Nitron inställning dämpning?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Pejons
Stamgäst
Posts: 70
Joined: Mon 15 Jul, 2013 14:16
Location: Lerum, V:a Götaland
Contact:

Nitron inställning dämpning?

Post by Pejons »

Hej
Har på min Elise s2 bytt till fjädrar och justerbara dämpare från Nitron.
40 mm fast road.
Är det någon som kan ge råd om bra inställningar av dämpningen?
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Nitron inställning dämpning?

Post by Göran »

När jag köpte Nitron till min dåvarande Elise (Elise Parts) så fanns det med en rekommenderad inställning. Efter lite skruvande fram och tillbaka så kom jag fram till att jag inte hittade någon bättre :)
Finns ingen rekommendation så får du prova dig fram (helst under en bandag).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Ter
Forumberoende
Posts: 174
Joined: Fri 25 May, 2012 15:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nitron inställning dämpning?

Post by Ter »

Menar du i antal klick eller vad är frågan?
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Nitron inställning dämpning?

Post by Nillet »

Nu är jag ingen expert men det borde vara vad du föredrar personligen.
Om jag förstått rätt så:
Om bilen understyr: minska fram eller öka bak
Om bilen överstyr: öka fram eller minska bak
När man väl hittat balansen så kan man minska alla 4 lika mycket för att hitta ännu mer grepp.
User avatar
Pejons
Stamgäst
Posts: 70
Joined: Mon 15 Jul, 2013 14:16
Location: Lerum, V:a Götaland
Contact:

Re: Nitron inställning dämpning?

Post by Pejons »

Har ställt in ride height efter högsta rekommendation jag hittat, 120 mm fram, 130 bak utan last. När jag sitter i blir det 115 fram och 123 bak. Med frontsplitter måste jag krypköra för att klara farthinder och det är inte alltid tillräckligt. Vid en av mackarna som har en cykelbana vid utfarten måste jag backa snett för att ta mig in. Bilen känns för låg för att vara praktisk. Vilken höjd har ni?
Dämpningen har jag inte hittat något perfekt läge. Det är kanske oundvikligt att dessa bilar är lite stötiga och mindre bekväma? Någon som har något bra förslag?
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Nitron inställning dämpning?

Post by oodsell »

På min S1:a har jag 120 mm fram och 130 mm bak, vilket fungerar bra men då har jag ingen låg främre spoiler. Det är ju lägre än original, så om du kör mest på gatan så bör du kunna höja mer. Och du bör kanske ha nära den mjukaste inställningen på dämparna om du är mån om komforten.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nitron inställning dämpning?

Post by Christopher Zell »

Jag har nåt minne av att nitron ska köras lägre än original för att funka optimalt. Annars blir det fel med droop då dämparen är kortare.
Vet ej om det gäller alla varianter. Ska själv byta på sikt och jag vill helst bibehålla originalhöjden just för att bilen ska vara praktisk. Så jag ska grotta mer i det där på sikt.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Pejons
Stamgäst
Posts: 70
Joined: Mon 15 Jul, 2013 14:16
Location: Lerum, V:a Götaland
Contact:

Re: Nitron inställning dämpning?

Post by Pejons »

Det jag hittat är: Lotus rek 130/130 original, Nitron allt från 120/130 till 100/110 (alltid 10 lägre fram). Det framgick dock inte om det avsåg S1 eller S2. Dessutom finns det olika uppgifter om bilen är med eller utan vikt.
Jag har nu kontrollmätt och det visade sig att med halv tank och förare hade jag 100/110, dvs Nitrons rek för bana. Så har jag kört större delen av sommaren...
Det är intressant att notera att det går att köra så när man väl lärt sig vad man skall hålla uppsikt på.
På besiktingen gick det inte att köra över domkraften på lastbilsrampen inte heller vågade de köra ner i bromsrullarna. Men det löstes genom att manuellt lyfta bilen underifrån ca 5 mm så att frontklammen kom förbi. Bromsningen gjordes på allmän väg. På köpet blev motorn varm så den kunde passera avgasskraven. Det är en bra gäng på Bilprovningen i Alingsås. Kan verkligen rekommendera dem!
Dämpningsfrågan är lite av ett "lyxproblem". Men när möjligheten nu finns vill man ju få det bästa ut av det.
Har provat mig fram och vid finåkning med hustrun är ca -14 bekvämt men så fort jag gasar på känns det bättre med några snäpp hårdare.
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Nitron inställning dämpning?

Post by Nillet »

Min splitter var 95 mm över mark, det gick att ta sig fram nästan överallt.
Image
User avatar
Pejons
Stamgäst
Posts: 70
Joined: Mon 15 Jul, 2013 14:16
Location: Lerum, V:a Götaland
Contact:

Re: Nitron inställning dämpning?

Post by Pejons »

Min split ligger nu på 70 mm. Då har jag redan höjt 15 mm sedan den var som lägst. Det verkar fungera.

Ride height mäts på punkt A och B enligt bilden nedan.
http://1.bp.blogspot.com/-2Uoicc__wDM/T ... points.gif
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 16 guests