Regga RHD -> LHD eller chansa?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Regga RHD -> LHD eller chansa?

Post by lahi »

Jag klurar på att bygga om min Elise S2 från 2001 till vänsterstyrt. Ombyggnationen har jag nog hyfsad koll på och det jag inte vet kommer att ge sig när jag river  :up:
Men min fråga är: Ni som byggt om från RHD till LHD, har ni registreringsbesiktat med ändringen eller har ni gått genom SFRO? Eller ni kör bara in och besiktar som vanligt och hoppas att besiktningsfolket inte noterar att den har fått ratten på andra sidan? I VIN-numret ser man ju att bilen egentligen är högerstyrd.
När jag frågat min lokala besiktningsstation så sa de att de antagligen inte reagerar på att ratten är på vänster sida. De kan bara se det i VIN-numret och där lägger de inte mycket energi förutom att kolla att det stämmer med papperna. De sa även att jag skulle ta kontakt med en besiktningsingenjör vilket jag gjorde och fick dessa svar:

"Efter ändring till vänsterstyrning så behöver du kunna styrka att alla krav uppfylls efter ändring. Jag rekommenderar att du tar kontakt med tillverkaren för information på hur du skall göra för att utföra denna ändring."

Mitt svar på detta var:
"Räcker det med dokument som styrker att en bil som är byggd på fabrik som vänsterstyrd klarar kraven eller måste ni ha dokument som säger att en bil som är byggd på fabrik som högerstyrd som är ombyggd till vänsterstyrd uppfyller kraven? Det är exakt samma chassi och alla monteringshål finns. Detta går ju att hårddra hur långt som helst och jag vill veta att jag kan få igenom den innan jag bygger om. Inte prova och se om det går."

Svaret blev:
"Vill du vara på det säkra inför besiktningen så handlar det om dokument som styrker att en bil som byggts om från höger till vänster fyller kraven. Allt annat blir något som får bedömas i samband med själva besiktningen."


Detta är ju rätt luddigt. Lite "prova och se om det går"... Jag har mailat Lotus för några veckor sedan men de svarar inte.

Hur har ni gjort?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Regga RHD -> LHD eller chansa?

Post by oodsell »

Du kan kontakta min teamkompis Gert Söderberg hur han gjorde. Visserligen en S1:a men det ska ju inte ha så stor betydelse.

Kännde att lägga ut e-post och tel-nr till en annan person såhär publikt kan vara känsligt.
Det är i stället skickat som privat meddelande till lahi.

Forum-admin
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Regga RHD -> LHD eller chansa?

Post by lahi »

oodsell wrote:Du kan kontakta min teamkompis Gert Söderberg hur han gjorde. Visserligen en S1:a men det ska ju inte ha så stor betydelse.

Kännde att lägga ut e-post och tel-nr till en annan person såhär publikt kan vara känsligt.
Det är i stället skickat som privat meddelande till lahi.

Forum-admin
Jättebra, tack! Jag kontaktar honom vid tillfälle för en utfrågning :winking:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Regga RHD -> LHD eller chansa?

Post by Cat7even »

Om jag hade en rhd och byggde om skulle jag säga ingenting.
Man kan ju faktiskt hävda att den är ombyggd sedan tidigare.....
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Regga RHD -> LHD eller chansa?

Post by lahi »

Cat7even wrote:Om jag hade en rhd och byggde om skulle jag säga ingenting.
Man kan ju faktiskt hävda att den är ombyggd sedan tidigare.....
Funderade på det men de besiktningsstationerna jag har fastnat för vet om att denna är högerstyrd. De kände igen den sist jag besiktade på respektive ställe och hade stenkoll på att den var högerstyrd innan jag ens rullat in den. Ogillar att byta station också eftersom de andra i närområdet inte har fått lika bra recensioner av mig...

Skulle jag besikta på nytt ställe så hade den kanske klarat sig som LHD men upptäcker de mot förmodan att den är ombyggd från RHD så blir det en jobbig process att få den laglig igen. Vill inte bygga tillbaka allt igen.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests