Lithiumbatteri?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Pejons
Stamgäst
Posts: 70
Joined: Mon 15 Jul, 2013 14:16
Location: Lerum, V:a Götaland
Contact:

Lithiumbatteri?

Post by Pejons »

Någon som kör med lithiumbatteri?
Ett byte kan ju sänka vikten en del men hur klarar man sig med resurserna?
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
filiphag
Användare
Posts: 24
Joined: Wed 31 May, 2017 09:47
Location: Skurup
Contact:

Re: Lithiumbatteri?

Post by filiphag »

Jag monterade ett Antigravity AT12-BS-HD RE-START I vintras
Som sagt så sparar man ju några kilo, då det bara väger 1,5kg
När bilen står larmad så håller det bara lite över en vecka, ser dock inte det som ett problem då jag har möjlighet att ha bilen på underhållsladdning i garaget.
Hade jag monterat en batterifrånskiljare så hade det hållit hur länge som helst.

Har provat re-start funktionen och det var inga problem att starta bilen på reserven.
Har man kompressor eller en v6 så kanske man skall fundera på att gå upp en storlek i kapacitet.
Filip
Lotus Elise S 2008
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lithiumbatteri?

Post by A_Möller »

Jag har monterat ett Super B SP12V20P-SC i min Evora, tillsammans med deras batterivakt (frånskiljare). När jag köpte det 2018 så hade de leverart några hundra batterier till Lotus och hade då noll reklamationer, tack vara frånskiljaren. Andra OEM-kunder som inte hade frånskiljande hade en hel del reklamationer, minns inte procenttalet. Nu har de ändrat typbeteckningarna, men mitt batteri är det som levereras till Lotus och det är på 18,4 Ah nominellt. Det motsvarar dock 70-100 Ah, enligt dem själva. Vad jag kan se så håller det laddningen minst lika bra som ett bly-syra batteri med originalspecifikation.

Det sura är så klart att man förutom en saftig prislapp måste bygga om infästningarna, måste/bör köpa en batterivakt samt måste handla en ny laddare. Jag kör Optimate's minsta (0,5 A) och den funkar fint för underhållsladdning.

Innan jag köpte detta, så köpte jag marknadens billigaste LiFePO4 batteri (2995:-) och det havererade efter en kort tid, men fungerade klanderfritt innan dess. Jag fick pengarna tillbaka, men reklamerade också laddaren (känt svenskt märke) eftersom batteriet var dött efter att ha stått på underhållsladdning 4-5 dagar. Så, om man ändå ska lägga en del pengar så är det nog värt att köpa något bra, även om det blir ännu något dyrare.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
filiphag
Användare
Posts: 24
Joined: Wed 31 May, 2017 09:47
Location: Skurup
Contact:

Re: Lithiumbatteri?

Post by filiphag »

Håller med om att man skall nog inte köpa det billigaste.
Tidigare fanns det en hel del "bil/MC" litium batteri helt utan skyddselektronik, därför finns det en hel del dåliga åsikter om tekniken.
Mitt val av antigravity var pga den inbyggda Batterivakten som stänger av batteriet när det kommit ner till låg nivå för att skydda batteriet.
Dock så om man trycker på re-start knappen så är där ström kvar för minst ett startförsök.

Jag kör också med optimates minsta laddare.
Lyckades bocka till ett fästa så jag kunde använda orginalhål för montering.

Skall se om jag kan lägga till en bild på mitt fäste vid orginalplatsen i Elise S2
Filip
Lotus Elise S 2008
filiphag
Användare
Posts: 24
Joined: Wed 31 May, 2017 09:47
Location: Skurup
Contact:

Re: Lithiumbatteri?

Post by filiphag »

Såg denna tråd av en slump igen och i mitt senaste inlägg hade jag lovat en bild på montering av mitt batteri.
Image

Bockat till en aluminiumplåt som monteras i orginalhålen.
Har haft batteriet en säsong nu utan några problem.
när bilen skall stå mer än nån dag i garaget så kopplar jag in underhållsladdaren direkt, som håller batteriet på ~90%
Filip
Lotus Elise S 2008
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Re: Lithiumbatteri?

Post by Marcus N »

Mitt 20Ah racebatteri på 5kg gav upp och köpte då marknadens billigaste LiFePO4 300 CCA Shido från amazon för 1270kr inklusive frakt väger 0,95Kg och har änn så länge klarat starta min Elise S1 utan problem (har en batteriurkopplare)
Lotus Elise -97
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lithiumbatteri?

Post by oodsell »

Det finns väl en del synpunkter på att batterierna kan slå eld vid felaktig laddning. Vad är riskerna?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
filiphag
Användare
Posts: 24
Joined: Wed 31 May, 2017 09:47
Location: Skurup
Contact:

Re: Lithiumbatteri?

Post by filiphag »

Vad jag förstår så kan en icke Litium anpassad "smart" laddare ibland skicka pulser/spikar som kan slå igenom batteriets inbyggda överspänningsskydd, vilket isåfall kan överladdad batteriet.

Väljer man ett batteri med någon form av skyddselektronik och en anpassad laddare skall det inte vara större fara än ett vanligt blybatteri.
Filip
Lotus Elise S 2008
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lithiumbatteri?

Post by silke »

Jag har fabriksmonterat Lithiumbatteri i min bil och det har funkat fint för mig den korta tid jag haft bilen. Stod i garaget i alla fall 2 veckor mellan körningarna i höstas och den startade glatt. För längre stillasittande i garaget tänker jag att det är bäst att använda batterifrånskiljaren.

Bilen kom även med speciell batteriladdare från fabrik (inte testat) just för att undvika eventuella problem med laddning..
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lithiumbatteri?

Post by Cat7even »

Mitt batteri (frånkopplat) visar 13,4 volt efter flera månader. Startade Elisen i förrgår med ett vroom
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 4 guests