Min fru har en MGF med Rover K VVC-motor. Vi hämtade ut den från vinterförvaringen för några veckor sedan och körde några mil hem till garaget. När jag körde in den i garaget hördes det ett lätt slamrande ljud från motorn. Det lät ungefär som när en ventillyftare inte fyllts med olja, men högre ljudnivå. Jag varvade upp motorn några gånger men det blev snarast värre.
Jag ringde Morgan på Bennets som tidigare servat bilen, men han hade så mycket att göra. Så jag ringde MG-specialisten Kjell Johansson på Anglocars i Getinge, som är ett orakel på MGF. Han rådde mig att inte starta bilen mer utan ta ned den på släp till Getinge, då han misstänkte att ett kamdrev hade börjat lossna. Hans son hade råkat ut för samma sak på sin MGF och det resulterade i haveri med fyra krökta ventiler.
Mycket riktigt så hade ett kamdrev glappat upp sig så han kunde dra skruven med händerna. Det blev ett nytt drev och nya remmar (det är två på VVC-motorn), och dreven momentdrogs ihop med Locktite. Det kostade en del men betydligt billigare än en havererad motor.
Så ett råd till er som har VVC-motor i er Elise (S-modellen). Lyssna noga efter missljud från motorn och stoppa i tid om det slamrar!
Kamdrev på Rover K VVC
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Kamdrev på Rover K VVC
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 15 guests