Hjulvinklar Exige.
Hjulvinklar Exige.
Lotus exige s 350.
Vid höga hastigheter upplevs framvagnen ostabil/nervös.bilen har bara gått 200 mil och det borde vara fabriksinställt.
Om man bara tittar på framvinklarna så ser det ut att vara tå ut på framhjulen,
Är det någon med mer erfarenhet som kollat och ställt vinklarna.
Jag antar att man borde ställa lite mer vinkel innåt,och nästa fråga är om det finns någon i Västerås trakten som skulle kunna hjälpa till.
Tack!
Vid höga hastigheter upplevs framvagnen ostabil/nervös.bilen har bara gått 200 mil och det borde vara fabriksinställt.
Om man bara tittar på framvinklarna så ser det ut att vara tå ut på framhjulen,
Är det någon med mer erfarenhet som kollat och ställt vinklarna.
Jag antar att man borde ställa lite mer vinkel innåt,och nästa fråga är om det finns någon i Västerås trakten som skulle kunna hjälpa till.
Tack!
Re: Hjulvinklar Exige.
Tå ut gör att bilen styr in kvickare i kurvorna, så det är nog korrekt. MEN.... för mycket tå ut gör som du kanske märkt bilen väldigt instabil rakt fram. Den vill liksom svänga så fort man rör ratten det minsta lilla. Så lagom (det vill säga det som står i service-manualen) är nog bäst i de flesta fall (dvs om man inte åker BARA bana).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Hjulvinklar Exige.
Vinklarna kanske är fel? Det är inte alltid att dom ställs rätt vid leverans.
Här har du Lotus rekommendationer för 350
FRAM
Total toe
Optimum - 0.12° (Toe out) Exige Sport 350 (fitted with Pirelli P-Corsa tyres)
Optimum + 0.14° (Toe in) Exige Sport 350 (fitted with Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ±0.03°
Camber
Optimum - 0.8° Exige Sport 350 (fitted with either Pirelli P-Corsa or Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.1°
Caster
Optimum 2.8° Exige Sport 350 (fitted with either Pirelli P-Corsa or Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.2°
BAK
Total toe
Optimum + 0.6° (Toe in) Exige Sport 350 (fitted with Pirelli P-Corsa tyres)
Optimum + 0.8° (Toe in) Exige Sport 350 (fitted with Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.03°
Camber
Optimum - 2.10° Exige Sport 350 (fitted with either Pirelli P-Corsa or Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.15°
Här har du Lotus rekommendationer för 350
FRAM
Total toe
Optimum - 0.12° (Toe out) Exige Sport 350 (fitted with Pirelli P-Corsa tyres)
Optimum + 0.14° (Toe in) Exige Sport 350 (fitted with Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ±0.03°
Camber
Optimum - 0.8° Exige Sport 350 (fitted with either Pirelli P-Corsa or Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.1°
Caster
Optimum 2.8° Exige Sport 350 (fitted with either Pirelli P-Corsa or Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.2°
BAK
Total toe
Optimum + 0.6° (Toe in) Exige Sport 350 (fitted with Pirelli P-Corsa tyres)
Optimum + 0.8° (Toe in) Exige Sport 350 (fitted with Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.03°
Camber
Optimum - 2.10° Exige Sport 350 (fitted with either Pirelli P-Corsa or Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.15°
Rahel Azad
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Hjulvinklar Exige.
Intressant. Det är första gången jag sett olika rekommendationer för toe-in eller toe-out för olika däckfabrikat/typer. Det visar på hur viktigt detta är för bilens totala egenskaper. Som Göran skriver så brukar lite toe-in ge lugnare egenskaper på väg medan man brukar välja lite toe-out för bana.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Hjulvinklar Exige.
Tack!
Det verkar bli en kompromiss mellan bana och gatkörning.
Fråga är vad man ska ställa in?
Det verkar bli en kompromiss mellan bana och gatkörning.
Fråga är vad man ska ställa in?
Re: Hjulvinklar Exige.
Som sagt, börja med det som står i manualen så har du en referenspunkt som är ”korrekt”. Sedan kan du börja exprimentera med mer eller mindre toe-out om du skulle vilja. Men känn efter först hur Lotus tycker att bilen ska kännas. De är duktiga, så för de allra flesta så kommer det att kännas rätt - även på bana.Gull wrote:Tack!
Det verkar bli en kompromiss mellan bana och gatkörning.
Fråga är vad man ska ställa in?
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Hjulvinklar Exige.
Som sagts tidigare så har Lotus koll på vad dom säger så börja med rekommenderade vinklar innan du gör några ändringar.
Här har du en enkel tabell för resultat vid justeringar https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Här har du en enkel tabell för resultat vid justeringar https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Rahel Azad
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
Re: Hjulvinklar Exige.
Tjena Micke
Däckspecialisten i Köping, Blixt. Johan där vet vad han gör och har en del erfarenhet av banåka. Han har pillat på mina bilar och även följt med ut på bana för att känna och ge tips -bra service! På S3:an gick vi hårt mot baninställningar, max camber fram (tyvärr för lite justermån) och nya Michelinare. Det råkade vara lilla VM dan efter och S2:an står ju fortfarande krokig som bekant...
Inställningarna fram blev Toe -0,11 Camber 1,18. Den stod toe ut innan. Bak rörde vi inte, hanns inte med. Mycket toe in 1, för lite camber 1,5...
Har inte stört mig speciellt på nervöst beteende på gata, men prioriterar egenskaperna på bana. Där blev det en helt ny bil efter kanske framförallt däckbytet då. Innan upplevde jag bilen som långsam och tung
Sen kör jag aldrig fort på väg Du kan nog komma hit och känna på min och se om det känns annorlunda. Själv kör jag inte Lotus på den här sidan midsommar sannolikt.
Stefan
Däckspecialisten i Köping, Blixt. Johan där vet vad han gör och har en del erfarenhet av banåka. Han har pillat på mina bilar och även följt med ut på bana för att känna och ge tips -bra service! På S3:an gick vi hårt mot baninställningar, max camber fram (tyvärr för lite justermån) och nya Michelinare. Det råkade vara lilla VM dan efter och S2:an står ju fortfarande krokig som bekant...
Inställningarna fram blev Toe -0,11 Camber 1,18. Den stod toe ut innan. Bak rörde vi inte, hanns inte med. Mycket toe in 1, för lite camber 1,5...
Har inte stört mig speciellt på nervöst beteende på gata, men prioriterar egenskaperna på bana. Där blev det en helt ny bil efter kanske framförallt däckbytet då. Innan upplevde jag bilen som långsam och tung
Sen kör jag aldrig fort på väg Du kan nog komma hit och känna på min och se om det känns annorlunda. Själv kör jag inte Lotus på den här sidan midsommar sannolikt.
Stefan
Stefan
Re: Hjulvinklar Exige.
Tack för alla bra svar ni har
Re: Hjulvinklar Exige.
Med -0,11 så har du fortfarande toe-out, .....som det ska varaSer wrote:
Inställningarna fram blev Toe -0,11 Camber 1,18. Den stod toe ut innan.
Stefan
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests