Hjulgeometri

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Hjulgeometri

Post by Göran »

Det sägs ju att ”det är bättre att fråga och framstå som en idiot än att inte fråga och förbli en idiot....”, så......

Ändras hjulgeometrin om man förlänger en spiralfjäder (Evora)????

Varför frågar jag det??
Jo, jag hade en sten i fjädersätet på vänster fram. Innan den togs bort konstaterade jag att vänster framdäck slitits onormalt, geometrin var fel och korrigerades. Efter det hittades stenen och togs bort. Om(!) stenen påverkat geometrin så är ju risken stor att bilen har fel geometri igen....

Jag kan ju kolla geometrin för säkerhets skull, men vill ändå höra om någon har en säker uppfattning (stenen var ca 1 cm stor).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Re: Hjulgeometri

Post by Finn »

Frågade en av killarna på vår däckverkstad och han tyckte inte att det skulle kunna påverka något nämnvärt.
Det lilla borde inte ändra cambervinkeln speciellt.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Hjulgeometri

Post by Göran »

Jag har nu kollat med Premium Cars som hittade stenen. Som den satt så har den inte kunnat påverka geometrin. Men i annat läge skulle den kunna ha gjort det...... :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hjulgeometri

Post by Cat7even »

Nu vet jag inte hur känsliga evororna är men toe ändras beroende på in/ut fjädring, Det finns en anledning till att hjulinställning görs med 75+75kg samt halv tank. En cm mindre infjädring (stenen) borde göra skillnad. Sedan är det en helt annan fråga om man kan känna skillnaden när man är ute och kör
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Hjulgeometri

Post by Göran »

Cat7even wrote: Tue 19 Mar, 2019 09:14 Nu vet jag inte hur känsliga evororna är men toe ändras beroende på in/ut fjädring, Det finns en anledning till att hjulinställning görs med 75+75kg samt halv tank. En cm mindre infjädring (stenen) borde göra skillnad. Sedan är det en helt annan fråga om man kan känna skillnaden när man är ute och kör
Ja så tänkte jag också, men var inte säker. Får kanske kosta på mig en kontroll i alla fall.....
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests