Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Mange249 »

Har för närvarande kört fast när det gäller installationen av dubbla styrboxar / K-maps i min Elise.

Det hela startade med att bilen hade problem på lågvarv och tomgång pga portad topp mm. Detta löses normalt med en ommappning, men Lotus ECUn går inte att mappa. Det gör däremot Rovers version, men den stödjer inte Lotusens instrumentering.
En lösning på detta är en ECU från K-maps som hanterar motorstyrningen och modifierad kabelhärva som tillåter att man behåller org ECU för istrumenteringen. Så var utgångsläget.

Jag beställde mit kit från England och testade vid uppackning att starta bilen med nya ECUn utan att börja modifiera något. Bilen gick då bra, dvs ECUn från K-maps levererade önskat resultat.

Jag kopplade då enligt medföljande beskrivning(dock lite tvetydigt på ett ställe) och vid inkoppling startade inte bilen. Jag kontaktade firman som menade att jag skulle koppla på ett annat sätt, inte enligt beskrivning. Jag kopplade då på detta sätt, men fortfarande inget liv i motorn. Ingen soppa eller gnista så vitt jag kan se och jag känner att jag fastnat...

Jag behöver hjäl att komma vidare och skulle gärna komma i kontakt med någon som kan dessa styrsystem och kan rätta till det hela. Förutsatt att inget tagit skada av inkopplingen bör detta vara lätt för den som kan.

Känner ni till någon, privat eller firma som passar in på detta hojta till!

Jag vill få igång min Elise till våren, så jag kan njuta och börja hänga med er andra på banorna i sommar:)
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Cat7even »

TA kontakt med Joachim Osbeck som kör kmaps. (klubbmedlem)
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Mange249 »

Stort tack för tipset!!

Är det han som heter Josen på forumet?
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by oodsell »

Mange249 wrote:Stort tack för tipset!!

Är det han som heter Josen på forumet?
Jo det är "Josen".
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Josen »

Hej Magnus

Har kört k-map ecu på min race Elise, numera duratec konverterad.

Du har en S2 Rover VCC antar jag i grunden

Gissar att du skall köra den tillsammans med original ECU för att få vatten temp och hastighet ( som man inte får med k-map ECU stand-alone )

- Den går och startar utan orginal ECU med ?

- Lägger du med original ECU så startart den inte ?

Rätt ?

Mvh

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Mange249 »

Hej Josen!

Precis! Dubbel ecu för att få hastighet(sitter redan en separat tempmätare som tar vattentemp på den blåa vattentempgivarens plats). Det är en S2 -04 med VVC maskin.

Det stämmer i stora drag! Efter modifieringen av härvan startar inte bilen och jag har inte vågat koppla mer innan jag vet vad som gäller. Vill inte skada nåt/ något ytterligare ifall jag kopplat fel.

När jag kopplar in batteriet går kylarfläkten ca 5sekunder vilket känns lite udda.

Jag har fått 2 olika varianter på hur det skall kopplas och den första beskriver flytt av ett antal kablar till den nyskapade multikontakten + duplicerade strömmatningar, medan den andra jag fick över telefon bara säger flytt av 3 kablar + samma gällande matningarna.

Jag har inte gjort någon ändring på Mapsensorn ännu(skall dela matning med TPS pga 5v vs 12v som du säkert redan vet:) Dock startade ju motorn ändå innan jag började ändra, så det bör funka nu med. Man behövde dock gasa lite för att den skulle starta.

Säg till om jag förklarar otydligt:)
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Josen »

Hej

Bra då är den setup jag hjälpte dem få till i grunden, TPS sensor och MAP sensor är lite olika matade rover / lotus och är första korrigeringen du gjort med 5v ref för att få rätt MAP värden in.

Tyvärr kopplade jag aldrig in orginal ECU, jag la en extern vatten-temp mätare istället, som race/track-bil var jag inte intresserad av hastigheten. ( bara varv )

Så har inte erfarenhet av det, vad jag tror spökar är Immo funktionen som kommer på när du lägger med original ECU.

Kan du ta bort Immo ? Har du Immo ?
Jag tog bort min immo på original också ( kanske du kan göra också ? )

Mvh

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Mange249 »

Ok!

Äntligen någon som pillat med detta förut!:) Jag kan följa instruktioner, men har svårt att veta hur jag skall felsöka på egen hand. Uppskattar verkligen din input!

Jag har ett vad jag tror är originallarm(cobra) som gör att startmotorn inte går runt om man inte trycker på knappen innan start. För att förtydliga mitt problem, så drar startmotorn runt men den startar inte. Så den är inte helt död som när man inte tryckt av larmet ordentligt/ bilen stått en stund. Om jag fattat det rätt borde det betyda att om jag har immon, så funkar det hela som avsett?

Kan jag se om jag har immo och isf hur kopplar jag ur den?

Jag tänkte vänta med att dra om matningen till MAP tills bilen startar, så jag inte rör till det mer men det kanske är dumt om det kan vara en del av problemet.

Det finns en liten box bredvid original ECU, vet du vad den är till? Den ramlade ner när jag tog av plastkåpan för ECU, så den kan iaf i teorin ha gått sönder.
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Josen »

För att eliminera ev immo-strul kan du börja med bygla så här. Fungerar det kan du köpa pluggen från Elise parts

https://www.pistonheads.com/gassing/top ... &t=1670890

https://www.eliseparts.com/products/sho ... er-bypass/


Om du inte har justerat MAP förklarar det varför du måste gasa mera för start, du måste justera den annars går inte bilen rätt...
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Mange249 »

Dock ska väl immon bryta strömmen till startmotor + bränslepump ser jag nu och iom att min startmotor går när jag försöker starta borde det ju inte vara felet?
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Mange249 »

Skulle du kunna tänka dig att kika på de 2 sidor i bruksanvisningen som rör multikontakterna om jag fotar och skickar i PM/mail?

Det kan mycket väl vara så att du ser något där som jag inte fattat...
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Josen »

Bränslepumpen går via multi-relät också och bryts av immo, start-motorn gå genom den också.
Så något innan multi-relät bryter bränsle-pumpen.

Principen för all ECU.er är att bränsle-pumpen startats/körs av ECU:n genom at jorda relät till pumpen ( ligger i multi-relät )
Så om Rover ECU reagerar på tändning-lägen ( lever ) så startar den pumpen direkt på tändning.
Det du vanligtvis hör som ett litet tjut när vrider nyckeln till tändning - den fyller upp fuel-railen med lite tryck av soppa.

Kan titta men tror det är lättast om du följer schemat bakåt på de du kopplar in.

Så tror det två saker som kan strula
1 ) Du ur Rover ECU ur matchen när du kopplar in original ECU parallellt
2 ) Immo blockar

Men om det inte kommer någon tändning och soppa är det troligen Rover ECU som inte längre är med

https://drive.google.com/file/d/0B7MWip ... sp=sharing

EL-schema för motorstyr
https://drive.google.com/file/d/0B7MWip ... sp=sharing
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Jacob »

Om du bara använder Lotus ECU för hastighetsmätaren så kan du ta bort den och ersätta den med ett litet dual VR2.1 chip istället.
http://jbperf.com/dual_VR/v2_1.html
Jag blockade bort min ECU och kopplade in chipet mellan kabeln från VSS sensorn och kabeln fram till dashen.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Mange249 »

Hur kopplar man den? Tar man output för hastighetsmäraren eller skall wheels speed sensorkablarna med också? Och sedan jord + pin 19 (ignition)? Det är inte en dålig idé om jag kör fast ytterligare. Hade med facit i hand gärna gått på den lösningen direkt;)

Har fått tips från Josen som jag skall testa idag och hoppas på att veta mer sedan. Återkommer med uppdatering i tråden.

Uppskattar alla råd och tips jag får!
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Motorstyrning Rover K series, hjälp sökes i Sthlm

Post by Jacob »

Du kopplar in vss sensorn på vr+ och vr- sedan kopplar du stack instrumentet på output. Du behöver också 12v och jord till chipet.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] and 17 guests