Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by lahi »

Jag kan inte ha något original och jag måste ha något att göra i garaget på vintrarna för att koppla av och komma undan vinterdepressionen. Så jag har lite planer. Ska jag bygga på mina motorcyklar eller ska jag leka med Lotusen? Om svaret är Lotusen, så finns det några alternativ nedan... Överst står hur motorn är nu, och sen kommer några alternativ. Ska jag behålla den som nu, eller ska jag bygga lite?

Som den är nu:
Portad topp med standard ventiler (27,8/24)
Piper 633 kamaxlar
52 mm spjällhus
Janspeed ljuddämpare
"Portat" original grenrör
Hurricane induction kit
Ihoptryckt bränsletrycksregulator
Varvas max 7000 nu.
Effekt ca 150 hk? Något sådant kanske.

Alternativt:
Portad topp (samma som nu) men med Paul Ivey ventiler 29,5 in och 26 ex i upptagna original säten och portat för att matcha dessa.
Piper 633 kamaxlar
Separata spjällhus från GSX-R 1000 -01-02 med progressivt länkage
4-2-1 grenrör
Janspeed ljuddämpare
Emerald k6
Maxvarv ca 7500
Effekt kanske runt 175?

Eller:
Portad VVC topp med standard 31,5/27 ventiler eller möjligtvis Paul Ivey ventiler i standard VVC-dimension
Piper 285H kamaxlar
Kraftigare vevstakar från DVA
Omega kolvar 11.2:1 från DVA
Separata spjällhus från GSX-R 1000 -01-02 med progressivt länkage
4-2-1 grenrör
Janspeed ljuddämpare
Emerald k6
Max varv 8250
Effekt runt 190-195 hk? Nuuu börjar det bli dyrt.

Eller........:
Portad topp (samma som nu) men med Paul Ivey ventiler 29,5 in och 26 ex i upptagna original säten och portat för att matcha dessa.
Piper 633 kamaxlar
Kraftigare vevstakar från t.ex. DVA (han har sådana redo att skeppas ;-) )
Omega kolvar 9:1 för överladdning
Kraftigare foder från QED eller elise parts
Rotrex C30-74 kompressor
4-2-1 grenrör
Janspeed ljuddämpare
Emerald k6
Max varv 7500
Effekt beroende på laddtryck men kanske runt 220-230 hk vid 0,7 bar?

Möjligen samma konfiguration som ovan (kompressorversionen alltså) men med portad VVC topp och Piper 285H kammar för att nå 8250 varv hade varit kul för att få länge register och ytterligare några hästar.

Att sätta ihop en motor är inget som hindrar. Det har jag gjort många gånger tidigare. Både sugmotorer och överladdade. Dock mest överladdade.

Så vilket alternativ ska jag gå på? Jag vill behålla Rover motor. Blir för jäkla dyrt att hinka i en Honda och jag gillar Rover.

Sen vet jag att jag bör träna själv på att köra den samt byta till andra stötdämpare men stötdämpare byter jag på en timme och träna på att köra kan jag inte göra i garaget i vinter.

Min fru kollar inte detta forum. Tur är väl det ;-)
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by Stefan_A »

Kompressor är trevligt men kan bli knöligt att få igenom besiktningen. En hel del som behöver ändras för att du skall få igenom det som ombyggt fordon. Lotus plockade ut ca 190 hk med VHPD motorn så det går bevisligen. Antar att du redan kikat på http://www.dvapower.co.uk?

Så bygg något kul utan kompressor, fixa till chassiet och kör bana med instruktör  :up:

Nya bussningar
http://www.elise-shop.com/nitron-racing ... 00040.html

Ställbara dämpare (dessa kan byggas om till 3-vägs i senare skede)
http://www.elise-shop.com/nitron-46race ... 02191.html

Ställbar krängningshämmare
http://www.elise-shop.com/front-adjusta ... -p-58.html

Toe-link kit
http://www.elise-shop.com/motorsport-to ... 02496.html

Team Dynamics Pro Race
http://www.hangar111.com/shop/lotus-2-e ... l-set.html

Yokohama A048R eller Advan ZZR, 195/50 R16, 225/45 R17

Glöm inte att dokumentera bygget och skriva några rader till Winners Choice!!!
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by Christopher Zell »

Jag hade en dva portad vvc förut. Typ 175 häst.
Eftersom du redan har trim så känns det som att det ska till en märkbar förändring för att det ska vara värt.
Sen tycker jag Elisen gör sig bäst med högvarvig sugmotor.

Jag funderade länge på en Vgk 2.0 variant men sen blev det annat istället :)
Men högtrimmad rover med throttle bodies är ljuv musik.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by Cat7even »

Nu150?

Alt 1 botten Anses stå pall för 150 inte mer....
Alt2 troligt men precis som du säger $
Alt3 $$$
blir det verkligen billigare m rover över150 häst?
På seloc finns en hel del att läsa........

Alternativa snurror förutom Honda
Duratec ecotec vwkoncernen
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by lahi »

Ojdå.

Råkade köpa ett Emerald k6. Stackars mig. Om man skulle rycka av toppen och fräsa upp sätena för större ventiler (29,5 in och 26 ex), klämma dit separata spjällhus och slänga i piper 285:or. Eller kanske behålla mina 633'or och köpa ett 4-2-1.
Frågan är bara när motorn är i sin lämpligaste konfiguration för gata. En 190 hästars vhpd är ju klenare än en 120 hästare under 3500 varv och man ligger där rätt ofta.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by Cat7even »

Kul med ännu en emeraldist.
Kul system att jobba med förutsätter bredbandslambda om du tänker tweaka själv
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by lahi »

Cat7even wrote:Kul med ännu en emeraldist.
Kul system att jobba med förutsätter bredbandslambda om du tänker tweaka själv
Ja, detta ska bli spännande. Jag har en bekant med bromsbänk som mappar diverse grejor så han får nog mappa denna. Men alltid kul att ha möjlighet att ändra lite själv också. Jag har en bosch LSU 4.nått någonstans som jag tror jag ska montera och koppla in när jag ändå håller på.

Ska bara försöka jaga rätt på en grundmapp som passar min setup hyfsat så jag har något bra att utgå från.
Och så måste jag skaffa en loom adapter så den passar på min S2. Den har gått på en S1:a tidigare och den mappen som ligger i passar inte min. Den är anpassad för lustgas. Han jag köpte av byter till Hondamotor nu efter han sköt Rovern med att ladda 100 hk lustgas i den  :bigl:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by Cat7even »

Har en massa mappar hör av dig när du behöver några
Mapparna är från när jag började ingen passade speciellt bra men någon borde kunna vara ok att utgå ifrån.http://tripleeracing.co.uk/academy2004/emeraldmaps/som en liten aptitretare....
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by lahi »

Cat7even wrote:Har en massa mappar hör av dig när du behöver några
Mapparna är från när jag började ingen passade speciellt bra men någon borde kunna vara ok att utgå ifrån.http://tripleeracing.co.uk/academy2004/emeraldmaps/som en liten aptitretare....
Gött. Tack för länken :-D
Hittade ingen med samma setup som jag men kanske någon kan användas att utgå ifrån.
Jag har annars:
-Portad topp med standard ventiler
-Piper 633 kammar tajmade till 1,125/0,875 på ett ungefär vid 1 mm lyft
-Original grenrör något portat
-Janspeed ljuddämpare
-52 mm spjällhus i plastplenum
-Hurricane induction kit
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Jocke_D
Stamgäst
Posts: 30
Joined: Thu 10 Dec, 2015 08:41
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by Jocke_D »

Märkligt att jag inte svarat här.

Jag tänker...
1. Du ska bygga klart skoter-hojen först (inte läst några uppdateringar på väldigt länge iofs, du kanske redan är klar)! :)
2. Överladd är alltid överladd :) oroar man sig för att besiktningen syns det lika tydligt om du har en kompressor* som om du har Gixxerspjällhus.
3. ITB är rätt fränt också om man ser till att få rejäla varvtal.

Rock on :)


* = min kompressor är original (på samma motor i annan bil) så där syns det knappt. Besiktat två gånger utan ett ord om det. Går att göra diskret.
Speedster - kompressor mm
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by Cat7even »

lahi wrote:
Cat7even wrote:Har en massa mappar hör av dig när du behöver några
Mapparna är från när jag började ingen passade speciellt bra men någon borde kunna vara ok att utgå ifrån.http://tripleeracing.co.uk/academy2004/emeraldmaps/som en liten aptitretare....
Gött. Tack för länken :-D
Hittade ingen med samma setup som jag men kanske någon kan användas att utgå ifrån.
Jag har annars:
-Portad topp med standard ventiler
-Piper 633 kammar tajmade till 1,125/0,875 på ett ungefär vid 1 mm lyft
-Original grenrör något portat
-Janspeed ljuddämpare
-52 mm spjällhus i plastplenum
-Hurricane induction kit
Man du förklara timingen för en okunnig? Har bar använt mig av ungefär samma 1,125 mm lyft (inlet CAM ) vid tdc om jag kommer ihåg rätt  :eyes2:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by Cat7even »

Om du frågar på seloc eller hos Emerald får du med all säkerhet en bra map att utgå från. En inte helt obekant konfiguration som du har
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by lahi »

Cat7even wrote: Man du förklara timingen för en okunnig? Har bar använt mig av ungefär samma 1,125 mm lyft (inlet CAM ) vid tdc om jag kommer ihåg rätt  :eyes2:
Haha, fan vad snurrig jag är. Såg nu att jag skrev fel... När jag tajmar kammar på motorcyklarna så går jag på lobecenter och då mäter man vevaxelgrader vid 1 mm lyft. Men när jag tajmar in lyft vid tdc så är det ju lyft vid tdc och inget annat  :bigl: Ursäkta förvirringen. Det är bara jag som rör ihop allt. Skyller på att jag är sjuk med feber :banghammer:
Du har rätt. 1,125 mm lyft vid tdc på insug. Och 0,875 mm lyft vid tdc på avgas. Det kör jag på efter rekommendation av Dave Andrews.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by lahi »

Cat7even wrote:Om du frågar på seloc eller hos Emerald får du med all säkerhet en bra map att utgå från. En inte helt obekant konfiguration som du har
Jag mailade Emerald och fick tre mappar att testa från liknande setuper :-D
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by Cat7even »

Gött
Emerald är riktigt bra att ha och göra med
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests