Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Lite summering
- Dra alltid motorn till max varv
- Jobba med att kunna bromsa sent & hantera växlar rätt
- Hantera gas digitalt - rulla aldrig genom partier/kurvor
- Pressa med gas bilen genom kurvor med gas - varje tiondel tidigare du kan gå på gas ger på slut fart
- Jobba med att hitta optimalt apex, med Elisen ligger det tidigare än andra bilar, du kan köra 'snålare än du tror
- Lita på bilen och sätt bilen 'hårt' i punkter runt banan - broms, turn-in, apex exit, som en maskin "pang, pang, pang, pang"
En bra tube som visar varför man "snurrar" https://www.youtube.com/watch?v=MDy6oCXehHg
Nu skall vi gå vidare och börja fundera på vart "if everything's under control you're not going fast enough" leder oss
- Hur lämnar vi vår komfort-zon ?
- Hur kan vi och bilen bil ett ?
- Kan jag köra bilen över gränsen ?
Skitkul :)
- Dra alltid motorn till max varv
- Jobba med att kunna bromsa sent & hantera växlar rätt
- Hantera gas digitalt - rulla aldrig genom partier/kurvor
- Pressa med gas bilen genom kurvor med gas - varje tiondel tidigare du kan gå på gas ger på slut fart
- Jobba med att hitta optimalt apex, med Elisen ligger det tidigare än andra bilar, du kan köra 'snålare än du tror
- Lita på bilen och sätt bilen 'hårt' i punkter runt banan - broms, turn-in, apex exit, som en maskin "pang, pang, pang, pang"
En bra tube som visar varför man "snurrar" https://www.youtube.com/watch?v=MDy6oCXehHg
Nu skall vi gå vidare och börja fundera på vart "if everything's under control you're not going fast enough" leder oss
- Hur lämnar vi vår komfort-zon ?
- Hur kan vi och bilen bil ett ?
- Kan jag köra bilen över gränsen ?
Skitkul :)
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Zandvoortkraschen vad är det egentligen som händer?
Svårt att se vad som händer tycker bara helt plötsligt den snurrar?
Svårt att se vad som händer tycker bara helt plötsligt den snurrar?
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Vilken krasch menar du Christopher ?
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Christopher menar nog denna.Josen wrote:...
Lite misstag men räddas snyggt med both-feet-in och snabbt styr emot fullt
https://www.youtube.com/watch?v=32BUNU-eYis
Känns som han kommer ut lite för hårt ur kurvan och har därför inte fullt grepp på bakdäcken, och då flyttar sig tyngdkraften ut och bilen börjar slingra sig. Stämmer det?
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Han bromsar / släpper upp gasen över krönet
Den modige kan göra samma sak i tv böjen på Kinnekulle...
Den modige kan göra samma sak i tv böjen på Kinnekulle...
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Ah, så klart!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Japp klassiskt
Granska hög fart, över lätt krön, bilen inte svängt färdigt , kraftigt gas-släpp ( man hör tydligt ), greppet flyttas fort fram och baken kommer.
Räddas bra med both-feet-in Lätt att säga med 'don't lift' är kärnan här dvs gå in med lägre fart/håller gasen....
Granska hög fart, över lätt krön, bilen inte svängt färdigt , kraftigt gas-släpp ( man hör tydligt ), greppet flyttas fort fram och baken kommer.
Räddas bra med both-feet-in Lätt att säga med 'don't lift' är kärnan här dvs gå in med lägre fart/håller gasen....
-
- Användare
- Posts: 4
- Joined: Tue 21 Jan, 2014 07:48
- Contact:
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Helt ny här, åker en VX220 (Speedster) men det är ju same same .
Jättebra tråd och väldigt intressant. Vore också väldigt intressant att få veta hur du resonerar kring inställningar på bilen. Tex. krängningshämmare, höjd, hjulvinklar etc. Där kan man ju grotta ner sig hur djupt som helst men det kanske går att göra en liten sammanfattning.
Jättebra tråd och väldigt intressant. Vore också väldigt intressant att få veta hur du resonerar kring inställningar på bilen. Tex. krängningshämmare, höjd, hjulvinklar etc. Där kan man ju grotta ner sig hur djupt som helst men det kanske går att göra en liten sammanfattning.
Tonie Pettersson
Vauxhall VX220 2.2
Vauxhall VX220 2.2
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Tittade på videon utan ljud, varvräknaren var dock tydlig!Josen wrote:Japp klassiskt
Granska hög fart, över lätt krön, bilen inte svängt färdigt , kraftigt gas-släpp ( man hör tydligt ), greppet flyttas fort fram och baken kommer.
Räddas bra med both-feet-in Lätt att säga med 'don't lift' är kärnan här dvs gå in med lägre fart/håller gasen....
Det är ju lätt att säga fortsätt gasa om det går för fort... Kan ju bli än värre senare.
Dock så har de tre gånger jag snurrat med Elisen varit pga att det gått för fort och gasuppsläpp nödvändigt/instinktivt.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Tonie Pettersson wrote:Helt ny här, åker en VX220 (Speedster) men det är ju same same .
Jättebra tråd och väldigt intressant. Vore också väldigt intressant att få veta hur du resonerar kring inställningar på bilen. Tex. krängningshämmare, höjd, hjulvinklar etc. Där kan man ju grotta ner sig hur djupt som helst men det kanske går att göra en liten sammanfattning.
Kul att det uppskattas, jo tänkte ta en grund-sammanfattning kring chassi och setup.
Skall fundera på vad som är rätt nivå. Det finns ju hur mycket som helst att läsa på nätet.
Är det detta som önskas i en sammanfattning;
- Rekommendation på fjädrar, hjulinställningar, för gata och kombination bana ?
- R-däck; lufttryck ?
- Vad händer om jag skruvar på toe, camber, dämpar-hårdhet ?
- Understyrd vs överstyrd ?
-
- Användare
- Posts: 4
- Joined: Tue 21 Jan, 2014 07:48
- Contact:
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Josen wrote:
Kul att det uppskattas, jo tänkte ta en grund-sammanfattning kring chassi och setup.
Skall fundera på vad som är rätt nivå. Det finns ju hur mycket som helst att läsa på nätet.
Är det detta som önskas i en sammanfattning;
- Rekommendation på fjädrar, hjulinställningar, för gata och kombination bana ?
- R-däck; lufttryck ?
- Vad händer om jag skruvar på toe, camber, dämpar-hårdhet ?
- Understyrd vs överstyrd ?
En sån sammanfattning vore kanon!
Tonie Pettersson
Vauxhall VX220 2.2
Vauxhall VX220 2.2
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Lite om setup av bilen
För inställning av bilen finns det tre grund-principer att luta sig på
1) Jag skall kunna lita på bilen - bilen skall uppföra sig konsekvent > skapa förtroende -> vågar stå på
2) Bilen skall i sitt grund-beteende passa mig som förare och min kör-stil
- En del förare vill ha en understyrd bil andra mera överstyrt (lös bak..)
- Proffsförare kan anpassa sig fort, vi amatörer behöver ha vår bil så den passar oss
3) Varje inställning är någon form av kompromiss mot aktuell bana jag kör på. Bilen kan aldrig passa mig i alla kurvor/partier.
Exempel; Knutstorp; ( man väljer ofta lite mera överstryd -> svänger mycket )
- Över krönet är det bra med lite understyrd lugn bil med mycket grepp - kan gå med mycket fart/gas
- Baksidan är det bra med bil som svänger bra(överstyrd) för att får runt bilen effektivt.
Exempel; Falkenberg
- Många högfartspartier, ett hårnål-parti, man väljer understryt(mera grepp bak), kan gå på tidigt med gas över högfarts-partier.
En riktigt bra och kul tube med Tim Schrick som illustrera "gummibandet"
https://www.youtube.com/watch?v=m9kQrbPEXKU
För inställning av bilen finns det tre grund-principer att luta sig på
1) Jag skall kunna lita på bilen - bilen skall uppföra sig konsekvent > skapa förtroende -> vågar stå på
2) Bilen skall i sitt grund-beteende passa mig som förare och min kör-stil
- En del förare vill ha en understyrd bil andra mera överstyrt (lös bak..)
- Proffsförare kan anpassa sig fort, vi amatörer behöver ha vår bil så den passar oss
3) Varje inställning är någon form av kompromiss mot aktuell bana jag kör på. Bilen kan aldrig passa mig i alla kurvor/partier.
Exempel; Knutstorp; ( man väljer ofta lite mera överstryd -> svänger mycket )
- Över krönet är det bra med lite understyrd lugn bil med mycket grepp - kan gå med mycket fart/gas
- Baksidan är det bra med bil som svänger bra(överstyrd) för att får runt bilen effektivt.
Exempel; Falkenberg
- Många högfartspartier, ett hårnål-parti, man väljer understryt(mera grepp bak), kan gå på tidigt med gas över högfarts-partier.
En riktigt bra och kul tube med Tim Schrick som illustrera "gummibandet"
https://www.youtube.com/watch?v=m9kQrbPEXKU
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Sammanfattning fjäder-val ( se detta som start-värden )
Den viktigaste parametern i bilen är vilka fjädrar man skall ha. I Elise värden använder vi lbs enheten ( och inte kg som är vanligare utanför UK )
Som princip har vi alltid ca 75->150 lbs hårdare fjäder bak vs fram.
Som regel; Man skall köra bilen med så mjuka fjädrar det går, börja med mjuk och gå upp mot hårdare steg för steg när behovet kommer. En 'hård' kan kännas som man har mer kontroll över men ger mindre tid att reagera på och sträcka ut gummibandet långsamt -> mera grepp >fart
( fram/bak)
1) För en kombinerad gata med rätt mycket track-days ( klarar gatan/glass-turer bra )
- 300/425
2) För snäll track-setup ( mest track-days & del race ) - nu börjar det bli stötigt/jobbigt på gatan
- 425/525
3) För hard core track ( övre hårdhets-gräns )
- 525/600
Sen finns det än hårdare där man ligger upp på 600/700 för tyngre bilar - någonstans här går gränsen för R-däck. Slicks skodda Eliser ligger upp å 900/1000 som behövs för att möta och jobba upp värmen i Slicks - men annan liga.
Själv ligger jag och testar mellan 2 och 3
Vilka stötdämpare skall jag ha ?
Här gäller som vanligt att man får vad man betalar för och pris-spannet är ju från 5 KSEK upp till 40 KSEK för avancerade dämpare justerbara i alla led.
Det viktigaste är att dämpare 'klarar' fjädern, dvs dämparens interna setup är rätt mot fjädren, här får man fråga
Generellt
- Bilar med bra chassi som Elisen behöver inte super-duper dämpare
- Elise shops tävlar om att marknadsföra sina som varianter som bäst, de är oftast rätt lika i samma pris-klass, fysiken styr
- Undvik ( om du inte är chassi-proffs ) för många inställningar, att kunna justera re-bound med fast kompression räcker långt.
- Serva dina dämpare ( om du kör bana mycket ) på årsbasis, kostar lite
Om man skall rekommendera något typ är det bäst gå mot mono-typ varianter ( som har gas i behållaren ) vs twin-tube som har olja.
Gas-baserade dämpare klarar längre över tid att fungera vs Twin-tube.
Mono-typ baserade finns idag i prisklassen 10 KSEK till 12 KSEK av olika märken ( Gaz, QUANTUM, Nitron ) , ovan detta finns nästa steg med dyrare dämpare, med mera hårdvara ( externa behållare för gasen) och justerbara i flera steg.
Förenklat
Kompression; dämparens ihop-presssings fart/hårdhet, styr hur bilen beter sig IN i kurvan ( tillsamman med fjäder-hårdhet )
Re-bound; dämparens ut-fjädrings fart/hårdhet, styr hur bilen beter sig UT ur kurvan ( tillsamman med fjäder-hårdhet )
Den viktigaste parametern i bilen är vilka fjädrar man skall ha. I Elise värden använder vi lbs enheten ( och inte kg som är vanligare utanför UK )
Som princip har vi alltid ca 75->150 lbs hårdare fjäder bak vs fram.
Som regel; Man skall köra bilen med så mjuka fjädrar det går, börja med mjuk och gå upp mot hårdare steg för steg när behovet kommer. En 'hård' kan kännas som man har mer kontroll över men ger mindre tid att reagera på och sträcka ut gummibandet långsamt -> mera grepp >fart
( fram/bak)
1) För en kombinerad gata med rätt mycket track-days ( klarar gatan/glass-turer bra )
- 300/425
2) För snäll track-setup ( mest track-days & del race ) - nu börjar det bli stötigt/jobbigt på gatan
- 425/525
3) För hard core track ( övre hårdhets-gräns )
- 525/600
Sen finns det än hårdare där man ligger upp på 600/700 för tyngre bilar - någonstans här går gränsen för R-däck. Slicks skodda Eliser ligger upp å 900/1000 som behövs för att möta och jobba upp värmen i Slicks - men annan liga.
Själv ligger jag och testar mellan 2 och 3
Vilka stötdämpare skall jag ha ?
Här gäller som vanligt att man får vad man betalar för och pris-spannet är ju från 5 KSEK upp till 40 KSEK för avancerade dämpare justerbara i alla led.
Det viktigaste är att dämpare 'klarar' fjädern, dvs dämparens interna setup är rätt mot fjädren, här får man fråga
Generellt
- Bilar med bra chassi som Elisen behöver inte super-duper dämpare
- Elise shops tävlar om att marknadsföra sina som varianter som bäst, de är oftast rätt lika i samma pris-klass, fysiken styr
- Undvik ( om du inte är chassi-proffs ) för många inställningar, att kunna justera re-bound med fast kompression räcker långt.
- Serva dina dämpare ( om du kör bana mycket ) på årsbasis, kostar lite
Om man skall rekommendera något typ är det bäst gå mot mono-typ varianter ( som har gas i behållaren ) vs twin-tube som har olja.
Gas-baserade dämpare klarar längre över tid att fungera vs Twin-tube.
Mono-typ baserade finns idag i prisklassen 10 KSEK till 12 KSEK av olika märken ( Gaz, QUANTUM, Nitron ) , ovan detta finns nästa steg med dyrare dämpare, med mera hårdvara ( externa behållare för gasen) och justerbara i flera steg.
Förenklat
Kompression; dämparens ihop-presssings fart/hårdhet, styr hur bilen beter sig IN i kurvan ( tillsamman med fjäder-hårdhet )
Re-bound; dämparens ut-fjädrings fart/hårdhet, styr hur bilen beter sig UT ur kurvan ( tillsamman med fjäder-hårdhet )
- hofverberg
- Stamgäst
- Posts: 72
- Joined: Tue 18 May, 2004 23:38
- Location: Glumslöv
- Contact:
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Kul bra att du gör detta. Ser fram emot nya bättre tider.
Kör du SPVM 2015?
Kör du SPVM 2015?
Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)
Tack Anders - jo blir SPVM i år, inte full serie men skall minst köra 3 rejs och något(några) i C-klassenhofverberg wrote:Kul bra att du gör detta. Ser fram emot nya bättre tider.
Kör du SPVM 2015?
Kommer du med
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests