Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Josen »

Frågan är om ett komp-prov behövs egentligen, toppen måste ju av ändå. Tror det är ventiltätningar(toppen) som läcker, inte troligt att det är något med botten.

Av med toppen - det klarar du själv  :up: , läs manualen (kolla Seloc) jag passade och lämna in toppen för renovering

En bra Seloc tråd om hur en VVC motor tas ner och byggs upp

http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... 841&page=1
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Christopher Zell »

Nu snackar du motorgrekiska igen Joachim, kom ihåg följande "förklara för Christopher som att han vore 3 år fortsätt banka in kunskapen" :banghammer:

(1) Kommer ett kompressionsprov ge mig svar på om det är ventiltätningar eller kolvringar som är/kan var boven? Dvs. kommer det säga något annat än att något läcker? Slipper gärna hamna i sitsen att jag rivit ner toppen och sen upptäcker jag att kolvringar mm. läcker så att motorn måste plockas ner ännu mer. Tror min gräns går vid topplyft för hur modig jag vågar vara :)

(2) Den där biltemamojängen tolkar jag det rätt att man tar ut tändstiften, trycker ner den där grejen, och sen provar man starta bilen så att startmotorn försöker dra runt motorn men eftersom ingen gnista kommer händer inte så mycket mer? Eller hur går självaste "dra runt motorn" momentet till?
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Josen »

Ursäkta om jag är otydlig :)

1)

Japp rätt kompprov ger dig svar på om det är cylinder-fel el toppen
Och du drar runt motorn med startmotorn och bilen kommer inte starta
Kan beskriva hur du gör med biltema mätaren

Men eftersom du har olja i motorn som i sig tätar upp kan det vara svårt att få rättvisa värden

Eftersom toppen måste av oavsett spelar det ju ingen roll egentligen

Värsta senariot är att botten (kolvringar) är slut och då måste motorn ur
Och det är rörigt att flytta bilen med topp av då motorn har lösa foder och annat

Jag tror dock att ett komprov skulle ge en bra indikation och jag har svårt att tro kolvdelarna är dåliga så ett renoverad topp borde lösa det
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Christopher Zell »

Idag gjordes ett kompressionsprov under lunchen. Vete fasiken om det gav så mycket. Kontentan är nog mest att Biltemas kompprovare inte är nåt vidare för Rovern. Den gängade insatsen passade inte i hålet så man fick ta delen med gummitapp och hålla ner i hålet. Fick engagera en kollega på lunchen eftersom det är stört omöjligt att trycka ner den själv och samtidigt vrida om startnyckeln.

Fick olika mätningar varje gång kändes det som, lite beroende på hur hårt kollegan höll i, de första mätningarna var nämligen superlåga, sen förklarade jag att han var tvungen att trycka emot ordentligt så det blev lufttätt och då stack värdena upp. Sista omgångarna gav nåt sånt här innan mätaren gav upp helt och inte längre höll maxtryck utan börjat pysa ut innan man hunnit läsa av:

Cylinder 1: 170 psi/11,8 bar - 190 psi/13,1 bar
Cylinder 3: 170 psi / 11,8 bar - 190 psi 13,1 bar
Cylinder 4: 130 psi/ 9,1 bar - 215 psi 14,8 bar
Cylinder 2: 155 psi / 10,6 bar - 165 psi / 11,8 bar

Ger inte mycket för mätningen på cylinder två och som synes diffar det rätt friskt mellan gångerna också på de andra cylindrarna :(
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Josen »

Hur går det för oss ?
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Christopher Zell »

Både och=)
Har beställt verktyg för att låsa kamdreven och har mailat och ringt som en tok kors och tvärs över landet och europa för att utvärdera allt från en tripp till england till att skicka övet en ny topp till närmsta verkstad men det är nästan löjligt vad dålig respons det är. Först får man ett jätteintresserat svar sen är det tyst.

Så nu lutar det åt att börja riva själv om jag får ihop tiden. Har sjukt mycket på jobbet och en gravid sambo hemma så inte helt optimalt=)
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Josen »

Bra - se till att få av toppen så kan vi nog hjälpas åt att hitta någon som kan renovera den för dig.

Jag har ju en extramotor stående som vi kanske kan göra något med i värsta fall, jag har inte kollat status på den men enligt Hans A verkar den vara OK

Sånt här dyker ju alltid upp när man har som minst tid...  :nothing:
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Christopher Zell »

Ok nu börjar rivningstråden  :eek: Får ser hur det går...
Tänkte att jag kunde försöka dokumentera här så kanske någon annan som hamnar i samma sits kan ha glädje av detta.
Som alltid i såna här trådar, jag tar inget som helst ansvar för nåt. Det finns inga garantier för att jag gör nånting rätt eller att nånting kommer att funka efteråt. Jag är en kontorsråtta utan vare sig kunskap eller erfarenhet från att skruva motorer så ni får leva med att jag kommer kalla saker vid fel namn osv. Så med det ur världen så kör vi!

För att inte tynga ner tråden för mycket så skippar vi bilderna på de mest gr

(1) Skyddskåpa i svart plast över kamkåpan - 3x skruvar som ska lossas
(2) lossa batteriet, minus bort först, sen plus. Batteriet sitter med en klammer som håller ner det, insexskruv
(3) Jag har ett Hurricane luftfilter, lossade det från spjället och sen lossade det från insugsslangen. Vanliga slangklämmor. Sen bara att lyfta bort så man får mer plats.
Image

(4) Lossa skruvarna som håller tändkabeldelarna på plats ovan på kamkåpan. Dra upp och loss tändkablarna.

(5/6/7) Lossa diverse kontakter / breather slangar mellan kamkåpa och spjällhus
Image

(8) Lossa muttrarna som håller avgasgrenröret på plats. Dessa kan sitta hårt och det är aldrig fel att marinera med rostlösare några dagar innan. Jag hade inga problem med dessa som tur var. Lossade dem ovanifrån med spärrnyckel, ena fick jag ta en hylsnyckel till.

(9) Lossa skruvarna på kamkåpan. Dessa ska lossas och monteras tillbaka i en viss ordning. Ett tips är att märka upp ordningen samt momentet på en kartongbit och bara trycka ner skruvarna. Notera på packningen så är det markerat åt vilket håll den ska sitta med "exhaust" osv. så man tittar att det är rätt vid återmontering. Lyft av kamkåpan så klart.
Image
Image

(10) Eftersom jag inte har möjlighet att ta av clamen riktigt, så bestämde jag mig för att i alla fall lossa motorluckan. Fyra bultar med brickor på baksidan mot luckan, sen en stor mutter som håller antennen samt jordkabel på plats. Lossa en till kontakt däremellan och vips så är motorluckan fri.

(11) Lossa övre kåpan över kamdreven, 8mm bultar förutom den ena längst ned till vänster som är 10mm där sitter också ett gummiskydd att hålla koll på. Notera att muttrarna är olika långa så de återmonteras rätt.
Image

(12) Lossa kåpan till VVC-dreven. 4x bultar, 8mm, alla lika långa. Den längst ned till vänster är ett helvete att komma åt.
Image

(13) Lossa kontakt ovanpå "HCU-enheten"
Image

(14) På baksidan av spjällhuset sitter en röd och en svart gummislang (tunn) den svarta går ner till bränslemojängen vid fuel railen, den röda går till nån mojäng som ser ut som en slangvinda :) Lossa dessa med handkraft.
Image

(15) Lossa högra muttern till gasvajern som justerar spänningen av vajern och håll emot med en skiftnyckel på metalldelen till höger om muttern. Då kan man dra ut vajern från stopphållaren och eftersom man inte lossat den andra så när man skruvar tillbaka bör det hela hamna i samma position som innan. Gasvajern är också upphängd i en klämma på sidan av spjällhuset, lossa denna så att du får loss hela vajern och nu kan lirka ut den ur ändläget.
Image

(16/17/18) Diverse kablar som ska lossas. Den bruna och blåa vid HCU-enheten.
Image
Image

(19) Lossa kontakten som sitter på Idle Air Control Valve.
Image

(20) Det sitter en till kontakt strax under lite längre fram från IACV som ska lossas
Image

(21) På gasspjällsidan framme på spjällhuset sitter det en breather slang till som enkelt kan lossas för hand.
Image

(22) Innan man kan lyfta fritt spjällhuset så måste man få lossa en stor svart kontakt. Den lossar man genom att dra ena kortsidan utåt (en slags låsmekanism) fortsätt dra så långt det bara går, sen går det att dela kontakten. Ena delen sitter fortfarande kvar under spjällhuset, men genom att rotera kontakten kan man snäppa loss den. Stora kabelhärvan sitter också med ett butbandclips kvar i spjällhuset. Använd en liten tång för att trycka ihop expander delen och lossa. Nu går det att bara enkelt lyfta av spjällhuset förutsatt att du lossat de fem bultarna som går ner :) Man kommer åt dessa rakt ovanifrån relativt enkelt nu när allt bös tagits bort.
Image
Image

Det var så långt jag kom nu. Är lite osäker inför nästa del, dvs. ta ner resten av insugssidan. Antar att man inte behöver lyfta bort detta helt utan räcker med att man kan skjuta det hela från toppen men nu antar jag att jag måste dränera kylmedlet först för att slippa att det börjar spruta vatten överallt? Osäker på var jag gör detta bäst? Vill gärna också slippa bli nedstänkt med bensin :)

Är detta ett bra ställe att lossa på (slangklämman invid oljestickan vid HCUn vid toppen) eller finns nåt bättre ställe?
Image
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Post by Josen »

Bra jobbat ! Japp det är bara till att lossa den slangen vi stickan.
Det är viktigt att du tappar ut vattnen så det inte landar i motorn ( onödigt, när du lossar toppen )
Inte långt kvar nu för att rycka av den.

Går att lossa bensinslanger mot insug också, kommer inte mycket bensin. Kan vara lättare att får bort insuget när du skall lyfta ur toppen men går men den liggandes där.

Passar med en bra länk på hur man kan se allt i ritningar

http://www.deroure.com/diagrams.asp?TBL ... 0&ST=&SC=0
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Post by Cat7even »

På seloc finns en VVc motor 31000 Miles för 1000 ukp........
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Post by Jacob »

Eller så river du ur Rover snurran och monterar i en Honda K20 så behöver du inte fundera på när nästa topp ska bytas.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Post by Josen »

Bättre att renovera det man har så man har klar status på prylarna  :up: Inte dyrt...

Honda är trevligt men i mitt tycke försvinner Elise/Lotus känslan markant med den tunga klumpen bak :faga1:
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Post by Jacob »

Behåller man rover snurran så lär man om inte annat bli expert på byte av toppar.

Är ju bara 15 kg i skillnad och minst 50% mer effekt och 500% bättre driftsäkerhet = mycket mer :steer:
2002 Honda SC CC Elise Type 49
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Post by Josen »

Smaken är olika men att det skiljer 15 kg tror jag inte på, den jag provkörde var kul rätt fram men jobbig på ett sätt.
Jag är säker på att att en rover Elise svänger och bromsar ifrån vilken motsvarande Honda skodd Elise - ställer gärna upp på att bevisa det :steer:

Sen när det gäller driftsäkerhet så har jag tävlat 3 fulla säsonger och princip studsat på varvtalstoppe varje tävling - bytt en topplockspacking för 2000 kr totalt. Skulle vilja se en Honda elise klarar det utan varva sönder hela bilen....
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Post by Cat7even »

Tanken bakom min länk till motorn var att lägga i en fungerande för att sedan renovera och ha en extra. Honda kan säkert ha sina fördelar men hinns det med? Det är 2 månader kvar till säsongsstart :bold: dessutom lär det kosta en hel del....
PS hondamotorer verkar hålla vad jag kan förstå men hur är det med drivaxlarna?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests