Exige Cup & Exige Cup 240
Exige Cup & Exige Cup 240
Last edited by PeterF on Tue 22 Nov, 2005 08:53, edited 1 time in total.
Men detta är väl ingen nyhet från Lotus? Har jag missat något? Dessa bilar fanns att köpa för ca ett år sedan.
Jag läste nog inte dokumentet så noga från Lotus, det verkar ju vara av MY06.....
Jag läste nog inte dokumentet så noga från Lotus, det verkar ju vara av MY06.....
Last edited by kotten on Wed 23 Nov, 2005 11:56, edited 1 time in total.
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Observera att denna pressrelease från Lotus är från den 21 november i år ! Den bil som presenterades som en Cup i vintras (visst var det på Genéve-mässan ?) var utrustad med samma motor som i 111R dvs med 190 hkr. Motsvarar väl tämligen exakt det något motorsvagare alternativet i detta senaste erbjudandet. Texten inleds med att det är gatbilar som är preppade för bana, så vi kan väl utgå ifrån att de ska gå att regga. Kanske även i Sverige !? Den bil som nu presenteras och som också är kompressorladdad är väl Lotus svar på det mycket positiva mottagande som 240R fick i somras och det faktum att alla femtio bilarna såldes på tre dagar. Men Cup-bilen tycks vara "råare" utrustad än 240R. Tydligt att målgruppen främst är de som vill köra på bana.
Prismässigt tror jag att vi kan räkna med att 240R och 240Cup kostar samma i Sverige. Vet att Wendels satte priset på 240R, inklusive allt, till 670.000:-. Det är bara att konstatera att i den prisklassen är konkurrensen hård ! Inte långt från en 997:a och det blir väl lite pengar över på en tämligen välutrustad Cayman. Och dessa bilar är väl kanske ej de enda alternativen. Fast det är klart, jag skulle ju kanske hellre vilja vara (nästan ?) ensam om en Exige 240 Cup än en av tusentals Cayman.
Men jag har funnit en sak i specifikationerna som konfunderar mig.
När 240R presenterades sades den göra 0-60 mph på 3,9 sek. 240 Cup på 4,5 ! Gissar att den senare upgiften är närmare sanningen.
hälsn
Lasse H
Prismässigt tror jag att vi kan räkna med att 240R och 240Cup kostar samma i Sverige. Vet att Wendels satte priset på 240R, inklusive allt, till 670.000:-. Det är bara att konstatera att i den prisklassen är konkurrensen hård ! Inte långt från en 997:a och det blir väl lite pengar över på en tämligen välutrustad Cayman. Och dessa bilar är väl kanske ej de enda alternativen. Fast det är klart, jag skulle ju kanske hellre vilja vara (nästan ?) ensam om en Exige 240 Cup än en av tusentals Cayman.
Men jag har funnit en sak i specifikationerna som konfunderar mig.
När 240R presenterades sades den göra 0-60 mph på 3,9 sek. 240 Cup på 4,5 ! Gissar att den senare upgiften är närmare sanningen.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Per E !
Det är väl Cup 240 också !? Varför heter den annars 240 ?
Samma motor i båda. Kommer även till våren -06 att finnas i Lotus Circuit Car. Toyota 1,8 VVTL-i med kompressor.
Men det jag skrev om anomalin i specarna får jag ändra mig i ett avseende. Beträffande 240R så angav man acc-tiden 0-60 mph och 240 Cup 0-100 km/t.
hälsn
Lasse H
Det är väl Cup 240 också !? Varför heter den annars 240 ?
Samma motor i båda. Kommer även till våren -06 att finnas i Lotus Circuit Car. Toyota 1,8 VVTL-i med kompressor.
Men det jag skrev om anomalin i specarna får jag ändra mig i ett avseende. Beträffande 240R så angav man acc-tiden 0-60 mph och 240 Cup 0-100 km/t.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Det har du rätt i!Lasse H wrote:Per E !
Det är väl Cup 240 också !? Varför heter den annars 240 ?
Samma motor i båda. Kommer även till våren -06 att finnas i Lotus Circuit Car. Toyota 1,8 VVTL-i med kompressor.
Men det jag skrev om anomalin i specarna får jag ändra mig i ett avseende. Beträffande 240R så angav man acc-tiden 0-60 mph och 240 Cup 0-100 km/t.
hälsn
Lasse H
När kommer dom första Exige S2orna till Sverige? Jag är grymt sugen på att införskaffa en sådan Tycker personligen att Exigen är roligare än GT3an
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests