ECU OBD2-läsare med Blåtand

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

ECU OBD2-läsare med Blåtand

Post by kanzie »

Jag vill börja använda Torque Pro på min Android och försöker läsa mig till vilken blåtandsläsare som är mest prisvärd utan att tumma för mycket på kvalité och uppdateringsfrekvens. Enligt diskussioner på pistonheads tycker jag mig finna att de rekommenderar ELM327 OBD2 OBDII CAN-BUS V1.5. Jag har även försökt söka lite här utan att finna så mycket info.

På torque-pro wikisidan rekommenderar de OBDReader MX men den går loss på $199 att jämföra med ELM327 som jag kan hitta för $27. PID-läsningshastigheten är förmodligen rätt annorlunda men det är fortfarande en vansinnig skillnad.

Vilka läsare har ni här på forumet valt att använda och har ni några förslag. Jag undrar också om det finns något bra sätt att koppla det till radions brytare för att slippa koppla ur den efter varje körning då den verkar ligga och suga ström annars?

Jag har läst mig till att jag ska kunna hitta ECU-kopplingen vid fötterna på passagerarsätet men på andra ställen har jag läst under passagerarstolen, dock har jag inte lyckats finna den på någon av ställena. Jag har en Elise 2006 111R om det hjälper er att guida mig rätt?
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: ECU OBD2-läsare med Blåtand

Post by Graf Orlok »

Jag köpte en billig WiFi-variant som heter AutoDoctor007. Det uppdaterar inte i realtid utan skickar ut någon WiFi-stöt i sekunden. Resultatet är blir lite stötigt. Har ännu inte hittat någon app som gör allt det jag skulle vilja, men Engine Link funkade ganska bra. Rev i lite-version fungerar också, men ger inte så mycket resultat... har därför inte köpt fullversionen.

OBD2-uttaget hittade iallafall jag fäst i undersidan av dashboarden i mitten på förarsidan, ungefär under AC-kontrollerna. Men jag har ju en 2007/8 Exige. Det sitter en röd-orange skyddsgrunka av plast i den.

Image
(skyddluckan är svart på denna bild jag hittade på Seloc)
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: ECU OBD2-läsare med Blåtand

Post by Graf Orlok »

Oops. På samma Seloc-sida hittade jag en bild från en 111R:

Image
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

Re: ECU OBD2-läsare med Blåtand

Post by kanzie »

Jo jag hade kikat på dem redan men det ser inte riktigt ut så i min bil. Jag ska gräva lite till dock får vi se, kan vara jag som varit slarvig
Skottgroda
Användare
Posts: 21
Joined: Sun 09 Jun, 2013 11:43
Location: Göteborg
Contact:

Re: ECU OBD2-läsare med Blåtand

Post by Skottgroda »

Hej

Jag inhandlade en Blåtands adapter på Kjell & Co (http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... ter-p48500) och tankade ner Torque (free) i telefonen. På min 111R 2005:a sitter OBA2-kontakten mitt under instrumentpanelen. I med adapter, vänta på att telefon och adapter skall synka + att adaptern skall hitta ECU:n (tändningen påslagen) och sedan var det bara att läsa koder mm.  :up:

Detta är en liten pryl som alla borde ha i sin verktygslåda. Jag åker aldrig ut med bilen längre utan denna, prefekt att kolla status om motorlampan skulle tändas, så att man inte behöver vara orolig för att köra vidare.. Min Elise har egenheten att tända motorlampan när jag gasar på ordentligt, det är lamdasonderna som inte riktigt hänger med... :steer:

Hälsningar
Håkan
"Yellow, but no Chicken" Saffron Yellow Lotus Elise 111R -05
Till vardags Honda Civic -19 Diesel
User avatar
Pejons
Stamgäst
Posts: 70
Joined: Mon 15 Jul, 2013 14:16
Location: Lerum, V:a Götaland
Contact:

Re: ECU OBD2-läsare med Blåtand

Post by Pejons »

Har köpt en wifi-variant från Kjell&co men har inte hittat en App till ipaden som synkar mot Lotusen. Någon som vet en som fungerar bra?
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: ECU OBD2-läsare med Blåtand

Post by Jacob »

Jag har en ELM327 tillsammans med gratis Torque appen. Det funkar bra för att radera felkoder eller kolla olika motordata. På bilar med rover motor så hänger kontakten nere vid fötterna mot mitten på bilen. Inte helt smidigt att koppla in läsaren, men smidigare än om dom hade skruvat fast kontakten i torpeden...
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Lill_John
Användare
Posts: 12
Joined: Sun 30 Jun, 2013 14:56
Location: Partille
Contact:

Re: ECU OBD2-läsare med Blåtand

Post by Lill_John »

Mina kamrater som har Android har köp denna, utan några som helst problem.
http://www.aliexpress.com/item/works-on ... 76068.html

Men jag med iPhone fick köpa en som var dubbelt så dyr (runt 80kr) då jag var tvungen att ha wi-fi varianten.  :eek:

mvh
User avatar
Pejons
Stamgäst
Posts: 70
Joined: Mon 15 Jul, 2013 14:16
Location: Lerum, V:a Götaland
Contact:

Re: ECU OBD2-läsare med Blåtand

Post by Pejons »

Jag har också wifi. Vilken App har du?
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Lill_John
Användare
Posts: 12
Joined: Sun 30 Jun, 2013 14:56
Location: Partille
Contact:

Re: ECU OBD2-läsare med Blåtand

Post by Lill_John »

Pejons wrote:Jag har också wifi. Vilken App har du?
EngineLink för att kolla felkoder (inte använt så mycket)
Men desto mera Harry's LapTimer för att få fram hur bilen mår vid bankörning. Se är det en kul funktion att kunna filma samtidigt som man kör och få fram varvtalet i bilden osv.

Även skaffat Dual xGPS160 så istället för den inbyggda GPSen i mobilen som uppdaterar en gång i sekunden så uppdaterar denna med 10Hz. Så istället för att få ca fyra punkter i en kurva får man 40 och kan i princip kolla spårval. :luxhello:

mvh
Nils
Användare
Posts: 12
Joined: Sun 09 Aug, 2009 11:30
Location: Stockholm
Contact:

Re: ECU OBD2-läsare med Blåtand

Post by Nils »

Kan inte läsa mina ECU OBD-II data på min Elise 111R 2005. Efter ett antal verkstadsbesök som inte löst problemet har jag själv testat med ELM 327, WiFi-varianten till padda och iPhone. Men funkar inte. Kontakten ELM - iPhone är inga problem, får däremot inte ut några data ur bilen …. Har provat med olika appar, EOBD-Facile, EngineLink och Dash Command, men funkar inte. Jag får felkod "OBD-II Error, Error detecting OBD-II protocol". Testade samma ELM på min Alfa - funkade klockrent.
Någon som har några bra tips?????? Börjar bli desperat …….
Hälsningar
/Nils
Nils G Storhagen
Lotus Exige Sport 350 2016 (röd)
Lotus Elan S3 1967 (röd)
Lotus Seven S3 Twin Cam 1969, replica från 1983 (röd)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests