Hjulvinklar Exige.

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Gull
Användare
Posts: 10
Joined: Mon 09 Oct, 2017 08:15
Contact:

Hjulvinklar Exige.

Post by Gull »

Lotus exige s 350.
Vid höga hastigheter upplevs framvagnen ostabil/nervös.bilen har bara gått 200 mil och det borde vara fabriksinställt.
Om man bara tittar på framvinklarna så ser det ut att vara tå ut på framhjulen,
Är det någon med mer erfarenhet som kollat och ställt vinklarna.
Jag antar att man borde ställa lite mer vinkel innåt,och nästa fråga är om det finns någon i Västerås trakten som skulle kunna hjälpa till.
Tack!
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Hjulvinklar Exige.

Post by Göran »

Tå ut gör att bilen styr in kvickare i kurvorna, så det är nog korrekt. MEN.... för mycket tå ut gör som du kanske märkt bilen väldigt instabil rakt fram. Den vill liksom svänga så fort man rör ratten det minsta lilla. Så lagom (det vill säga det som står i service-manualen) är nog bäst i de flesta fall (dvs om man inte åker BARA bana).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
AZAD
Forumberoende
Posts: 185
Joined: Tue 24 Feb, 2004 14:45
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Hjulvinklar Exige.

Post by AZAD »

Vinklarna kanske är fel? Det är inte alltid att dom ställs rätt vid leverans.
Här har du Lotus rekommendationer för 350

FRAM
Total toe
Optimum - 0.12° (Toe out) Exige Sport 350 (fitted with Pirelli P-Corsa tyres)
Optimum + 0.14° (Toe in) Exige Sport 350 (fitted with Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ±0.03°

Camber
Optimum - 0.8° Exige Sport 350 (fitted with either Pirelli P-Corsa or Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.1°

Caster
Optimum 2.8° Exige Sport 350 (fitted with either Pirelli P-Corsa or Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.2°



BAK
Total toe
Optimum + 0.6° (Toe in) Exige Sport 350 (fitted with Pirelli P-Corsa tyres)
Optimum + 0.8° (Toe in) Exige Sport 350 (fitted with Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.03°

Camber
Optimum - 2.10° Exige Sport 350 (fitted with either Pirelli P-Corsa or Michelin® Pilot® Sport 4 tyres)
Tolerance range ± 0.15°
Rahel Azad
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Hjulvinklar Exige.

Post by oodsell »

Intressant. Det är första gången jag sett olika rekommendationer för toe-in eller toe-out för olika däckfabrikat/typer. Det visar på hur viktigt detta är för bilens totala egenskaper. Som Göran skriver så brukar lite toe-in ge lugnare egenskaper på väg medan man brukar välja lite toe-out för bana.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Gull
Användare
Posts: 10
Joined: Mon 09 Oct, 2017 08:15
Contact:

Re: Hjulvinklar Exige.

Post by Gull »

Tack!
Det verkar bli en kompromiss mellan bana och gatkörning.
Fråga är vad man ska ställa in?
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Hjulvinklar Exige.

Post by Göran »

Gull wrote:Tack!
Det verkar bli en kompromiss mellan bana och gatkörning.
Fråga är vad man ska ställa in?
Som sagt, börja med det som står i manualen så har du en referenspunkt som är ”korrekt”. Sedan kan du börja exprimentera med mer eller mindre toe-out om du skulle vilja. Men känn efter först hur Lotus tycker att bilen ska kännas. De är duktiga, så för de allra flesta så kommer det att kännas rätt - även på bana.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
AZAD
Forumberoende
Posts: 185
Joined: Tue 24 Feb, 2004 14:45
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Hjulvinklar Exige.

Post by AZAD »

Som sagts tidigare så har Lotus koll på vad dom säger så börja med rekommenderade vinklar innan du gör några ändringar.
Här har du en enkel tabell för resultat vid justeringar https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Rahel Azad
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
Ser
Användare
Posts: 21
Joined: Sat 31 Jan, 2015 09:22
Location: Solna?
Contact:

Re: Hjulvinklar Exige.

Post by Ser »

Tjena Micke

Däckspecialisten i Köping, Blixt. Johan där vet vad han gör och har en del erfarenhet av banåka. Han har pillat på mina bilar och även följt med ut på bana för att känna och ge tips -bra service! På S3:an gick vi hårt mot baninställningar, max camber fram (tyvärr för lite justermån) och nya Michelinare. Det råkade vara lilla VM dan efter och S2:an står ju fortfarande krokig som bekant...

Inställningarna fram blev Toe -0,11 Camber 1,18. Den stod toe ut innan. Bak rörde vi inte, hanns inte med. Mycket toe in 1, för lite camber 1,5...

Har inte stört mig speciellt på nervöst beteende på gata, men prioriterar egenskaperna på bana. Där blev det en helt ny bil efter kanske framförallt däckbytet då. Innan upplevde jag bilen som långsam och tung

Sen kör jag aldrig fort på väg :lol: Du kan nog komma hit och känna på min och se om det känns annorlunda. Själv kör jag inte Lotus på den här sidan midsommar sannolikt.

Stefan
Stefan
Gull
Användare
Posts: 10
Joined: Mon 09 Oct, 2017 08:15
Contact:

Re: Hjulvinklar Exige.

Post by Gull »

Tack för alla bra svar ni har  :race:
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Hjulvinklar Exige.

Post by Göran »

Ser wrote:
Inställningarna fram blev Toe -0,11 Camber 1,18. Den stod toe ut innan.

Stefan
Med -0,11 så har du fortfarande toe-out, .....som det ska vara
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Ser
Användare
Posts: 21
Joined: Sat 31 Jan, 2015 09:22
Location: Solna?
Contact:

Re: Hjulvinklar Exige.

Post by Ser »

Korrekt! Sladda på tangenten sorry, stod in 0,21 före...
Stefan
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests