Exige S 220 hk

Här lägger vi in nyheter och officiella meddelanden från Lotus.
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Var och provsatt en Exige S igår, tyvärr blev det ingen åktur p.g.a. regnväder  :bang:

Kröp också runt och kikade på kompressorinstallationen som såg riktigt prydlig ut. Tror att den fortfarande är rättså lättservad. Intercoolern sitter i typ 4 skruv och ett par slangklammer, sen kommer man ju åt skapligt bra.

Enligt försäljaren är det samma Eaton-kompressor som i 240. Han hade ju kört den en del och han tyckte den var otäckt snabb.
Enda anledningen till att det inte skreks mer efter den var, enligt honom, att den inte kommit ut till folket tillräckligt mycket och att för få hade haft möjlighet att provköra den.

Det är riktig humor att inre backspegeln över huvud taget finns kvar. Dålig sikt kan man ju föreställa sig, men en svart vägg :shock:
Nu är backspegeln bara ivägen för sikten framåt. Framförallt om man är lång.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

går det inte få dem att inte sätta dit backspegeln när man beställer sin exige :-D
Mikael, Fisker Karma
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Micke !

Det går säkert att "deleata" innerbackspegeln.
Men om jag känner Lotus rätt så tar dom extra betalt för
att INTE montera backspegeln. Så är det t ex med radion.

Synd att den utlovade testen i Autocar ej skickades till prenumeranter
eller till tidningsförsäljare utanför öarna. Det var en jämförelsetest med
dussinet roliga bilar på spännande vägar i Wales. Testen vanns av Boxster S på grund av bättre användbarhet på vintern.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

ser fram emot test av den i Topgear.

Om de nu kollar på användbarheten i sitt betyg tror jag även boxstern fått bättre betyg under sommaren också :-D
Mikael, Fisker Karma
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Mikael !

Tror att du har helt rätt beträffande användbarheten.
Boxtern kan man nog ha som enda bil, bruksbil, men
det tror jag är lite svårt med en Exige. Men det finns
säkert områden där Exigen är bättre. Frågan om vad
man prioriterar. Detta är du ju väl medveten om, som
sakligt har vägt fördelar och nackdelar mellan just dessa
två bilar. Med det användningsområde du tänkt dig menar
jag att du gjort ett klokt val.

Men börjar inte den bild som dekorerar dina
forum-inlägg bli lite obsolet ? Ginettan sålde du väl
för mer än ett år sedan ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

jo, hade det inte varit så omständigt ta sig in ur exige så kanske... :steer:

Kände när jag hade 111R över helgen att man nog efter ett tag i vardagsbruk hade stört sig för mycket på de saker som var omständiga vilket inte ens körglädjen hade överträffat. Fast mest var det nog insteg ursteg det föll på för min del.

Jo jag har tänkte byta bilden men har inte hunnit ta några bilder på boxstern, får bli när 19"arna åker på  :hyper:
Mikael, Fisker Karma
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Ja, det är omständigt att ta sig in och ur. Inte så mycket för dörrens storlek, utan snarare för att tröskeln/ramen är så bred. Man måste inte bara ta sig in genom dörren utan dessutom in en bra bit i bilen innan man kan sätta sig.

Jag är 186 cm och det går ju in, men på en trång parkering om man bara kan öppna dörren en bit, då vet jag inte...
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Men vad är det jag läser, välja bort en toppenbil beroende på i/ursteget ?

Själv är jag ynka 184cm men har en mage och generell ovighet mot mig, dessutom en s1'a vilken i stort sett har lika bred men högre tröskel än elise och exige S2'orna. När taket är på och jag öppnar dörren skrattar jag fortfarande åt att det är en tillsynes ynka öppning att klämma in sig genom. Men, när man väl gjort det några gånger så lär man sig att göra in och ursteget utan minsta besvär. När man sedan väger vad man får för "besväret" så har i alla fall inte jag ångrat något en sekund.
men på en trång parkering om man bara kan öppna dörren en bit, då vet jag inte...
När jag först köpt bilen köpte jag en squashboll som jag skar ur ett jack ur, denna trädde jag sedan över bildörrens yttre hörn för att vid trång parkering inte skada bilgrannar (eller för den del den egna dörren). Nu var det länge sedan jag använde den där bollen, jag antar att jag har hittat på något sätt att öppna dörren och ta mig ur som är betydligt mer platsbesparande. Det är i alla fall inte något problem för mig längre, sen kanske man likaväl vill tänka sig för att parkera med bra avstånd från andra bilar för att undvika parkeringsskador från SUV'ar som inte ens tror att det står någon bil breve.
Vilka andra saker än in/ursteg är "omständiga" tycker du?
Det som brukar komma på tal är begränsade bagageutrymmen. Svaret som jag ser det är att man får ner mer än man tror om man packar listigt, i min S1'a har jag fått in stora shoppingvagnar med mat inklusive mig och passagerare. Här brukar jag som har en s1'a med kraftigare kaross i och för sig i vissa nödfal fuska med ett bagagerack, men då har det gällt flera veckors resor utan planerade tvättmöjligheter eller festkläder som inte skall bli skrynkliga. Men det är klart att man alltid kan tänka sig göra vissa resor när mer bagage krävs med en annan bil som är bättre på just detta. Men jag måste säga att jag alltid tycker att de extra minuters överväganden som krävs för att välja vad som skall med eller hur man skall packa det ger all utdelning redan när man satt sig bakom ratten inför den längre resan, ja faktiskt innan ens motorn startats. .... apropå det nu måste jag gå in på www.vv.se för att få den påställd, det var alldeles för länge sedan den fick frisk luft. Sen kanske det blir en tur till dalarna innan helgen är över.

Ja just det, måste lägga till något ytterliggare på pluskontot när jag ändå är igång. Jag har aldrig kört en bil som genererat så vänliga miner och kommentarer från människor i omgivningen såsom på bensinmackar rödljus etc. Det är som att människornas vänliga sidor tas fram hela tiden, den är en toppenvagn på vägen och i kurvorna samtidigt som den inte vräker sig i onödiga muskler eller påklistrad pondus. Om detta även gäller exigebilarna är kanske en följdfråga, och en exige s2 skulle ju inte sitta fel ... taket går ju även att ta av på dem om man frånsäger sig fabrikens garanti att det inte läcker.
Anders
Lotus Elise S1 111S
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Om ni är intresserade av att läsa en test av Exige S så kolla senaste numret (May 2006) av Track and Race Cars.
Man blir knappast avskräckt när man läser vad dom skriver !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests