Ferrita till V8a

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Har inte kollat så noga än, men sitter det inte bara en Lambdasond & den sitter ju innan katten !? Måste ner till garaget nu på lunchen & kolla...

Någon som har erfarenhet av "sugljuddämpare" finns på både www.rakaror.se & på www.btracing.se
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Fredrik280zx
Stamgäst

Post by Fredrik280zx »

Ren bluff enligt mig! Ett enkelt sätt att avgöra sånt är ju att kolla hur många tävlingsbilar det sitter på. Om det funkade skulle det användas på tävlingsbanorna eller förbjudas i reglementen men inget av det har inträffat.
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Det är korrekt att det bara är 1 sond. Den sitter monterad i röret som går från turbon in i katalysatorn. Skruvförbanden sitter: mellan turbon och röret samt mellan katen (efter) och slutdämparen.
Sondens funktion är att styra så att luft/bränsle-blandningen blir EXAKT 14,7:1 under alla körförhållanden. Den styr så att säga hela motorsystemet idealt mot varje förhållande. Skulle sonden falera så kommer bränsle/luft att blandas mot förprogrammerade värden (sk "leap-home mode") och kommer således inte att vara optimala.
Varje gång bilen startas kall kommer också motorn att styra mot dessa värden för att kunna gå över huvudtaget (s k "open loop"). Så snart den blir så varm att sonden ka börja leverera värden till datorn kommer motorn istället att styras utifrån dessa (s k "closed-loop"). Då är det bara att börja gasa... :-D

Mvh /Lasse
Last edited by Lasse on Fri 26 Sep, 2003 16:03, edited 2 times in total.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Funderade på det där med raka rör, finns det någonstans nån info om hur långa eller hur dom ska vara utformade för att inte motorn ska tappa i effekt !? Vill ju inte göra någon försämring av min bil utan mest ge den ett bättre "vassare" läte

Ni som har provat på era bilar, hur har ni gjort !? Tacksam för all hjälp då jag kommer försöka göra detta på min bil i oktober.  :bow:

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Om man håller sig till orginallängd och storlek är det inga problem. Nackdelen med för kort rör är att man tappar i mottryck/resonans vilket ger sämre gensvar/vrid på lägre varv. Dock så är inte en turbomotor lika känslig för detta som en sugdito.
joakim
SE highwing
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Har varit på Avgasteknik i Uppsala idag med bilen & fått ett pris på ett rostfritt system, med dubbla utblås & en äkta 100 cells rostfri racekat  :hyper:  :hyper:  :hyper: .
Dom verkade mkt kunniga & deras byggen såg väldigt fina ut, men problemet är att dom inte hinner hjälpa mig förän i november.

Besiktigade bilen idag & fick inte igenom den med mina avgasvärden så nu har jag bara 30 dagar på mig att fixa ny kat innan jag får körförbud & vill ju gärna ha bilen besiktiga & klar när jag ställer av den.

Någon som har något tips på firmor i sthlms trakten som kan hjälpa mig ? (inte Ferrita)

Eller ska jag ge mig på ett eget bygge !?

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

är inte ferrita bra?
Mikael, Fisker Karma
DJ
Moderator

Post by DJ »

Även Simons har rostfritt. Och billigt är det.

http://www.ray.se/unirf.htm

Kan i dagsläget endast beställas från fabriken.
Medlemmar i mazdaklubben vet jag har rabatt när man beställer från fabrik, 20% tror jag att det är. Borde gå att förhandle fram till Lotusklubben också, tycker jag.

Svetsa rostfritt är enkelt. Om du är noggrann skall du byta tråden i miggen för att också få rostfria svetsar, men annars går det prima med vanlig tråd.

/Daniel
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Näe jag menade inte att Ferrita inte skulle vara bra, men efter vad jag har hört genom vänner & kollegor så lever dom lite på sitt goda rykte...
Jag fick ett pris från dom på ca 15-16000 & har nu fått ett pris på samma jobb & minst lika bra finish för under 10000 från en annan mindre firma.

Det finns en firma nere i Göteborgstrakterna som också har fått ganska bra rykte (enl vad jag har hört) http://www.a-alt-avgassystem.se men lite långt ner dit för mig. :hack:

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

Ja nu har jag bestämt mig i alla fall, blir nedan till våren:

tubi Style(Italy). Excellent quality, the ferrari guys swear by these. Good reports from some Esprit owners with these, but very expensive. Lifetime guarantee which is nice.

Skall bara hitta närmaste Tubi dealer för verkar inte finnas någon i sverige
Mikael, Fisker Karma
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Micke, har du inspirerats av Ernest i Florida? Hans Tubi-system ser fantastiskt fint ut. Om du inte redan har sett det så finns bilder på installationen på www.espritv8.com/multimedia/Tubi.htm och han har lovat att lägga upp ljud/video snart.
Magnus, Esprit V8-GT
Fredrik280zx
Stamgäst

Post by Fredrik280zx »

Nu tycker väl säkert nån att det är helgerån men jag gillar ju dessa, ställbart mottryck dessutom.
http://www.streetracenorr.com/tcn-mt629c.html
lite dyra åxå, men ta hem från usa själv så kommer man ganska billig undan.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

nope har inte sett Ernest installation innan men såg den nu på din länk, såg helt klart nice ut så man lär nog inte bli besviken, får hoppas jag får på det lagom till våren så kan vi jämföra ljudet på träffarna :lol:
Mikael, Fisker Karma
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Låter bra Micke! Hade jag bara haft utrymme nog på en server (110 Mb - 9 min 30 sek ungefär) kunde jag lagt ut mina första trevande filmförsök så kunde du fått höra välljudet redan nu....

Fredrik - Håller med om att de ser läckra ut - TVR Tuscan har väl något liknande om jag inte minns fel.... Tyvärr är de nog omöjliga att få plats med på en V8a med tanke på den totala längden på 49,5 cm.

Annars gillar jag vikten - 0,00 kg - Colin Chapman skulle varit stolt  :bigl:
Magnus, Esprit V8-GT
Fredrik280zx
Stamgäst

Post by Fredrik280zx »

Fram med släggan så ska det nog gå ;-) Nä det ser trångt ut så det är nog bara att glömma. Jag vet att Roger på S&S performance som säljer dom är helt vansinnig (eller förnuftig beroende på hur man ser det) när det gäller att få ner vikten men han har nog tagit i lite när han hävdar att det inte väger nåt alls. Tyvärr så är kolfibern på de flesta dämpare bara lindad runt en ståldämpare så den är nog inte så lätt egentligen.
Post Reply