Lotus Day Sviestad 7 Augusti

Träffar, bankörningar, möten etc.
Post Reply
User avatar
Håkan B
Moderator
Posts: 267
Joined: Wed 24 Aug, 2005 13:29
Location: Fagersjö, Stockholm
Contact:

Lotus Day Sviestad 7 Augusti

Post by Håkan B »

Inbjudan Sviestad_2021.jpg
Välkommen till Lotus Day Sviestad Linköping Lördagen 7 augusti 2021

Vi har en heldag på banan strax utanför Linköping, och det finns möjlighet att få hjälp med körteknik och spårval av våra erfarna instruktörer. Det är ingen tävling utan istället en möjlighet att under säkra förhållanden köra på en fin kurvig asfaltsväg utan mötande fordon eller hastighetsbegränsningar. När man fått in den grundläggande tekniken så finns det på eftermiddagen möjlighet att ta med en passagerare i bilen. Våra bandagar är i första hand till för klubbens medlemmar och för bilar med liknande prestanda och vikt som våra Lotusar. Men i mån av plats välkomnar vi deltagare från andra klubbar och andra sportbilar, men kontakta gärna banansvarig[at]lccs.nu om du är tveksam om din bil passar in.

För att få ut så mycket som möjligt av dagen så delar vi in deltagarna i fyra grupper:

Grupp A: Rutinerade förare samt eventuella oregistrerade bilar. Max 20 bilar.

Grupp B: Vana förare som kört på bana några gånger tidigare. Max 20 bilar.

Grupp C: Förare som vill lära sig bankörning i ett måttligt tempo. Max 15 bilar.

Grupp D: Förare som vill prova sin bil på bana i lugnt tempo, endast ett lunchpass. Max 15 bilar.

I grupp A – C gäller krav på minst trepunktsbälte och störtbåge i öppna bilar och i bilar utan bärande takkonstruktion, (Lotus Elise/Exige/Esprit/Evora är godkända).

I grupp D finns inga krav på detta, utan trafikregler gäller vid omkörning och gruppen är tänkt att passa bl a äldre sportbilar.

I samtliga grupper gäller krav på hjälm och heltäckande klädsel inklusive handskar (även för passagerare).

Arrangören har försäkring mot skador på ”tredje man”, men varje förare ska ha en personlig försäkring via Svenska Motorsportalliansen SMA. Vi rekommenderar att den skaffas i förväg via nätet på www.svenskamotorsportalliansen.se (endagslicens eller helårslicens) men det går även att lösa på banan för 200 kr per dag. Observera att bilens vagnskadeförsäkring gäller oftast inte vid körning på bana, men vissa bolag godkänner viss ”träningskörning”.

På alla banor i Sverige gäller max bullernivå 95 dB(A), mätt vid fullgasacceleration 10 m från bilen. Bilar som inte uppfyller kravet kommer att tas av banan för åtgärd.

Allmänna körregler samt mer detaljerade krav på bil och personlig klädsel finns som bilaga på vår hemsida lccs.nu/bankorning/. Egenbesiktning av bil görs lämpligen innan ankomst, och ifylld besiktningsblankett ska lämnas vid incheckningen på banan. Ev frågor kan ställas per mail till: banansvarig[at]lccs.nu

På banan finns det under dagen servering av mat, kaffe och förfriskningar. Vi har också vårt klubbtält med ett begränsat urval av Lotusprylar på plats, men du kan förbeställa allt från shopen genom mail till klubbshop[at]lccs.nu så tar vi med till banan och du får rätt färg och storlek på din tröja eller jacka. Se LCCS Klubbshop

Anmälan ska göras senast den 7 juli på formulär som finns på hemsidan. Medlemmar i LCCS har lägre pris och förtur till platserna fram till dess, men sedan fyller vi på med anmälningar från andra klubbar.

Anmälningssekreteriatet öppnar kl 07.30, obligatoriskt förarsammanträde kl 08.30, och sedan är det körning hela dagen i sex stycken 20 min pass för grupp A – C mellan kl 09.00 – 16.00.
Grupp D har instruktion kl 11.00 och ett 30 min körpass mellan kl 12.00 – 12.30. Därefter erbjuds möjlighet till medåkning i grupp A – C. Se fullständigt tidsschema nedan.

Kostnad för grupp A – C och medlem i LCCS 1600 kr, icke medlem 1800 kr, (plus ev försäkring). Kostnad grupp D 250 kr (plus ev försäkring).

För den som vill komma dagen innan så rekommenderar vi boende på The Box Hotel i Linköping, bara några kilometer från banan. De har bra priser och gratis parkering. Man kan då använda deras spa, och sedan träffas över en god middag i trevliga medlemmars sällskap. Bokning görs till ordinarie priser antingen direkt till Quality Hotel The Box eller på t ex hotels.com.

Fyll i blankett på nedanstående länk och skicka till banansvarig Håkan Bengtsson.
http://www.lccs.nu/kalender/inbjudan-lo ... linkoping/

Vi ses i Linköping 7 Augusti!

Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira :laugh:
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 7 Augusti

Post by A_Möller »

Stort tack för ett bra evenemang!

Jag har kört ett 10-tal gånger på Sviestad tidigare och även om det var ett bra tag sedan, så var jag först bara halvsugen på att åka dit igen. Men. Ombyggnationen med "korkskruven" på baksidan, är enligt min mening väldigt lyckad och banan bjuder på en del kombinationer man inte hittar någon annanstans i Sverige. Min enda reservation är väl att det är lite ojämnt i två inbromsningszoner.

Hur som helst. Jag kan verkligen rekommendera er som inte var där att hänga på nästa år.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Lotus Day Sviestad 7 Augusti

Post by Per Mo »

A_Möller wrote: Sun 08 Aug, 2021 15:06 Stort tack för ett bra evenemang!

Jag har kört ett 10-tal gånger på Sviestad tidigare och även om det var ett bra tag sedan, så var jag först bara halvsugen på att åka dit igen. Men. Ombyggnationen med "korkskruven" på baksidan, är enligt min mening väldigt lyckad och banan bjuder på en del kombinationer man inte hittar någon annanstans i Sverige. Min enda reservation är väl att det är lite ojämnt i två inbromsningszoner.

Hur som helst. Jag kan verkligen rekommendera er som inte var där att hänga på nästa år.
Ja den ändrade bansträckningen var mycket bättre än när man körde ner genom rondellen.  :up: :steer:
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests