Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Beeb »

illis78 wrote: Mon 18 May, 2020 06:27 Köp en vad plånboken tillåter, du kommer ha körglädje ovasett i samtliga :steer: . Sen att vänta på bargains, lycka till med det, om de inte är någon som sitter i knipa och behöver pengarna. :flag:
Mitt problem är mer att folk lagt säg 100.000kr på bilen och vill då ha 100.000kr över ”marknadsvärde” för den.

Min tanke med nyare modeller kanske jag snarare skulle säga nya motorer, då geely numera äger både Volvo och lotus verkar det bli volvomotorer i kommande modeller? Känns som positivt då det finns många ”volvomekare” här i landet
Andreas
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Per Mo »

Har du bara kollat i Sverige? Det är ju större utbud nere på kontinenten.
Tror inte det är något större problem att hitta mekaniker till dagens Toyotamotorer heller. Min förra hade en helt vanlig Toyotamotor utan kompressor och den lämnade jag på vanlig verkstad för service. Det enda som skilde var att det stod Lotus på kåpan och att det var trängre att meka för dem, men det var ju inte mitt problem. :winking: Min nya lämnar jag till Bilhallen i Mjölby för att de är duktiga på bilarna och det är en lagom säsongsavslutningutflykt att köra och serva bilen. Kostar en semesterdag men det är det värt tycker jag. :steer:
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Beeb
Användare
Posts: 17
Joined: Sun 10 May, 2020 20:28
Location: Skövde
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Beeb »

Per Mo wrote: Mon 18 May, 2020 11:51 Har du bara kollat i Sverige? Det är ju större utbud nere på kontinenten.
Tror inte det är något större problem att hitta mekaniker till dagens Toyotamotorer heller. Min förra hade en helt vanlig Toyotamotor utan kompressor och den lämnade jag på vanlig verkstad för service. Det enda som skilde var att det stod Lotus på kåpan och att det var trängre att meka för dem, men det var ju inte mitt problem. :winking: Min nya lämnar jag till Bilhallen i Mjölby för att de är duktiga på bilarna och det är en lagom säsongsavslutningutflykt att köra och serva bilen. Kostar en semesterdag men det är det värt tycker jag. :steer:
Jodå, jag har kollat på mobile.de och på autoscout24 funderar lite på import, men vet av erfarenhet att man inte alltid får det man förväntat sig när bilen väl är hemma och importer kan vara tröga att sälja när den dagen kommer.
Andreas
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Per Mo »

Beeb wrote: Mon 18 May, 2020 12:40
Per Mo wrote: Mon 18 May, 2020 11:51 Har du bara kollat i Sverige? Det är ju större utbud nere på kontinenten.
Tror inte det är något större problem att hitta mekaniker till dagens Toyotamotorer heller. Min förra hade en helt vanlig Toyotamotor utan kompressor och den lämnade jag på vanlig verkstad för service. Det enda som skilde var att det stod Lotus på kåpan och att det var trängre att meka för dem, men det var ju inte mitt problem. :winking: Min nya lämnar jag till Bilhallen i Mjölby för att de är duktiga på bilarna och det är en lagom säsongsavslutningutflykt att köra och serva bilen. Kostar en semesterdag men det är det värt tycker jag. :steer:
Jodå, jag har kollat på mobile.de och på autoscout24 funderar lite på import, men vet av erfarenhet att man inte alltid får det man förväntat sig när bilen väl är hemma och importer kan vara tröga att sälja när den dagen kommer.
Då är det nog bäst att sikta in sig på en ny. Då kan du ju få bilen som dom du vill ha den. Men när Lotus släpper helt nya modeller är svårt att förutsäga. Det har ju kommit lite spionbilder men det har hänt tidigare. Men med Geely som ägare kanske det blir skillnad.
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by Göran »

Beeb wrote: Mon 18 May, 2020 12:40 Jodå, jag har kollat på mobile.de och på autoscout24 funderar lite på import, men vet av erfarenhet att man inte alltid får det man förväntat sig när bilen väl är hemma och importer kan vara tröga att sälja när den dagen kommer.
Av egen erfarenhet så rekommenderar jag att
- köpa av en auktoriserad lotushandlare
- ta besväret att åka ner, provköra och komma överens om åtgärder på plats.
MEN om du vill förhandla priset så gör det INNAN du åker ner. Väl på plats är du i en väldigt dålig förhandlingsposition.

Sedan så tror jag inte att det är någon skillnad när du väl ska sälja den.....
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
illis78
Användare
Posts: 12
Joined: Wed 07 Dec, 2016 21:09
Location: Tumba
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by illis78 »

Handlade själv en exige från Tyskland då utbudet i Sverige är väldigt dåligt, fick min i veckan. Men då har jag handla med import tidigare, så de blev ett självklart val för mig.
Däremot är tiderna med enormt prut från Tyskland över, tyskarna har en väldigt stabil ekonomi, räkna med att de prut man får är typ i jämförelse med en uppsättning vinterhjul.
//Toni L  :race:

Radical Prosport 1300
Ginetta G50 -08
Lotus Exige S 350 -19
Bmw 135i cab -10
Audi SQ7 -21
illis78
Användare
Posts: 12
Joined: Wed 07 Dec, 2016 21:09
Location: Tumba
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by illis78 »

Jag förstår dig Andreas,
Folk vill och försöker få betalt för de extra prylarna de monterat på bilen, brukar själv inte värdesätta det högt men ändå vill ha.🙈
//Toni L  :race:

Radical Prosport 1300
Ginetta G50 -08
Lotus Exige S 350 -19
Bmw 135i cab -10
Audi SQ7 -21
illis78
Användare
Posts: 12
Joined: Wed 07 Dec, 2016 21:09
Location: Tumba
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by illis78 »

Beeb wrote: Sun 17 May, 2020 21:50
Cat7even wrote: Sun 17 May, 2020 21:37 DEt som retade mig mest när jag köpte min Elise s1 för 8? År sedan var att jag kastat bort så många år på Att inte ha en.
Ymmv
Ja, kanske ingen större ide att vänta.. Jag har lagt bud på två bilar, men har inte riktigt kommit överens om pris, misstänker att man kan köpa lite billigare när sommaren börjar lida mot sitt slut.. snål som jag är;)
Få man fråga vilka du lagt bud?
//Toni L  :race:

Radical Prosport 1300
Ginetta G50 -08
Lotus Exige S 350 -19
Bmw 135i cab -10
Audi SQ7 -21
illis78
Användare
Posts: 12
Joined: Wed 07 Dec, 2016 21:09
Location: Tumba
Contact:

Re: Vilken Exige är mest lämplig ”mjukast” på allmän väg?

Post by illis78 »

Beeb wrote: Mon 18 May, 2020 10:08
illis78 wrote: Mon 18 May, 2020 06:27 Köp en vad plånboken tillåter, du kommer ha körglädje ovasett i samtliga :steer: . Sen att vänta på bargains, lycka till med det, om de inte är någon som sitter i knipa och behöver pengarna. :flag:
Mitt problem är mer att folk lagt säg 100.000kr på bilen och vill då ha 100.000kr över ”marknadsvärde” för den.

Min tanke med nyare modeller kanske jag snarare skulle säga nya motorer, då geely numera äger både Volvo och lotus verkar det bli volvomotorer i kommande modeller? Känns som positivt då det finns många ”volvomekare” här i landet
Men svaret på din fråga, så är s3 mer komfort än s2 men det går väl alltid justera om de sitter ställbara dämpare på den. Sen beror de på hur du ska använda bilen ska man köra den som en vardags bil jaa då vill man ha lite mjukare, men om de är bana som gäller då få man räkna med ett par hörselskydd å njurbälte👍
Har själv en s2 från -02 och en s3 -19 sen skiljer det hyffsat mycket i pris mellan dessa bilar.
//Toni L  :race:

Radical Prosport 1300
Ginetta G50 -08
Lotus Exige S 350 -19
Bmw 135i cab -10
Audi SQ7 -21
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Amazon [Bot] and 18 guests