Idag har jag haft garagepyssel med att byta skivor och belägg bak på min Evora. Tidigare har jag alltid "beddat in" bromsarna vid byte och tänker göra det igen när jag ställer på bilen i vår.
Men gör "folk" det eller är det överkurs och något man bara tror gör skillnad??
Nya Bromsar
Nya Bromsar
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Nya Bromsar
Ja, det bör du göra. Risk att de slår sig annars. Resp. att beläggen får ’glasyta’. Kolla om det står något i pappren du fick med. Annars fråga Yvo på Elise-shop. Eller kika på nedanstående.
Ferrodo: https://www.ferodoracing.com/products/c ... d-bedding/
AP: https://apracing.com/performance-upgrad ... ding-guide
Ferrodo: https://www.ferodoracing.com/products/c ... d-bedding/
AP: https://apracing.com/performance-upgrad ... ding-guide
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Nya Bromsar
Jo det är så jag brukar göra. Men frågan var mera om ni i klubben gör så? Det här har varit min ”bibel”:
https://www.carbibles.com/how-to-bed-in-brakes/
Läste på länken från Ferodo (eftersom jag köpte deras belägg) att
”They are intended for race use only. They have not been developed for use on public roads and must not, under any circumstances, be used on public roads.”
Så jag får väl stanna hemma från bl.a alpturen :) :)
https://www.carbibles.com/how-to-bed-in-brakes/
Läste på länken från Ferodo (eftersom jag köpte deras belägg) att
”They are intended for race use only. They have not been developed for use on public roads and must not, under any circumstances, be used on public roads.”
Så jag får väl stanna hemma från bl.a alpturen :) :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Nya Bromsar
Har för mig att det hänger ihop med "helbilsgodkännandet", du får inte montera grejer som inte finns med i "helbilsgodkännandet". Det var väl från och med 1997 som alla bilar skulle vara "helbilsgodkända". Exempelvis finns det vissa bilmärken som har med montering av skyddsbur i sitt "helbilsgodkännande" (Porsche GT3).
Texten är alltså en friskrivningsklausul för att de inte skall bli fällda i domstol.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Nya Bromsar
Tyckte det var lite kul bara...Nillet wrote: ↑Fri 24 Jan, 2020 10:12 Har för mig att det hänger ihop med "helbilsgodkännandet", du får inte montera grejer som inte finns med i "helbilsgodkännandet". Det var väl från och med 1997 som alla bilar skulle vara "helbilsgodkända". Exempelvis finns det vissa bilmärken som har med montering av skyddsbur i sitt "helbilsgodkännande" (Porsche GT3).
Texten är alltså en friskrivningsklausul för att de inte skall bli fällda i domstol.
Tror inte det gäller min bil dock, eftersom dessa belägg är OE.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests