Inköp av OBD läsare .

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Inköp av OBD läsare .

Post by STELL »

Jag har i dagarna bytt till min första" moderna" bil Volvo (850) V70-00 med OBD 2 kontakt.
Jag vill givetvis kunna utnyttja funktionen optimalt för att läsa felkoder OCH nollställa servicelampa.
Avsikten är god funktion på lättförståelig hobbynivå.

Efter att ha sett Biltema och Kjell & Co's utbud, så inser man snart att det ser ut att vara en djungel , där det troligen finns MYCKET mer
Det som tilltalat mig mest när jag tittat runt är Kjell & Co's lösning med en sockel och sedan min Android (Sony Z1)

Jag inser att frågan är ställd om Volvo, men borde gälla alla nya bilar, även Lotus

Synpunkter , Förslag och Åsikter mottages tacksamt :hack:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by Per Mo »

Testade den som säljs av Kjell hos en släkting för några veckor sedan, tyvärr funkade den inte på min Elise av någon anledning. Detta var dock första gången den inte gjort det annars kan man tydligen få ut mycket data ur den. Googlade om den och det var fler som haft problem med Toyota-motor så det kanske bara de som har någon specialkoppling.
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by Patriks »

Hej!
Det finns som sagt en mängd olika instrument med varierande grad av funktioner.

Jag köpte denna via E-bay förra sommaren och den har rätt bra med funktioner och har funkat klockrent med min Elise R -07: http://www.ebay.co.uk/itm/Original-Laun ... OC:GB:3160

Så där har du i vart fall en som funkar och läser (och kan släcka) alla de vanliga OBD2-koderna, har inbyggd freeze frame, syresensortest m.m.

/Patrik
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
AndreazK
Användare
Posts: 23
Joined: Thu 06 Nov, 2014 10:36
Location: Olofstorp
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by AndreazK »

Hej

Köpte min på teknikmagasinet (OBDII ELM327) som fungerar utmärkt med appen Torque (Android) Det är ELM327 "standarden" som är viktig för att få med funktionerna etc, och den verkar vara den som de flesta appar etc. funkar med också. Kan hålla koll på allt som det finns elektriska givare till i bilen :) (Har den i min Exige, har även hjälpt kompisar nollställa servicemeddelanden på BMW, Ford, Toyota mfl.)

Lycka till:)
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by STELL »

Tack jag köpte den lilla smidiga som finns hos Kjell & Co
jag var hemma hos en kompis i samband med köpet och gillade Torqe och ODBD facile apparna bäst av de han använde

Tack för hjälpen
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by Christopher Zell »

Jag har en Elmvariant från ebay.
Det skumma är att den funkar med t.ex. odb doctor men om jag kör torque så får den ingen anslutning till bilen???
Motorn är Rover vvcn så inte toyota.
Tycker det är rätt märkligt?
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
AZAD
Forumberoende
Posts: 185
Joined: Tue 24 Feb, 2004 14:45
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by AZAD »

jag köpte också min ELM327 på teknikmagasinet och den funkar med alla appar jag provat hittills.
Rahel Azad
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by Christopher Zell »

Det konstiga är ju att min funkar med torque i andra bilar. Har testat i några Renault av modernare slag utan problem . Men i Elisen funkar inte Torque....
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by Göran »

Jag väcker liv i den här tråden igen. Ni som testat kan förhoppningsvis beskriva vad man kan läsa ut och vad man inte kan läsa ut. Kommer t.ex. felmeddelanden i klartext eller är de kodade så man måste ha en översättningstabell för resp. bilmärke.
Är som framgår helt "grön" vad gäller detta så all information/beskrivningar är välkomna :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
MagnusS
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sun 12 Aug, 2012 18:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by MagnusS »

Jag har en billig läsare beställd från Kina som jag använder med appen EOBD-Facile. Där kan man välja bilmärke vilket gör att man får en "översättning" av felkoderna direkt. Ingen aning om hur väl de stämmer dock. Jag tror du kan läsa ut universella koder, dock inget märkesspecifikt (kan ha fel)

Denna är från utläsning av koder jag gjorde på min Elise:
Image
Elise S2 -2001
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by A_Möller »

Gammal tråd - nya problem.

Jag använder iPhone och vill ha en OBD2-läsare som kommunicerar via blåtand som jag kan hantera felkoder med samt köra mot Harry's Laptimer appen. Det verkar inte finnas jättemånga vare sig appar, eller OBD2-läsare som funkar (iOS + blåtand). Skaffade en från XTOOLS, som gav gott intryck. Nu visar det sig att deras app inte stödjer Lotus. Så klart. Har 30 dagars öppet köp, så jag tänkte sortera ut eländet innan dess.

Så. Är det någon som kan rekommendera en iOS app som kan kommunicera med godtycklig OGD2-läsare över blåtand OCH som kan ansluta till en Lotus?
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by Patriks »

Jag har en ELM 327 wifi hårdvara och har några olika Iphone appar som alla funkar fint att läsa min ECU med (Elise R -07), även nollställa felkoder:
OBD Fusion, iOBD2, Engine Link.

Kan ju inte svara på om det funkar lika bra via blåtand då jag inte prövat, men som sagt, med wifi-hårdvaran funkar det klockrent.

Länk till nätshop: http://www.runns.se/felkodslasare/elm32 ... cwodGcEHAA
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by lahi »

Jag har en elm327 från ebay (53:- med frakt. Likadan som de som kostar 300 här hemma...) och använder Torque till android. (Ingen iphone men jag tänkte på tidigare diskussion i ämnet). Funkade finemang igår i min Elise S2 med Rovermotor.
Nu kollade jag inga eventuella felkoder och sådant men det funkar i mina andra bilar så det borde väl gå i Lotusen också.

Vad tvungen att leka lite också. Jag måste dock skaffa ett sånt där gear linkage kit med plastbussningar istället för gummi diton. Tar ju evigheter att växla till 2:an när jag dragit den nära varvstoppet på 1:an först.
Lotus Elise 0-100.jpg
Lotus Elise 0-100.jpg (26.61 KiB) Viewed 14229 times
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by A_Möller »

Tack för kommentarerna.

Jag har haft Teknikmagasinets blåtandsvariant några år. Köpte den för 69:- på vinst och förlust för några år sedan, nu kostar den en trehundring, men den verkar inte vara iPhonekompatibel.

Patrik: Intressant att du använder iOBD2. Det är XTOOLS app, d.v.s. utvecklad av samma firma som gör min OBD2-läsare. De har inte Lotus med i listan över biltillverkare, så jag skapade en egen (som man ska kunna göra för icke listade tillverkare), men som sagt så funkar det inte. Funkar fin-fint i min Alfa 159. Hur gör du i iOBD2?
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Inköp av OBD läsare .

Post by Patriks »

Min iOBD2 app kopplar upp utan problem via wifi'n till paddan eller telefonen, hittar och läser ECUn fint, d v s läser av det som har med motornstyrningen att göra, syresensorer, hastighet, varvtal, kylvattentemp o s v. Jag har alltså inte behövt göra några egna inställningar. Kan det ha med åldern på hårdvaran att göra, köpte min i våras?
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 8 guests