Moderna på min Evora. Men den kommer troligen bli försäkrad som blivande klassiker i MHRF för 2550 kr/år, eftersom den är 10 år gammal och jag också har en annan bil som är mer än 20 år gammal försäkrad hos MHRF.

Det gäller att hålla sig uppdaterad när det gäller försäkringar!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
MagnusS
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sun 12 Aug, 2012 18:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: Försäkringar är knepigt

Post by MagnusS »

Fick nu hem förslag på förlängning av försäkring hos Bilsport&MC. Det kändes lite dyrt så jag ringde och pratade med dem. Tydligen har de ändrat entusiastförsäkringar att endast gälla f.o.m 25år samt att det blivit en hel del dyrare. Killen jag pratade med sa att det berodde på att det missbrukades; de fick många ansökningar om att folk ville försäkra sin XC90 då de ansåg sig vara entusiaster...

Hur funkar det med MHRF? Måste den visas för en besiktningsman? Min Elise har precis fyllt 21år så det skulle väl isf kunna vara ett alternativ...
Elise S2 -2001
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Försäkringar är knepigt

Post by Nillet »

Mina erfarenheter säger mig:
- Bo långt från storstäder
- Byt bolag varje år och jämför alla bolag
- Vid tecknande av försäkringen står bilen i ett låst enskilt garage (om en skada sker på annan plats så var du ute och körde med bilen)
- Berätta inte för någon om ni hittar en billig försäkring (då tecknar många den och tar ut skador som gör den dyr).
- Köp inte en entusiastbil där ägarna utnyttjar försäkringen ofta
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Försäkringar är knepigt

Post by oodsell »

MagnusS wrote: Mon 21 Feb, 2022 14:21
Hur funkar det med MHRF? Måste den visas för en besiktningsman? Min Elise har precis fyllt 21år så det skulle väl isf kunna vara ett alternativ...
Du borde definitivt söka en försäkring hos MHRF. Jag har min Elise S1 -00 helförsäkrad där för 1115 kr per år, men med vissa villkor och den gäller även under avställning på vintern. Man söker digitalt med foton på www.mhrf.se och bilen ska besiktigas av klubbens besiktningsman. I Göteborg har vi Morgan Hultgren (Bennets) som kan utföra besiktningar, och det kostar 500 kr. Det krävs också att du är medlem i klubben.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 6 guests