Nya Bromsar

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Nya Bromsar

Post by Göran »

Idag har jag haft garagepyssel med att byta skivor och belägg bak på min Evora. Tidigare har jag alltid "beddat in" bromsarna vid byte och tänker göra det igen när jag ställer på bilen i vår.
Men gör "folk" det eller är det överkurs och något man bara tror gör skillnad??
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Nya Bromsar

Post by Stefan_A »

Ja, det bör du göra. Risk att de slår sig annars. Resp. att beläggen får ’glasyta’. Kolla om det står något i pappren du fick med. Annars fråga Yvo på Elise-shop. Eller kika på nedanstående.

Ferrodo: https://www.ferodoracing.com/products/c ... d-bedding/

AP: https://apracing.com/performance-upgrad ... ding-guide
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Nya Bromsar

Post by Göran »

Jo det är så jag brukar göra. Men frågan var mera om ni i klubben gör så? Det här har varit min ”bibel”:
https://www.carbibles.com/how-to-bed-in-brakes/

Läste på länken från Ferodo (eftersom jag köpte deras belägg) att
”They are intended for race use only. They have not been developed for use on public roads and must not, under any circumstances, be used on public roads.”
Så jag får väl stanna hemma från bl.a alpturen :) :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Nya Bromsar

Post by Nillet »

Göran wrote: Fri 24 Jan, 2020 08:41 Läste på länken från Ferodo (eftersom jag köpte deras belägg) att
”They are intended for race use only. They have not been developed for use on public roads and must not, under any circumstances, be used on public roads.”
Har för mig att det hänger ihop med "helbilsgodkännandet", du får inte montera grejer som inte finns med i "helbilsgodkännandet". Det var väl från och med 1997 som alla bilar skulle vara "helbilsgodkända". Exempelvis finns det vissa bilmärken som har med montering av skyddsbur i sitt "helbilsgodkännande" (Porsche GT3).
Texten är alltså en friskrivningsklausul för att de inte skall bli fällda i domstol.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Nya Bromsar

Post by Göran »

Nillet wrote: Fri 24 Jan, 2020 10:12 Har för mig att det hänger ihop med "helbilsgodkännandet", du får inte montera grejer som inte finns med i "helbilsgodkännandet". Det var väl från och med 1997 som alla bilar skulle vara "helbilsgodkända". Exempelvis finns det vissa bilmärken som har med montering av skyddsbur i sitt "helbilsgodkännande" (Porsche GT3).
Texten är alltså en friskrivningsklausul för att de inte skall bli fällda i domstol.
Tyckte det var lite kul bara...
Tror inte det gäller min bil dock, eftersom dessa belägg är OE.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests