Lotus Sport Exige

Här lägger vi in nyheter och officiella meddelanden från Lotus.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Pris ? Ja, vad tror ni ? Man säger ju officiellt att man jobbat sex månader på bilen. Fast Andy Skilton från Wendels säger att när han var på Lotus för en kurs för cirka ett år sedan såg han en Exige som så låååång ut. Och som definitivt lät som en V6. Kan det ha varit en förmodell ?
Hur som helst kan man ju tänka sig vad enbart lönekostnaderna för ett antal mycket kvalificerade ingenjörer, testförare och designers i sex månader kostar. Plus all kolfibern. Och en 3 liters V6 på 400 hkr. Och växellådan. Skulle tro att en Enzo blir billigare. Men den har ju "fel" märke i fronten !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Den är väl tyvärr nog väldigt dyr. Har bara en sak att säga, serieproduktion!
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien
Contact:

Post by CAIC »

Lite mer info....

Lotusen är inte byggd av Lotus utan av en före detta anställd på Lotus Motorsport. Det är samma kille som byggt Vauxhall VXR V6 (Speedster V6). Efter hot om legala åtgärder sålde han bilen till Lotus i en förlikning.

Men nu måste Lotus bygga 10 st likadana väggående för att skydda sitt förvärv .... :lol:  :up:
Cai, Belgien men svensk
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Cai !

Har du några upplysningar om Exige R (se annan tråd) ?
Hur går skvallret på kontinenten ?
Tycker själv att den relativt sett mycket tamare Exige R är intressantare eftersom den ju inte är en ren omöjlighet att få det egna garaget !

hälsn

Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien
Contact:

Post by CAIC »

Exige R? Gissningarna är väl som här, att den är en kompressormatad Yota, men det kan ju även vara de 10 st "Lotus Sport Exige" som de, som jag fattat det, måste bygga för att den bilen skall bli en "riktig" Lotus... (eller så har det med homologisering för raceklassen att göra...)

Men vad jag förstått så är det problem med vem som har rätten att bygga de 10 st Sport Exigena oxå... juridiska problem...

Vem vet? Lotus brukar vara bra på att hålla hemligheter.
Cai, Belgien men svensk
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Cai !

Ja, den som lever får se. Lotus brukar blåneka till alla rykten, även till sina egna agenter. Men jag lever på hoppet att det verkligen kommer en Exige R med minst 240 hkr, något lättad, fyrkolvsok fram/tvåkolvsok bak (finns ju i tillbehörslistan, men kostar mer än jag har i veckopeng), Stacks laptimer inbyggd i instrumentpanelen (även det i tillbehörskatalogen), fyrpunktsbälten, Öhlinsdämpare, kolfiberstolar och något större vinge och DTM-läpp och magnesiumfälgar ! Och så självklart en rejäl fabriksrabatt till mig.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

Lasse, jag prövar den gärna där du kört in den :-D
Mikael, Fisker Karma
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Självklart, Micke !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Lasse H wrote:Cai !

Ja, den som lever får se. Lotus brukar blåneka till alla rykten, även till sina egna agenter. Men jag lever på hoppet att det verkligen kommer en Exige R med minst 240 hkr, något lättad, fyrkolvsok fram/tvåkolvsok bak (finns ju i tillbehörslistan, men kostar mer än jag har i veckopeng), Stacks laptimer inbyggd i instrumentpanelen (även det i tillbehörskatalogen), fyrpunktsbälten, Öhlinsdämpare, kolfiberstolar och något större vinge och DTM-läpp och magnesiumfälgar ! Och så självklart en rejäl fabriksrabatt till mig.

hälsn
Lasse H
Jag tar en likadan :lol:
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien
Contact:

Post by CAIC »

Yotan är ju inte lättrimmad. Komotec-racern körde jag tillsammans med på Spa förra säsongen. Den har ca 215 kh, är mkt lätt och har vinge, splitters, kjol och slicks... hade ändå svårt att komma ifrån min ca 160 hk S1 med 700 kg och slicks.

Optimala race motorn för tillfället måste vara en Honda med "trottlebodies". Eller kanske med kompressor.
Ian W kommer att ha TB denna säsong. Få se om han fortfarande får stryk av mig i de holländska sprintmästerskapen.
Jag satsar på aerotrim i år, med ny splitter, diffusor och jättevinge 1400 mm från Christian i Malmö.
Cai, Belgien men svensk
User avatar
Mr. Anderson
Stamgäst
Posts: 82
Joined: Thu 10 Jun, 2004 20:39
Location: Gbg
Contact:

Post by Mr. Anderson »

Varför inte serieproducera en Exige R med V6:an och tidigare nämnda modifieringar? Hade ju blivit betydligt dyrare, troligen behövs väl lite häftigare bromsar/väghållnig, men tänk vilken bil det kan bli!

MvH Viktor Andersson (tonårsdrömmer...)
Lotus Turbo Esprit ´84 - Utan turbo suger det!!
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Cai !

Har du bilder på bilen som du kan visa så vi kan se hur vingen mm ser ut ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Guest

Post by Guest »

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests