Nitron inställning dämpning?
Nitron inställning dämpning?
Hej
Har på min Elise s2 bytt till fjädrar och justerbara dämpare från Nitron.
40 mm fast road.
Är det någon som kan ge råd om bra inställningar av dämpningen?
Har på min Elise s2 bytt till fjädrar och justerbara dämpare från Nitron.
40 mm fast road.
Är det någon som kan ge råd om bra inställningar av dämpningen?
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Re: Nitron inställning dämpning?
När jag köpte Nitron till min dåvarande Elise (Elise Parts) så fanns det med en rekommenderad inställning. Efter lite skruvande fram och tillbaka så kom jag fram till att jag inte hittade någon bättre :)
Finns ingen rekommendation så får du prova dig fram (helst under en bandag).
Finns ingen rekommendation så får du prova dig fram (helst under en bandag).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Nitron inställning dämpning?
Menar du i antal klick eller vad är frågan?
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Nitron inställning dämpning?
Nu är jag ingen expert men det borde vara vad du föredrar personligen.
Om jag förstått rätt så:
Om bilen understyr: minska fram eller öka bak
Om bilen överstyr: öka fram eller minska bak
När man väl hittat balansen så kan man minska alla 4 lika mycket för att hitta ännu mer grepp.
Om jag förstått rätt så:
Om bilen understyr: minska fram eller öka bak
Om bilen överstyr: öka fram eller minska bak
När man väl hittat balansen så kan man minska alla 4 lika mycket för att hitta ännu mer grepp.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Nitron inställning dämpning?
Har ställt in ride height efter högsta rekommendation jag hittat, 120 mm fram, 130 bak utan last. När jag sitter i blir det 115 fram och 123 bak. Med frontsplitter måste jag krypköra för att klara farthinder och det är inte alltid tillräckligt. Vid en av mackarna som har en cykelbana vid utfarten måste jag backa snett för att ta mig in. Bilen känns för låg för att vara praktisk. Vilken höjd har ni?
Dämpningen har jag inte hittat något perfekt läge. Det är kanske oundvikligt att dessa bilar är lite stötiga och mindre bekväma? Någon som har något bra förslag?
Dämpningen har jag inte hittat något perfekt läge. Det är kanske oundvikligt att dessa bilar är lite stötiga och mindre bekväma? Någon som har något bra förslag?
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Nitron inställning dämpning?
På min S1:a har jag 120 mm fram och 130 mm bak, vilket fungerar bra men då har jag ingen låg främre spoiler. Det är ju lägre än original, så om du kör mest på gatan så bör du kunna höja mer. Och du bör kanske ha nära den mjukaste inställningen på dämparna om du är mån om komforten.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Nitron inställning dämpning?
Jag har nåt minne av att nitron ska köras lägre än original för att funka optimalt. Annars blir det fel med droop då dämparen är kortare.
Vet ej om det gäller alla varianter. Ska själv byta på sikt och jag vill helst bibehålla originalhöjden just för att bilen ska vara praktisk. Så jag ska grotta mer i det där på sikt.
Vet ej om det gäller alla varianter. Ska själv byta på sikt och jag vill helst bibehålla originalhöjden just för att bilen ska vara praktisk. Så jag ska grotta mer i det där på sikt.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Re: Nitron inställning dämpning?
Det jag hittat är: Lotus rek 130/130 original, Nitron allt från 120/130 till 100/110 (alltid 10 lägre fram). Det framgick dock inte om det avsåg S1 eller S2. Dessutom finns det olika uppgifter om bilen är med eller utan vikt.
Jag har nu kontrollmätt och det visade sig att med halv tank och förare hade jag 100/110, dvs Nitrons rek för bana. Så har jag kört större delen av sommaren...
Det är intressant att notera att det går att köra så när man väl lärt sig vad man skall hålla uppsikt på.
På besiktingen gick det inte att köra över domkraften på lastbilsrampen inte heller vågade de köra ner i bromsrullarna. Men det löstes genom att manuellt lyfta bilen underifrån ca 5 mm så att frontklammen kom förbi. Bromsningen gjordes på allmän väg. På köpet blev motorn varm så den kunde passera avgasskraven. Det är en bra gäng på Bilprovningen i Alingsås. Kan verkligen rekommendera dem!
Dämpningsfrågan är lite av ett "lyxproblem". Men när möjligheten nu finns vill man ju få det bästa ut av det.
Har provat mig fram och vid finåkning med hustrun är ca -14 bekvämt men så fort jag gasar på känns det bättre med några snäpp hårdare.
Jag har nu kontrollmätt och det visade sig att med halv tank och förare hade jag 100/110, dvs Nitrons rek för bana. Så har jag kört större delen av sommaren...
Det är intressant att notera att det går att köra så när man väl lärt sig vad man skall hålla uppsikt på.
På besiktingen gick det inte att köra över domkraften på lastbilsrampen inte heller vågade de köra ner i bromsrullarna. Men det löstes genom att manuellt lyfta bilen underifrån ca 5 mm så att frontklammen kom förbi. Bromsningen gjordes på allmän väg. På köpet blev motorn varm så den kunde passera avgasskraven. Det är en bra gäng på Bilprovningen i Alingsås. Kan verkligen rekommendera dem!
Dämpningsfrågan är lite av ett "lyxproblem". Men när möjligheten nu finns vill man ju få det bästa ut av det.
Har provat mig fram och vid finåkning med hustrun är ca -14 bekvämt men så fort jag gasar på känns det bättre med några snäpp hårdare.
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Nitron inställning dämpning?
Min splitter var 95 mm över mark, det gick att ta sig fram nästan överallt.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Nitron inställning dämpning?
Min split ligger nu på 70 mm. Då har jag redan höjt 15 mm sedan den var som lägst. Det verkar fungera.
Ride height mäts på punkt A och B enligt bilden nedan.
http://1.bp.blogspot.com/-2Uoicc__wDM/T ... points.gif
Ride height mäts på punkt A och B enligt bilden nedan.
http://1.bp.blogspot.com/-2Uoicc__wDM/T ... points.gif
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Who is online
Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 16 guests