TUNING - Elise

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
Staffan
Stamgäst
Posts: 86
Joined: Sun 03 Nov, 2002 09:11
Location: STOCKHOLM
Contact:

TUNING - Elise

Post by Staffan »

Hej!

Vill se om vi kan få igång en teknikdiskussion gällande trimmning, väghållning m.m.

Det är ju alltid lika kul med dessa ändlösa diskussioner om vilken väg man skall gå för att höja effekten.

Jag beställde i alla fall ett ITG-kit. Har en noskon idag som låter riktigt snyggt med ett rejält insugningsljud men har köpt cold-air teorin. Får se i vår om det ger något. Min bil som är en Eliste Mk 2 har även fast-road kammar och ett Janspeed avgassystem.

Vet ej effekten men tänker mäta den i vår. I annonsen från PDP nämner dom även en 140-topp är det någon som har en sådan installerad och vad ger den??

Staffan/ S2
Guest

Post by Guest »

Jag var tidigare intresserad av en racekatalysator. Janspeed har dock ställt in produktionen då den tände "MIL" lampan på Elise S2. Till Elise S1 finns det dock en racekat, men den är väldigt dyr, kostar över 6000 kr.



Mvh
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

En race-katalysator har jag tänkt på länge. Den du nämner för S1 - vilken är det? När vi bodde i Schweiz fanns det en tysk jag tittade på (men aldrig köpte). Har dock förlorat "tråden" till den.
Mvh
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Guest

Post by Guest »

En mycket bra "affär" är RaceSpeed, som ägs av Owen. Ni hittar den på http://www.race-speed.com/

De säljer massor av trimdelar! :flag:

Mvh
User avatar
EH
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Fri 25 Oct, 2002 20:52
Contact:

Post by EH »

Katalysator, vad är den bra för? :flag:
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Man slipper bli kallad "miljö-gris" av sin dotter.
Därför ligger by-pass-röret i garaget.......

 :wave:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Jonas
Användare
Posts: 2
Joined: Mon 16 Dec, 2002 23:13
Location: Halmstad
Contact:

Kat-Pipe

Post by Jonas »

Hej,

Ger det någon effekt-ökning med Kat-Pipe isf. Katalysator, då motor och elektronik är avsett att användas med Katalysator?
Jag kör själv med 135 hk topp, Sport exhaust och Piper cross filter och överväger att montera Kat-Pipe men...


/Jonas
EliseMk1
Guest

Post by Guest »

På S2 är i allafall problemet att en "cat bypass" (eller ingen kat alls) gör att MIL lampan lyser, medan den självklart inte ska göra det med en racekat. På S1 vet jag faktiskt inte om lampan lyser.


Mvh
User avatar
Staffan
Stamgäst
Posts: 86
Joined: Sun 03 Nov, 2002 09:11
Location: STOCKHOLM
Contact:

Post by Staffan »

Gå in på den rekommenderade siten i senaste "winners Choice"
http://hometown.aol.com/dvandrews/

Grabbarna där verkar veta allt om Lotus K.series och skall vara oberoende. Bla har dom genomfört ett roadtest med dom vanligste trimmningarna där nr 1 blev ett paket som gav 194 hkr för ca 1600 pund exkl montering. För er som är intresserade läs på och kom med era kommentarer. Otroligt intressant läsning!

Staffan / Elise S2
Guest

Post by Guest »

Staffan wrote:Gå in på den rekommenderade siten i senaste "winners Choice"
http://hometown.aol.com/dvandrews/

Grabbarna där verkar veta allt om Lotus K.series och skall vara oberoende. Bla har dom genomfört ett roadtest med dom vanligste trimmningarna där nr 1 blev ett paket som gav 194 hkr för ca 1600 pund exkl montering. För er som är intresserade läs på och kom med era kommentarer. Otroligt intressant läsning!

Staffan / Elise S2
Snacka om utförlig sida :bold:


Mvh
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Jag har kört en hel del med "rakt rör". Inga problem alls.
Det låter häftigt och ger en aning bättre effekt. Åtminstone känns det så - men kan naturligtvis bero på att det LÅTER som om det går fortare...
:-D
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Guest

Post by Guest »

Pratade Lotus Elise/Exige (vad annars?) med en viss Exigeägare idag. Jag blev intresserad av Emerald's programerbara databox till Elise/Exige. Har nu skickat iväg ett mail till Emerald och frågat dem vad man kan förvänta sig. Tydligen gör databoxen inget eller mycket lite på standardmotorer, men om motorn är trimmad kan den göra underverk  :up:

Jag hör av mig när jag fått svar från Emerald.

Mvh
Guest

Post by Guest »

Har inte fått något svar från Emerald ännu, men jag har läst mig till att den inte funkar så bra för Elise S2. Däremot går det bra på S1 och Exige. En av skillnaderna på motorn mellan S1 och S2 är ju just databoxen. Emerald håller tydligen på att ta fram en databox för Elise S2 som de kommer lansera i början av nästa år.

Mvh
Jonas
Användare
Posts: 2
Joined: Mon 16 Dec, 2002 23:13
Location: Halmstad
Contact:

Emerald Databox

Post by Jonas »

Vad kan man förvänta sig vid ett byte till Emeralds Databox, effekt/vrid, co2 halten? Pris? Montering?


MVH/ Jonas
EliseMk1
Guest

Re: Emerald Databox

Post by Guest »

Jonas wrote:Vad kan man förvänta sig vid ett byte till Emeralds Databox, effekt/vrid, co2 halten? Pris? Montering?


MVH/ Jonas
Som sagt tror jag att man inte kan förvänta sig speciellt mycket så länge som motorn är original om den däremot är trimmad går det lättare att optimera motorn. Priset för Emerald ligger runt 7000 kr tror jag.

Mvh
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests