Har kört en och en halv säsong på mina Nankang NS2 r R-däck, på min Elise R 2007. Bakdäcken har slitits jämnt över hela ytan, medan framdäcken slitits mer på insidorna. Nu är det ca 1 mm mönsterdjup insida och 4-5 mm utsida. Fyra bandagar och ca 800-900 mil fast road körda med dem.
Camber (två år gammal inställning) -0,13 grader, toe +0,1 V och +0,3 H.
Kan ju ev ha ändrats efter att ha varit uppe på kerbsen en del och även snurrat en gång...
Ska kolla inställningarna igen nu när jag lägger på nya sulor runt om.
Tips,tankar kring detta?
Ojämnt slitna framdäck
Ojämnt slitna framdäck
Last edited by Patriks on Sat 28 Jul, 2018 16:07, edited 1 time in total.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Ojämnt slitna framdäck
Inget annat än att min Elise också slet framdäck på insidan pga den toe-out som det ju ska vara.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Ojämnt slitna framdäck
Yoko 07orna jag hade innan slets jämnare än vad Nankang R-däcken gjort. Men det är klart att R-däcken ger mer grepp och högre g-krafter, om det kan tänkas påverka slitmönstret?
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Ojämnt slitna framdäck
Teori (och praktik):
R-däck har mjukare gummi och slits därför mera än gatdäck.
Med toe-out ligger mera av däcksytan mot asfalten när det svänger i fart (bättre grepp).
Däcken slits på insidan (med toe-out) mest när man kör rakt fram på vanlig (motor-) väg.
R-däck har mjukare gummi och slits därför mera än gatdäck.
Med toe-out ligger mera av däcksytan mot asfalten när det svänger i fart (bättre grepp).
Däcken slits på insidan (med toe-out) mest när man kör rakt fram på vanlig (motor-) väg.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Ojämnt slitna framdäck
Ännu en bra anledning då att hålla sig på kurviga vägar.
Tack för förklaringen Göran!
Tack för förklaringen Göran!
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Ojämnt slitna framdäck
Min "förklaring" var långt ifrån fullständig eftersom camber påverkar anläggningsytan mot vägbanan och toe hur snabbt bilen styr in, resp. hur stabil den är rakt fram. Andra kan säkert förklara det här mycket bättre.
Hur som helst så är hjulinställningen orsaken till hur däcken slits och vill man ha sin Elise kvick i svängarna så är "priset" slitage på insidorna. Hur mycket toe-out man vill ha kan man prova sig fram till. För mycket gör bilen väldigt orolig och för lite gör den "trög". Vad Lotus rekommenderar är en bra början även om de naturligt nog tenderar att ligga på den "säkra", stabila sidan.
Hur som helst så är hjulinställningen orsaken till hur däcken slits och vill man ha sin Elise kvick i svängarna så är "priset" slitage på insidorna. Hur mycket toe-out man vill ha kan man prova sig fram till. För mycket gör bilen väldigt orolig och för lite gör den "trög". Vad Lotus rekommenderar är en bra början även om de naturligt nog tenderar att ligga på den "säkra", stabila sidan.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 6 guests