Bromsbelägg - hur hårda?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Bromsbelägg - hur hårda?

Post by Graf Orlok »

Jag köpte ett par bromsbelägg, Carbone Loraine RC 5+, av en vän. Han skickade dem tillsammans med bromsskivor och ett av beläggen hade lösgjort sig och hamnat i kläm under ena skivan. Det blev ett par tydliga märken i belägget plus att ena hörnet hade brutits av. När jag tog den avbrutna delen och klämde den mellan fingrarna smulade den sönder sig, nästan lite segt...
Jag blev väldigt förvånad då jag trodde bromsbelägg var stenjäkla hårda. I övrigt höll de ihop och verkade hårda.

Nu är det så att jag har hört väldigt mycket gott om RC 5+:orna men har också läst en skräcktråd på Seloc om RC 5+ som har fallit isär när man har plockat ut dem ur oken.
Jag har inte så mycket erfarenhet av att byta belägg själv, så vad tror ni? Vågar jag använda dessa?
CL RC 5+
CL RC 5+
bild(7).JPG (149.25 KiB) Viewed 8228 times
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
yroll
Forumberoende
Posts: 143
Joined: Wed 19 Sep, 2012 15:26
Location: Örebro
Contact:

Re: Bromsbelägg - hur hårda?

Post by yroll »

Det jag tycker du ska kontrollera är om det finns sprickor kvar, gör det det så kan delar lossna vid sprickorna.
Finns det inga sprickor behöver du nog inte oroa dig, men kolla också på tjockleken om det finns sprickbildning där.
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Bromsbelägg - hur hårda?

Post by Graf Orlok »

Kan inte se några sprickor, bara de diagonala jacken som syns i bilden. Det verkar inte ha spruckit upp något runt dem heller. Jag får väl sätta det här belägget ytterst så jag kan inspektera det lätt...
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bromsbelägg - hur hårda?

Post by Josen »

Ingen fara, det händer att bitar lossnar från ytterkanter. Men ha lite koll

Själv tävlar jag på CL RC5+och har funkar bra i några säsonger. Bästa belägg i kompromiss om livsläng både på belägg/skivor och prestanda.  :up: Det har funnits batcher av RC5+ som varit dåliga men tror CL har fixat detta.

Om man vill ha ut bättre broms skall man köra tuffare belägg bak - själv skall jag testa RC6 fram och RC8 bak nästa år. Men det är rena track/ban-belägg som gnisslar friskt
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Bromsbelägg - hur hårda?

Post by Graf Orlok »

Tack Josen. Pratade med Lasse Falk igår och han sa detsamma. Men jag sätter den synligt så jag lätt kan ha koll på den,och sen får jag plocka loss och kolla då och då när jag kört hårt.

När det gäller bakbromsarna, vad skulle du rekommendera tillsammans med RC 5+ fram? RC 6? Annat märke?
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bromsbelägg - hur hårda?

Post by Josen »

Japp RC5+ och RC6 bak ger bättre balans/broms, bak-bromsen är per design under-dimensionerad på Elise /Exige om man vill få ut max.
RC6 gnisslar dock en del så man känslig för ljud och inte behöver full race/track broms så är RC5+ att rekommendera.

Men klart bättre sug i bromsen med vassare belägg bak så man kan bromsa ännu senare :steer: :)
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Bromsbelägg - hur hårda?

Post by Jacob »

Jag har rc6 fram (med AP BBK) och rc8 i bak. Det blir helt klart mer bromskraft i bak med den kombinationen. Jag tycker det fungerar bra, dock gnisslar det friskt.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 11 guests