Michelin Pilot Sport Cup 2

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by Göran »

Vid Gärdesloppet - Prins Bertils Memorial, nu i helgen så besökte jag Michelins tält och "pratade däck".
Michlin kommer med en kul nyhet på kommande Cup 2 däcken. I däcken kommer det att finnas ett chip som man kopplar till en app i telefonen. Där kommer man att kunna läsa av både däckets temperatur och tryck samt få besked om man är i däckets "greppfönster". Om inte så kommer man att se om man ska höja eller sänka trycket.
Däcket kommer förmodligen sent i år eller till nästa säsong.

Eftersom jag snart måste ha en ny uppsättning så kan det bli perfekt timing. :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by Per Mo »

Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by Göran »

Jättebra länk med länkar till en massa andra tester!!!
Tyvärr finns sällan slitstyrka med i testerna, vilket man kan förstå eftersom det skulle kräva mycket längre och dyrare tester.
Men, baserat på mina erfarenheter av Pirelli’s Corsa, så misstänker jag att Cup 2 håller avsevärt längre än Trofeo R - men som sagt ingenting som jag vet eller kan belägga.
Någon annan som har erfarenhet??
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by oodsell »

Om man ska generalisera så verkar det som att de flesta av Michelins däck räcker längre än motsvarande Pirelli. Det ska avspeglas i däckens så kallade Tread Wear rating som finns ingjutet på sidan av de flesta däck (dock inte alla, men det är lagkrav i USA). Ett vanligt gatdäck har i allmänhet mellan 200 - 400 i rating, medan ett R-däck ofta har 60-150 i rating. Det ska avspegla den relativa slitstyrkan, där 100 var "normalt" när normen skapades för många år sedan. Sedan kan man förvänta sig att ett däck med låg rating (mjukt gummi) ger bättre grepp än ett däck med hög rating. Men det finns ju fler faktorer som sidornas styvhet och mönstret.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
AZAD
Forumberoende
Posts: 185
Joined: Tue 24 Feb, 2004 14:45
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by AZAD »

Denna video såg jag för ett bar månader sen som berättar lite mer om hur det funkar med det nya däcket.

https://youtu.be/HuWxQruS79I
Rahel Azad
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by Göran »

AZAD wrote:Denna video såg jag för ett bar månader sen som berättar lite mer om hur det funkar med det nya däcket.

https://youtu.be/HuWxQruS79I
Mycket informativ video :)
Undrar vad priset kommer att bli, jämfört med Cup 2 utan track connect??
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
AZAD
Forumberoende
Posts: 185
Joined: Tue 24 Feb, 2004 14:45
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by AZAD »

Jag hoppas att prisskillnaden är marginell jämfört mot vanliga Cup2 då man ändå måste köpa sensorerna.
Helst vill man inte ha ytterligare en pryl och vad jag har förstått sitter det redan TPMS i Evora och nyare Exige och den infon borde gå att få fram om man t.ex. kör ett Garw instrument istället för att ha mobilen upptagen till det.
Rahel Azad
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by Göran »

AZAD wrote:Jag hoppas att prisskillnaden är marginell jämfört mot vanliga Cup2 då man ändå måste köpa sensorerna.
Helst vill man inte ha ytterligare en pryl och vad jag har förstått sitter det redan TPMS i Evora och nyare Exige och den infon borde gå att få fram om man t.ex. kör ett Garw instrument istället för att ha mobilen upptagen till det.
Ja, trycket kan jag läsa av i realtid i Evoran redan nu med TPMS. Men den andra komponenten är ju däcktemperaturen som Michelins app inkluderar.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
AZAD
Forumberoende
Posts: 185
Joined: Tue 24 Feb, 2004 14:45
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by AZAD »

Göran wrote:
AZAD wrote:Jag hoppas att prisskillnaden är marginell jämfört mot vanliga Cup2 då man ändå måste köpa sensorerna.
Helst vill man inte ha ytterligare en pryl och vad jag har förstått sitter det redan TPMS i Evora och nyare Exige och den infon borde gå att få fram om man t.ex. kör ett Garw instrument istället för att ha mobilen upptagen till det.
Ja, trycket kan jag läsa av i realtid i Evoran redan nu med TPMS. Men den andra komponenten är ju däcktemperaturen som Michelins app inkluderar.
TPMS levererar även innertemp om man kan läsa av det. Det kunde jag se på min 458. Innertemp är det man får på Michelins app med.
Det som vore intressant är tempen på däcksytan och ännu mer intressant på inner, mitten och yttersidan av däcken.  :hyper:
Rahel Azad
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by Göran »

AZAD wrote:TPMS levererar även innertemp om man kan läsa av det. Det kunde jag se på min 458. Innertemp är det man får på Michelins app med.
Det som vore intressant är tempen på däcksytan och ännu mer intressant på inner, mitten och yttersidan av däcken.  :hyper:
Det visste jag inte att TPMS kunde. I så fall kommer ju inte Michelin med något speciellt ”nytt” - möjligen app:en i telefonen. Eller finns det redan en sådan kopplad till TPMS?????
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
AZAD
Forumberoende
Posts: 185
Joined: Tue 24 Feb, 2004 14:45
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by AZAD »

Göran wrote:
AZAD wrote:TPMS levererar även innertemp om man kan läsa av det. Det kunde jag se på min 458. Innertemp är det man får på Michelins app med.
Det som vore intressant är tempen på däcksytan och ännu mer intressant på inner, mitten och yttersidan av däcken.  :hyper:
Det visste jag inte att TPMS kunde. I så fall kommer ju inte Michelin med något speciellt ”nytt” - möjligen app:en i telefonen. Eller finns det redan en sådan kopplad till TPMS?????
Appen fungerar på sensorerna som Michelin levererar. Den vanliga TMPS som sitter ihop med ventilen läses av bilens dator så det är nog helt olika.
Michelin möjliggör det för alla bilar att se sitt däckstryck nu, men det finns sen tidigare olika TPMS-kit att köpa online. Det finns en lång tråd på rejsa om dessa.
Rahel Azad
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Michelin Pilot Sport Cup 2

Post by A_Möller »

Riktigt intressant. Jag läste förra året att det var på gång ut på marknaden på lastbilsdäck, men trodde inte att de skulle lösa balanseringsproblematiken i ett högprestandadäck så snabbt. I princip kan man ju köpa ett löst TPMS kit med blåtandskoppling till mobilen och utnyttja befintliga sensorer för att få ut temperaturen, men temperaturen i ventilen är ett ganska trubbigt instrument att mäta däckstempen med. Jag lurade lite på en sådan lösning, men la ner tanken. Inte värt besväret.

För att utvärdera hjulvinklar så får man nog fortsätta förlita sig på att krypa runt bilen i depån och mäta en massa olika punkter, men när bilen väl är utsorterad så är den här prylen ett helt otroligt hjälpmedel. Det borde spara ett och annat sönderkört däck  :wave:
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 14 guests