Syresensorproblem löst

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Syresensorproblem löst

Post by Patriks »

Har haft problem med en felkod P0133 sedan jag köpte bilen för två år sedan. Koden betyder att syresensorn före katalysatorn svarar långsamt. Symptomen har varit, förutom att motorlampan tänts, f a en ojämn tomgång med tendens att tjyvstanna när motorn blivit varm, samt trögt svar på gaspådrag från låga varv. Över 3000 varv har allt funkat normalt så det är f a vid körning i tätort/stad som det varit surt.

Haft in bilen till Lotus Göteborg ett par vändor och även till två olika bilelektriker, utan att kunna få hjälp.
Har spenderat timmar på olika forum och sajter för att försöka lära mig hur man felsöker ett sådant här problem, då etablerade verkstäder uppenbarligen inte verkar ha fullgod kompetens på det här området.

Så hittade jag denna tråd på SELOC, som behandlar samma problem som jag haft: http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=405628

Skaffade då en wifi OBD2-läsare och ett par olika appar till telefonen/surfplattan och upptäckte då att vågformerna för syresensorerna både före och efter katten var väldigt likartade, de följdes åt i princip. Normalt ska sensorn före katten ge mycket varierande spänning, medan sensorn efter katten ska ge en rätt stadig och låg spänning.

Så hade jag av bakskalet i går för att montera det nyinförskaffade racingbatteriet och dess skräddarsydda låda i motorrummet och passade då på att switcha kontakterna för syresensorerna. Bingo, problemet löst, motorn går nu helt jämt på tomgången och vid ny mätning av syresensorna ser bilden ut som den ska.

Lägger upp denna tråd som hjälp för ev. andra som kan komma att uppleva samma problem. Är mycket tacksam för forumvännen Arno i Holland för hans stora hjälp till att lösa detta problem som kostat ett gäng tusenlappar till noll nytta. Fast kanske ändå till en del nytta, har ju fått lära mig massor under resans gång... :-D

Röd kurva=syresensorn före katten, gul kurva efter.
Så här ska vågformerna se ut för syresensorerna.
Så här ska vågformerna se ut för syresensorerna.
IMG_1502.jpg (35.62 KiB) Viewed 4877 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Syresensorproblem löst

Post by Christopher Zell »

Skönt att det löste sig!
Det är verkligen trist när man stöter på såna här problem och man inte har någon vettig lokal "Lotusmek".
Men uppsidan är som du säger, man lär sig en massa (ofta motvilligt :-D )
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Syresensorproblem löst

Post by Patriks »

Ja, fast verkar ju liksom inte hjälpa med auktoriserad verkstad och firmor specialiserade på bilelktronik, inte i detta fall hursomhelst. Så ska man köra entusiastbil nuförtiden och i framtiden behöver man lära sig i detalj hur all elektronik i moderna bilar funkar, då inte ens en rätt stor stad som Göteborg verkar ha verkstäder som kan jobba på ett syrtematiskt sätt med sådana här problem, d v s felsöka först innan man beställer grejer. Men, jag har ju i alla fall en ny och fin syresensor  :banana:
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests