Geely Motorsport

Här pratar vi om Lotus:ar i motorsport, men även annat inom motorsport.
Användarvisningsbild
Nillet
Forumadministratör
Inlägg: 3425
Blev medlem: sön 01 aug, 2004 08:51
Ort: Eslöv, Skåne
Kontakt:

Geely Motorsport

Inläggav Nillet » tis 20 mar, 2018 13:20

https://www.pistonheads.com/news/genera ... ated/37740
Geely Motorsport har skapats och det är i princip från Polestar det skapats.
Kanske det kan innebära Lotus Motorsport (som lades ned) kan få vara med, men det står inte...

Användarvisningsbild
Per Mo
Forumberoende
Inlägg: 279
Blev medlem: tis 04 okt, 2011 21:43
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav Per Mo » ons 21 mar, 2018 20:11

Kul att de satsar på racing. Man kan ju hoppas att Lotus får vara med på ett hörn men högkvarteren skulle ju ligga i Göteborg och Kina så det kanske inte blir så. Men det framgick ju inte riktigt vad de skulle köra utom att de inte skulle köra WTCC.
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 -17
Lotus Elise 111R -07 såld
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu

Användarvisningsbild
A_Möller
Stamgäst
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav A_Möller » ons 28 mar, 2018 15:48

Bilagor
DSC3403-750x422.jpg
DSC3403-750x422.jpg (99.57 KiB) Visad 2088 gånger
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

Användarvisningsbild
pks
Stamgäst
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 14 maj, 2017 20:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav pks » ons 28 mar, 2018 19:11

kul att se prinsen i en Lotus!
Opel Speedster #2930

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav oodsell » ons 28 mar, 2018 23:01

Lite information om specen på bilen.

Det är en fjolårs Lotus Evora GT4 som byggts av fabriken (totalt 40 st byggda sedan 2012). I GT4 skick har man strokat motorn till 4,0 liter och tagit bort kompressorn, för att inte bilen ska bli för tung enligt reglementet. Den ger ca 400 Hk och har en sekventiell X-Trac växellåda som sköts med paddlar. I Sverige kommer bilen köras i klassen Swedish GT som omfattar både GT3 och GT4 bilar. Eftersom GT3 bilarna är snabbare så ska vi inte förvänta oss att se Evoran i täten, men man hoppas ju givetvis kunna placera sig bra bland GT4 bilarna. Konkurrensen kan dock bli tuff då många fabrikanter bygger GT4 bilar, t ex Porsche Cayman, BMW M4, Ginetta G50, Mercedes AMG, KTM, m fl.

CYAN 2 - kopia.jpg

CYAN 7 - kopia.jpg
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), Elan Sprint -71, MGF VVC -98 till hustrun, 1/4 av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby inför dotterns 18-årsdag.

Användarvisningsbild
Jocke_D
Stamgäst
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 08:41
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav Jocke_D » tor 29 mar, 2018 13:29

Jag fattar inte...
Ska de tre dela på en bil eller kör alla var sin?
Texten tyder på, tycker jag, att de delar bil men på bilderna syns tre bilar. Även om två är under skynken.

Hur som - ascoolt med Evora på svensk racing-mark :)
Synd att de tog bort kompressorn bara, har ju blivit lite av ett adelsmärke för Lotus senaste åren tycker jag (och jag har en).
Speedster - kompressor mm

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav oodsell » tor 29 mar, 2018 16:41

Det är bara en Lotus. De två andra bilarna under skynken är WTCC Volvos från förra året.
När man kör i Swedish GT så kör man entimmeslopp med två förare och byte efter 25 - 35 minuter. Prinsen kommer att ha Göransson eller Björk som "co-chaffis" olika tävlingar.
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), Elan Sprint -71, MGF VVC -98 till hustrun, 1/4 av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby inför dotterns 18-årsdag.

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1527
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav Stefan_A » fre 30 mar, 2018 06:55

Olle, vet du vilket chassie det är? Eller fanns det kvar någon bil på fabriken? Det är ju några år sedan de byggdes. Lite synd att man inte passade på att uppdatera fronten och A-panelerna till samma som sitter på GT430.
Stefan Axelsson
Sekreterare Lotus Car Club of Sweden
0723-201269
sekreterare(at)lccs.nu

Lotus Evora S -12 :: Leksak
Volvo XC40 -19 :: Bruksbil

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav oodsell » fre 19 okt, 2018 19:14

Nu är det officiellt att Cyan Racing (som är Geely Motorsport sedan Volvo lagt ned sin tävlingsverksamhet) utvecklar en Lynk&Co för WTCR 2019. Kul att ett litet företag i Mölndal kommer att står för Geelys tävlingsverksamhet och att Thed Björk blir en av förarna. Se https://www.cyanracing.com/
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), Elan Sprint -71, MGF VVC -98 till hustrun, 1/4 av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby inför dotterns 18-årsdag.

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1527
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav Stefan_A » mån 19 nov, 2018 17:14

Nu är Yvan Müller klar också, gammal räv sedan BTCC var BTCC: https://teknikensvarld.se/yvan-muller-blir-thed-bjorks-teamkompis-i-lynk-co-cyan-racing/
Stefan Axelsson
Sekreterare Lotus Car Club of Sweden
0723-201269
sekreterare(at)lccs.nu

Lotus Evora S -12 :: Leksak
Volvo XC40 -19 :: Bruksbil

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav oodsell » tis 20 nov, 2018 00:16

I helgens final i Macau säkrade Yvan Muller Racing teammästerskapet 2018 i WCTR, och Yvan själv blev tvåa i förarmästerskapet, bara tre poäng efter den gamle räven Gabriele Tarquini. Förra årets världsmästare Thed Björk har i år mest agerat hjälpryttare till Yvan, och han blev i år sjua i förarmästerskapet.

Yvan Muller Racing Team har egentligen bestått av CYAN Racings personal, och de har drivit de två Huyndai bilarna med hemvist i Göteborg/Mölndal. Men nu byter man alltså till Lynk&Co inför 2019.
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), Elan Sprint -71, MGF VVC -98 till hustrun, 1/4 av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby inför dotterns 18-årsdag.

Användarvisningsbild
A_Möller
Stamgäst
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav A_Möller » ons 21 nov, 2018 19:08

Kul för Cyan Racing med en sådan jättesatsning och möjligheten att bygga en tävlingsbil på en helt ny modell från ett nytt bilmärke. Men vad händer egentligen med Lotus-satsningen i Swedish GT. Tror ni de fortsätter nästa år?
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1527
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav Stefan_A » tor 22 nov, 2018 17:51

A_Möller skrev:Kul för Cyan Racing med en sådan jättesatsning och möjligheten att bygga en tävlingsbil på en helt ny modell från ett nytt bilmärke. Men vad händer egentligen med Lotus-satsningen i Swedish GT. Tror ni de fortsätter nästa år?


Verkar lite oklart vad som händer med Swedish GT till nästa år. Har sett flera bilar som varit till salu, dock inte Evoran. Inför 2018 var det några som försökte få igång en ren GT4-serie enligt https://european.gt4series.com. Har vi tur kanske det blir något sådant även här.
Stefan Axelsson
Sekreterare Lotus Car Club of Sweden
0723-201269
sekreterare(at)lccs.nu

Lotus Evora S -12 :: Leksak
Volvo XC40 -19 :: Bruksbil

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1527
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav Stefan_A » mån 10 dec, 2018 15:31

Såg precis en annons med Mäkinens Maserati. Alltså ännu en av årets Swedish GT-bilar som är till salu
Stefan Axelsson
Sekreterare Lotus Car Club of Sweden
0723-201269
sekreterare(at)lccs.nu

Lotus Evora S -12 :: Leksak
Volvo XC40 -19 :: Bruksbil

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Geely Motorsport

Inläggav oodsell » mån 10 dec, 2018 18:40

Stalltipset är att det blir en ren GT4 serie i Sverige 2019, så förhoppningsvis har Lotus Evora en plats där även om homologeringen har några år på nacken. Vi hoppas på mer nyheter om detta innan julhelgen.
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), Elan Sprint -71, MGF VVC -98 till hustrun, 1/4 av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby inför dotterns 18-årsdag.


Återgå till "Motorsport"



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst