Det är inte bara VW som har problem med sitt varumärke. Även Lotus kan ta skada av att de lånat ut namnet till ett bankrutt F1-team.....
http://www.di.se/artiklar/2015/9/24/for ... a-problem/
Problem med varumärket
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Problem med varumärket
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Problem med varumärket
Håller med till fullo och det är definitivt inget Lotus Cars behöver. Diskussioner om detta har pågått länge på TLF. Det ena lägret menar på att vinsten med att synas i motorsportsammanhang och då i synnerhet F1 uppväger riskerna. Samt att de som är intresserade mycket väl vet om att Lotus Cars inte har något med Lotus F1 att göra.
Jag är inte alls övertygad om att så är fallet. Jag tror nämligen inte att en presumtiv köpare som väljer mellan olika sportbilsalternativ automatiskt är insatt i F1-världens underliga turer. Men när han/hon ser Lotus och en gul/grön logotyp i tidningen kopplat till ekonomisk kris och sedan kör förbi bilaffären och ser samma logotyp är det inte helt osannolikt att köparen drar öronen åt sig.
Det bästa JMG kan göra är att ta sig ur nuvarande situation är att få bort namnet från F1 illa kvickt. Låt oss leva på gamla meriter vad gäller F1 tills vidare. Ett fabriksteam inom GT eller Endurance racing vore dock inte fel.
Jag är inte alls övertygad om att så är fallet. Jag tror nämligen inte att en presumtiv köpare som väljer mellan olika sportbilsalternativ automatiskt är insatt i F1-världens underliga turer. Men när han/hon ser Lotus och en gul/grön logotyp i tidningen kopplat till ekonomisk kris och sedan kör förbi bilaffären och ser samma logotyp är det inte helt osannolikt att köparen drar öronen åt sig.
Det bästa JMG kan göra är att ta sig ur nuvarande situation är att få bort namnet från F1 illa kvickt. Låt oss leva på gamla meriter vad gäller F1 tills vidare. Ett fabriksteam inom GT eller Endurance racing vore dock inte fel.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Problem med varumärket
Genii Capital som köpte teamet har sina huvudsakliga tillgångar i BRIC-länderna, så de ekonomiska bekymren är kanske inte så förvånande. Genii kan nog inte pumpa in mera pengar så enda alternativet för Lotus F1 är förmodligen att snabbt få en ny ägare annars är det nog över.
Lotus Cars har ju faktiskt en del fingrar med i smeten även om de inte äger något av teamet. När Genii köpte så blev Lotus Cars omedelbart en partner och förväntades att så småningom köpa en större andel av teamet. Det lär nog inte hända nu........
Lotus Cars har ju faktiskt en del fingrar med i smeten även om de inte äger något av teamet. När Genii köpte så blev Lotus Cars omedelbart en partner och förväntades att så småningom köpa en större andel av teamet. Det lär nog inte hända nu........
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest