Lotus Elise 111s 1999

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Skriv svar
lahi
Forumberoende
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av lahi » mån 13 maj, 2019 12:09

Förresten, Micael. Du har väl mc-spjäll på din bil. Vet du hur långa trattar du har inne i luftburken? Och avståndet mellan topp och bakkant på luftburken? Funderar på om jag får på mc-spjäll med vettig längd på trattar utan att kapa hål i väggen mellan mottorrum och bagage...

Vet du hur rören mellan topp och spjäll ser ut? Är det från ett nerkapat originalplenum eller är det egenbyggt av byggaren?
//Lars Dahlstedt
Halmstad

Lotus Elise S2 -01

mjohannssen
Forumberoende
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 25 jul, 2017 09:26
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av mjohannssen » tis 14 maj, 2019 19:02

Hej,

Ja, jag har MC spjäll. Jag kommer inte ihåg hur långa trattarna var, jag har bara öppnat och kikat en gång.
Jag kan se om jag har en bild jag skan skicka. Jag vet att han som moddade motorn i min bil inte ville skära något
i karossen, utan behålla det "original" och att det var/är väldigt tight. Dvs långa insugsrör får inte plats, plenum boxen
skulle kunna husera längre trattar. Jag kommer inte ihåg vad byggherren sa, men jag tror det är ett moddat original insug.
spjällhus.JPG
spjällhus.JPG (79.2 KiB) Visad 251 gånger
elise7.JPG
elise7.JPG (146.85 KiB) Visad 251 gånger
elise11.jpg
elise11.jpg (187.3 KiB) Visad 251 gånger
-
Jag skall ta och mäta lite åt dig. Återkommer.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99

lahi
Forumberoende
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av lahi » fre 17 maj, 2019 13:42

Tack för info! Det ser ut som en bit av original insug.
Tyvärr har jag för för mig att det är ännu mindre plats för trattar i S2 än det är i S1 om man inte vill kapa mellanväggen, och det vill jag inte. Men jag vill ändå ha rätt långa trattar för vridets skull.

Väldigt intressant läsning om det här http://www.emeraldm3d.com/articles/emr- ... th-intake/

Har kontakt med en herre som har massor med timmar i Emeralds bänk och han fick bäst kompromiss med två st 90 mm trattar och 2 st 150 mm trattar. Bra vrid i botten och mellan utan så värst mycket avkall på topp på en 220-hästars motor.
//Lars Dahlstedt
Halmstad

Lotus Elise S2 -01

Cat7even
Forumveteran
Inlägg: 498
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av Cat7even » lör 18 maj, 2019 20:14

Curvedcintakes så får du upp längden. Har för mig att det finns ngnstans på nätet
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1

mjohannssen
Forumberoende
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 25 jul, 2017 09:26
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Inlägg av mjohannssen » mån 20 maj, 2019 18:27

Hittade en bild på "innehållet" i min luftburk.
.
luftburk trattar elise.jpg
Det ser ut som original MC trattar och mycket mer får inte plats. Kurvade trattar skulle kanske fungera,
det finns några cm uppåt. Inte många, men ett par.

Optimerat eller inte, min motor bromsade 185hp hos TS motor med exakt denna konfiguration.
Den drar fint rakt genom hela registret. Jag har faktiskt inte ens funderat på finliret. :-D

//Micael
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst