Kamremsbyte Elise S2 -04 med Rover VVC
Kamremsbyte Elise S2 -04 med Rover VVC
Hej!
Jag har sökt och hittat lite spridda skurar kring bytet på forumet, så startar en egen tråd:)
Tänkte byta kamrem på Elisen. Det är hög tid då det är 5 år sedan den byttes även om bilen bara har rullat ca1500mil sedan dess.
Vilka delar behövs och var brukar ni köpa dessa? Brukar man byta vattenpump, vevaxelbult och bult till spännaren? Kamlåsningsverktyg behövs och kapad hylsa till vevaxelbulten, men i övrigt verkar det inte vara något special? Har någon koll på hur mycket man skall kapa hylsan(eller snarare hur mycket man skall lämna:)?
Har tyvärr inte hittat något angående bytet av den andra remmen vid kammarna.
Det verkar rätt trångt men görbart med clamen på...
Jag har sökt och hittat lite spridda skurar kring bytet på forumet, så startar en egen tråd:)
Tänkte byta kamrem på Elisen. Det är hög tid då det är 5 år sedan den byttes även om bilen bara har rullat ca1500mil sedan dess.
Vilka delar behövs och var brukar ni köpa dessa? Brukar man byta vattenpump, vevaxelbult och bult till spännaren? Kamlåsningsverktyg behövs och kapad hylsa till vevaxelbulten, men i övrigt verkar det inte vara något special? Har någon koll på hur mycket man skall kapa hylsan(eller snarare hur mycket man skall lämna:)?
Har tyvärr inte hittat något angående bytet av den andra remmen vid kammarna.
Det verkar rätt trångt men görbart med clamen på...
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
MINI Cooper S -10
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Kamremsbyte Elise S2 -04 med Rover VVC
Om du inte hittar info någonstans så kan du kanske få råd av Morgan på Bennetsimport (Stenkullen) eller Kjell på Anglocars (Getinge). De har bytt ett antal kamremmar under sina dagar.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Kamremsbyte Elise S2 -04 med Rover VVC
Delar köper jag på Elise Parts.
Vattenpump är bra att byta men jag tänkte byta vattenpump vartannat kamremsbyte. Verkar funka bra.
Bulten till remspännaren behöver man inte byta men bulten till remhjulet på vevaxeln behöver bytas. Ska dras med runt 150 Nm om jag minns rätt så den sitter bra när den ska loss... motorn låser man med en skruvmejsel i hålet i växellådans undersida och så tar man i för kung och fosterland med långt skaft underifrån.
Man får plats att sitta i höger hjulhus och byta kamrem. Bara att hissa upp och ta av hjul och innerskärm.
Kamlåsningsverktyg behövs och innan du rycker av remmen så se till att ha motorn i rätt läge. 1:ans kolv 90 grader BTDC.
Kolla i denna instruktion: https://wiki.seloc.org/a/Cambelt
Tror det är en 22 mm hylsa till vevaxelbulten. Kan kolla ikväll. Kan även då kolla hur lång den är. Jag har kapat av en som nu har lämplig längd.
Vattenpump är bra att byta men jag tänkte byta vattenpump vartannat kamremsbyte. Verkar funka bra.
Bulten till remspännaren behöver man inte byta men bulten till remhjulet på vevaxeln behöver bytas. Ska dras med runt 150 Nm om jag minns rätt så den sitter bra när den ska loss... motorn låser man med en skruvmejsel i hålet i växellådans undersida och så tar man i för kung och fosterland med långt skaft underifrån.
Man får plats att sitta i höger hjulhus och byta kamrem. Bara att hissa upp och ta av hjul och innerskärm.
Kamlåsningsverktyg behövs och innan du rycker av remmen så se till att ha motorn i rätt läge. 1:ans kolv 90 grader BTDC.
Kolla i denna instruktion: https://wiki.seloc.org/a/Cambelt
Tror det är en 22 mm hylsa till vevaxelbulten. Kan kolla ikväll. Kan även då kolla hur lång den är. Jag har kapat av en som nu har lämplig längd.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Kamremsbyte Elise S2 -04 med Rover VVC
Läste igen nu vad jag skrev och jag vill förtydliga:"motorn låser man med en skruvmejsel i hålet i växellådans undersida och så tar man i för kung och fosterland med långt skaft underifrån."
Skruvmejsel i hålet för att låsa motorn på kuggkransen som man kommer åt där, och så hylsa och förlängare på vevbulten. Bilen står ju på pallbockar redan. Lägg dig under och tryck på förlängaren med ett ben. Sitter nåttsåinihelsike. Jag håller i bilen underifrån lika mycket som jag trycker med benet... Jobbigt att putta ner bilen från pallbockarna
Skruvmejsel i hålet för att låsa motorn på kuggkransen som man kommer åt där, och så hylsa och förlängare på vevbulten. Bilen står ju på pallbockar redan. Lägg dig under och tryck på förlängaren med ett ben. Sitter nåttsåinihelsike. Jag håller i bilen underifrån lika mycket som jag trycker med benet... Jobbigt att putta ner bilen från pallbockarna
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Kamremsbyte Elise S2 -04 med Rover VVC
Tack för info!
Kolla gärna hur hylsan ska se ut.
Tänkte köpa ett kamlåsningsverktyg när jag beställer de andra delarna. Man bör väl kunna låta det sitta kvar i framkant och lossa kampulleyn i bakkant av motorn för att byta den remmen? Eller gillar kanske inte kammarna att låsas så långt ifrån där man belastar? Tänkte hursom färgmarkera remmarna för säkerhets skull, så man vet att de hamnar som innan bytet.
Var det bökigt att lufta Elisen? Är bortskämd med min gamla V70 där jag körde motorn några minuter utan lock innan jag stängde, så var det klart:) Det är kanske bäst att byta pumpen om jag inte lyckas få reda på när den är bytt.
Alla instruktioner jag hittat är för icke VVC, så ska försöka leta lite mer efter en sådan. Vet inte hur mycket det skiljer på den vanliga remmen, men i bakkant är det ju en extra rem:)
Ställer in mig på ett bökigt trångt jobb, men är van att meka med MINI så lite vana vid trängsel finns...
Kolla gärna hur hylsan ska se ut.
Tänkte köpa ett kamlåsningsverktyg när jag beställer de andra delarna. Man bör väl kunna låta det sitta kvar i framkant och lossa kampulleyn i bakkant av motorn för att byta den remmen? Eller gillar kanske inte kammarna att låsas så långt ifrån där man belastar? Tänkte hursom färgmarkera remmarna för säkerhets skull, så man vet att de hamnar som innan bytet.
Var det bökigt att lufta Elisen? Är bortskämd med min gamla V70 där jag körde motorn några minuter utan lock innan jag stängde, så var det klart:) Det är kanske bäst att byta pumpen om jag inte lyckas få reda på när den är bytt.
Alla instruktioner jag hittat är för icke VVC, så ska försöka leta lite mer efter en sådan. Vet inte hur mycket det skiljer på den vanliga remmen, men i bakkant är det ju en extra rem:)
Ställer in mig på ett bökigt trångt jobb, men är van att meka med MINI så lite vana vid trängsel finns...
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
MINI Cooper S -10
Re: Kamremsbyte Elise S2 -04 med Rover VVC
Tips
Ta långa plast strips och sätt ner dom i tändstiftshålen , när alla är lika långt uppe är du på 90 grader.
När du tagit av kamremmen och märkt upp den nya släng den gamla. Har hört om någon som satt tillbaks den gamla en gång
http://tadts.co.uk/instructions/engine/100016.html
Dock för manuell spännare.
Ta långa plast strips och sätt ner dom i tändstiftshålen , när alla är lika långt uppe är du på 90 grader.
När du tagit av kamremmen och märkt upp den nya släng den gamla. Har hört om någon som satt tillbaks den gamla en gång
http://tadts.co.uk/instructions/engine/100016.html
Dock för manuell spännare.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Kamremsbyte Elise S2 -04 med Rover VVC
Här är min hylsa. 1/2" biltema. Längd 25 mm och jag har kortat ner den i båda ändar för att inte kapa för mycket i änden över bultskallen. Jobbigt om det släpper där om man tar i...
Just änden som placeras över bultskallen är 10 mm djup. Så den greppar över 10 mm. Resten har jag kapat i fyrkanten.
Denna längd passar när man ska använda Biltemas 1/2" spärrhandtag och funkar även till deras halvmeterlånga ledhandtag. Som verkligen behövs för att lossa... Funkar också till biltema momentnyckel. Det är trångt att få in den mellan bultskalle till remhjulet och chassit men det går. Kan dock inte gänga ut den helt med verktyg utan man får gänga för hand också. Annars får du inte ut verktygen
Jag har luftat på vanligt sätt. Fylla på, köra, fylla på, köra... Har funkat för mig men andra har haft problem.
Angående vvc-remmen så vet jag inte. Har ingen vvc.
Just änden som placeras över bultskallen är 10 mm djup. Så den greppar över 10 mm. Resten har jag kapat i fyrkanten.
Denna längd passar när man ska använda Biltemas 1/2" spärrhandtag och funkar även till deras halvmeterlånga ledhandtag. Som verkligen behövs för att lossa... Funkar också till biltema momentnyckel. Det är trångt att få in den mellan bultskalle till remhjulet och chassit men det går. Kan dock inte gänga ut den helt med verktyg utan man får gänga för hand också. Annars får du inte ut verktygen
Jag har luftat på vanligt sätt. Fylla på, köra, fylla på, köra... Har funkat för mig men andra har haft problem.
Angående vvc-remmen så vet jag inte. Har ingen vvc.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Kamremsbyte Elise S2 -04 med Rover VVC
Bytte kamrem och vattenpump idag
Kom att tänka på några saker
Nedre kamremspulleyn kan ramla loss se till att den kommer tillbaka på samma plats, eller byt.
Trä remmen genom övre motorfästet , skruva ut bägge bultarna en bra bit, ta bort den ena trä in remmen skruva dit den du tog bort skruva bort den andra och vips är remmen innnanför.
Ta remskivan till närmsta smed, be dom sticka av remskivedelen som används till ac , om du har ac är det en dålig ide
Lycka till
PS för att få hävstång anvender jag en stor fast nyckel ögledelen 34mm som träs runt hylsnyckeln. Vevaxelbulten sitter satans hårt ds
Kom att tänka på några saker
Nedre kamremspulleyn kan ramla loss se till att den kommer tillbaka på samma plats, eller byt.
Trä remmen genom övre motorfästet , skruva ut bägge bultarna en bra bit, ta bort den ena trä in remmen skruva dit den du tog bort skruva bort den andra och vips är remmen innnanför.
Ta remskivan till närmsta smed, be dom sticka av remskivedelen som används till ac , om du har ac är det en dålig ide
Lycka till
PS för att få hävstång anvender jag en stor fast nyckel ögledelen 34mm som träs runt hylsnyckeln. Vevaxelbulten sitter satans hårt ds
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Kamremsbyte Elise S2 -04 med Rover VVC
Bra, då vet jag hur jag skall kapa hylsan. Köper som du en hylsa på Biltema, så får det bli ett specialverktyg till Lotusen:) Klokt att kapa i båda ändar, man vill ju inte skada bulten när man tar i...
Nedre pulleyn är den på vevaxeln? Jag antar att alla remhjul har ett kilspår eller dyl så de bara går att montera på ett sätt?
Nu börjar frågorna ta slut, är egentligen främst kring den vakre remmen det är lite oklarheter. Skall försöka hitta lite ytterligare info dels kring bytet, men också vilka åtdragningsmoment som gäller...
Nu blir det snart en beställning från England:)
Nedre pulleyn är den på vevaxeln? Jag antar att alla remhjul har ett kilspår eller dyl så de bara går att montera på ett sätt?
Nu börjar frågorna ta slut, är egentligen främst kring den vakre remmen det är lite oklarheter. Skall försöka hitta lite ytterligare info dels kring bytet, men också vilka åtdragningsmoment som gäller...
Nu blir det snart en beställning från England:)
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
MINI Cooper S -10
Re: Kamremsbyte Elise S2 -04 med Rover VVC
Hur gick det för dig? Håller på med samma jobb nu och funderar också på den bakre remmen. Väldigt dåligt med info på nätet om hur man smidigast byter den men antar att man lossar remskivan på avgaskammen?
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 4 guests