Lotus Elise 111s 1999

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Skriv svar
lahi
Forumberoende
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av lahi » mån 13 maj, 2019 12:09

Förresten, Micael. Du har väl mc-spjäll på din bil. Vet du hur långa trattar du har inne i luftburken? Och avståndet mellan topp och bakkant på luftburken? Funderar på om jag får på mc-spjäll med vettig längd på trattar utan att kapa hål i väggen mellan mottorrum och bagage...

Vet du hur rören mellan topp och spjäll ser ut? Är det från ett nerkapat originalplenum eller är det egenbyggt av byggaren?
//Lars Dahlstedt
Halmstad

Lotus Elise S2 -01

mjohannssen
Forumberoende
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 25 jul, 2017 09:26
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av mjohannssen » tis 14 maj, 2019 19:02

Hej,

Ja, jag har MC spjäll. Jag kommer inte ihåg hur långa trattarna var, jag har bara öppnat och kikat en gång.
Jag kan se om jag har en bild jag skan skicka. Jag vet att han som moddade motorn i min bil inte ville skära något
i karossen, utan behålla det "original" och att det var/är väldigt tight. Dvs långa insugsrör får inte plats, plenum boxen
skulle kunna husera längre trattar. Jag kommer inte ihåg vad byggherren sa, men jag tror det är ett moddat original insug.
spjällhus.JPG
spjällhus.JPG (79.2 KiB) Visad 791 gånger
elise7.JPG
elise7.JPG (146.85 KiB) Visad 791 gånger
elise11.jpg
elise11.jpg (187.3 KiB) Visad 791 gånger
-
Jag skall ta och mäta lite åt dig. Återkommer.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99

lahi
Forumberoende
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av lahi » fre 17 maj, 2019 13:42

Tack för info! Det ser ut som en bit av original insug.
Tyvärr har jag för för mig att det är ännu mindre plats för trattar i S2 än det är i S1 om man inte vill kapa mellanväggen, och det vill jag inte. Men jag vill ändå ha rätt långa trattar för vridets skull.

Väldigt intressant läsning om det här http://www.emeraldm3d.com/articles/emr- ... th-intake/

Har kontakt med en herre som har massor med timmar i Emeralds bänk och han fick bäst kompromiss med två st 90 mm trattar och 2 st 150 mm trattar. Bra vrid i botten och mellan utan så värst mycket avkall på topp på en 220-hästars motor.
//Lars Dahlstedt
Halmstad

Lotus Elise S2 -01

Cat7even
Forumveteran
Inlägg: 499
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av Cat7even » lör 18 maj, 2019 20:14

Curvedcintakes så får du upp längden. Har för mig att det finns ngnstans på nätet
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1

mjohannssen
Forumberoende
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 25 jul, 2017 09:26
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av mjohannssen » mån 20 maj, 2019 18:27

Hittade en bild på "innehållet" i min luftburk.
.
luftburk trattar elise.jpg
Det ser ut som original MC trattar och mycket mer får inte plats. Kurvade trattar skulle kanske fungera,
det finns några cm uppåt. Inte många, men ett par.

Optimerat eller inte, min motor bromsade 185hp hos TS motor med exakt denna konfiguration.
Den drar fint rakt genom hela registret. Jag har faktiskt inte ens funderat på finliret. :-D

//Micael
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99

mjohannssen
Forumberoende
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 25 jul, 2017 09:26
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av mjohannssen » mån 03 jun, 2019 22:02

Då var årets andra trackday avklarad. Gotland Ring, äntligen! Jag har velat åka dit sedan banan byggdes men inte kommit till skott
förrän nu. Vilken bana! Fast nu skall jag inte gå händelserna i förväg, jag tänkte ta den långa versionen.

Det är lite av ett projekt att köra på Gotland Ring, om man inte bor på ön det vill säga. Vi, jag och en kompis, valde att ta kvällsfärjan
från Nynäshamn till Visby. Avgång 20.10, framme klockan 23.30. Vi valde som flertalet andra i klubben att bo i Mavens stugby
drygt 4 mil norr om Visby och ca 10-15 min från banan. Vi delade stuga med Olle och Lars, mycket trevligt sällskap som
anlände stugbyn straxt före oss. Rätt ovanlig syn kan jag tro...
IMG_20190531_215923.png
IMG_20190531_215923.png (221.08 KiB) Visad 360 gånger
Fredag morgon, vaknade lite trött. Det blev trots allt rätt sent kvällen innan. Efter en snabb frukost satte vi kurs mot banan.
Känslan att rulla in på en "ny" bana är alltid lite pirrig. Full av förväntan och förhoppning. Det första som slår en är att det ligger
lite öde, precis intill ett kalkbrott. Det dammar rätt friskt och majestätiska vindkraftverk tronar från ovan.
IMG_20190531_150638.jpg
Efter en "genomgång före körning" av banans ägare Alec Arho Havrén. Bestämdes att vi i LCCS kör tillsammans och att
övriga trackday chaufförer fick dela pass, 20 min pass. Vi var alltså inte ensamma på banan, där var gott om Porschar, Lambos mm...
IMG_20190531_154059.jpg
Vi kom igång med själva körning vid 10 tiden och inledde med ett par "följa John" varv. Alec visade spår i en Tysk elbil och vi
andra jagade efter. Första intrycket av banan. Kuperat med många svåra kurvkombinationer på ett rätt långt varv.
Jag hade tidigare kikat på lite youtube filmer från Gotland Ring och de förmedlar inte hur kuperat det faktist är.
-
Varvet startar mitt på långrakan som har en inbromsning i nedförslut som leder in i en högersvång som mynnar ut över ett
krön som, blint, leder vänster. Full gas genom en S-kruva ned mot en 90 graders högerböj... Det är en snabb
bana. Jag tyckte den påminde lite om Kinekulle i känsla, dvs ont om självklara spårval och inga partier att vila på förutom långrakan.
Första körpasset, jag for runt i blindo. Hittade inte något bra spår, hittade inte någon rytm. Försökte följa Olle, det slutade
med en tur i sandfållan för mig. TIllbaka till ritbordet. Efter tre körpass började bitarna falla på plats och i samband med det
började mitt tycke för banan växa. Vid slutet av bandagen var jag troende. Gotland Ring är brutalt bra och jag måste hit igen.
-
På fredagskvällen åt vi en mycket god och trevlig middag tillsammans i stugbyn. Alla var rätt möra, så det blev en
tidigt kväll. Lördagen och min sista dag på ön. Vi delade upp oss. Några skulle köra på banan även på lördagen. Många av oss,
däribland jag, hade bara bokat en dag på banan. Vi gjorde en tur runt norra Gotland och Fårö med ett antal
sightseeing och fika stop.
-
Slutligen tog vi liksom tre andra ekipage 16.00 färjan tillbaka till Nynäshamn. En mycket rolig Lotus helg var över för
den här gången.
Senast redigerad av 1 mjohannssen, redigerad totalt 0 gånger.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99

mjohannssen
Forumberoende
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 25 jul, 2017 09:26
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av mjohannssen » mån 03 jun, 2019 22:07

Uppradade i väntan på att få komma in på banområdet.
IMG_20190531_085332.png
IMG_20190531_085332.png (163.75 KiB) Visad 360 gånger
Bild från depån. Rätt spartanskt.
IMG_20190531_151338.jpg
Delar av Lotusklubben står och samlar damm vid den blå lagunen.
IMG_20190601_104117.png
IMG_20190601_104117.png (144.84 KiB) Visad 360 gånger
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99

MickeJ
Användare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 08 aug, 2016 08:18
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av MickeJ » tis 04 jun, 2019 06:58

.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster