Lotus Europa S2 -68

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
lahi
Forumberoende
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lotus Europa S2 -68

Inlägg av lahi » fre 01 nov, 2019 10:07

På plats i maskinhallen.
IMG_20191004_205139-912x684.jpg



Redo för Dakar-rallyt!
IMG_20191008_220049-912x684.jpg



Plopp! Karossen av.
IMG_20191010_205404-912x684.jpg
Senast redigerad av 1 lahi, redigerad totalt 0 gånger.
//Lars Dahlstedt
Halmstad

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67

lahi
Forumberoende
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lotus Europa S2 -68

Inlägg av lahi » fre 01 nov, 2019 10:08

Chassi. Bra skick och ingen gravrost. Bara på ytan.
IMG_20191009_212704-912x684.jpg
IMG_20191009_212638-684x912.jpg
IMG_20191009_212708-912x684.jpg
//Lars Dahlstedt
Halmstad

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67

lahi
Forumberoende
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lotus Europa S2 -68

Inlägg av lahi » fre 01 nov, 2019 10:10

Här finns att göra.
IMG_20191009_212718-912x684.jpg

Fick finbesök också för inspektion av mina projekt  :beer:
IMG_20191010_200222-912x684.jpg
//Lars Dahlstedt
Halmstad

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67

lahi
Forumberoende
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lotus Europa S2 -68

Inlägg av lahi » fre 01 nov, 2019 10:15

Nu ska alltihop isär. Demontering påbörjad. I en alldeles för mörk och oinredd maskinhall. Inredningen ska upp och belysning ska upp men jag kände att jag behövde skruva lite också så jag fick prioritera lite.

IMG_20191018_223439-912x684.jpg
//Lars Dahlstedt
Halmstad

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1256
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Lotus Europa S2 -68

Inlägg av oodsell » tis 05 nov, 2019 13:18

Det ser ju riktigt lovande ut Lars. Bra att du dokumenterar med många bilder, för detta får väl bli minst en artikel i klubbtidningen..... :-D
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), en Evora -10, MGF VVC -98 till hustrun, 1/4 av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby inför dotterns 18-årsdag.

Jakke
Stamgäst
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 13 maj, 2008 15:50
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Lotus Europa S2 -68

Inlägg av Jakke » ons 06 nov, 2019 19:33

Kul att du är så flitig med att ladda upp bilder så vi kan följa renoveringen!
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages

lahi
Forumberoende
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lotus Europa S2 -68

Inlägg av lahi » tis 12 nov, 2019 16:09

oodsell skrev:
tis 05 nov, 2019 13:18
Det ser ju riktigt lovande ut Lars. Bra att du dokumenterar med många bilder, för detta får väl bli minst en artikel i klubbtidningen..... :-D
Ja, jag får nog skriva ihop något när jag kommit lite längre och har något vettigt att visa. Dvs inte rostiga bitar utan något snyggare :lol:
//Lars Dahlstedt
Halmstad

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67

Användarvisningsbild
A_Möller
Stamgäst
Inlägg: 93
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Lotus Europa S2 -68

Inlägg av A_Möller » sön 24 nov, 2019 22:44

Jag har inte följt tråden innan, men jag gillar verkligen konceptet med att ha en originalbil och en tokvild projektbil. En högvarvig turbomaskin som knappt väger någonting låter ju som alla rätt. Vis av erfarenhet säger jag bara; fastna inte i verkstadsbyggarträsket
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

lahi
Forumberoende
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:43
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lotus Europa S2 -68

Inlägg av lahi » tis 26 nov, 2019 08:51

A_Möller skrev:
sön 24 nov, 2019 22:44
Jag har inte följt tråden innan, men jag gillar verkligen konceptet med att ha en originalbil och en tokvild projektbil. En högvarvig turbomaskin som knappt väger någonting låter ju som alla rätt. Vis av erfarenhet säger jag bara; fastna inte i verkstadsbyggarträsket
Ja, den röda har alla möjligheter att bli helt original och eftersom de flesta Europa man ser är ombyggda på något sätt så tänkte jag att min kan få bli helt original. Jag har allt till den förutom mattorna men de finns att köpa.

Den andra däremot, den blir inte alls original och visst låter det kul med en överladdad mc-motor!

Min tanke där är en Suzuki GSXR1100 motor eftersom jag kan den motorn utan och innan och har byggt några stycken sådana motorer med turbo. Man plockar lätt ut 300 hk ur en sån och ännu mer om man anstränger sig lite.

Här är min motorcykel i bänken och där gav den 311 hk på hjulet (ca 350 hk på veven) vid 1,3 bar. Jag laddade senare 2,3 bar men det är kanske lite overkill i en Europa. Bortse från bluddret i början men jag hade inte riktigt fått rätt på nålhöjder och pitotröret för trycksättning av flottörhusen vid denna bromsningen.
https://www.youtube.com/watch?v=U0lqk56fSAw

Varvar 10500 och jag körde med quickshifter så det var bara att dra i växlarna. Inte släppa gasen eller koppla. Bara dra. Det systemet kan jag ha i Europan också då och det hade ju varit kul  :banana:

Jag kan regga bilen som ombyggt fordon med denna motorn eftersom den original ger 130 hk. Sen blir den besiktningsbefriad och då kan allt hända. Bättre bromsar behövde jag men den kan fortfarande gå som en Europa -67 med utbytt motor, så jag slipper alltså regga den som amatörbyggt med allt vad det innebär. Trots att jag behöver bygga en hjälpram bak för att hänga upp både övre och undre bärarmar och för att hålla en diff på plats. Kan inte köra med original låda. I den är undre bärarmar fästa och drivaxlarna fungerar som övre bärarmar (de är låsta med sprint).
Så min tanke är då en egen subframe och bärarmar och en Sierra diff där en fläns som sitter på utgående axel ur motorn fästs. Motorcykelmotorns växellåda är ju redan där  :up: Så precis som ett Super Seven bygge med mc-motor, fast utan kardanen.

Så laddar jag lite lätt och tar ut runt 300 hk så kan den nog pinna på rätt bra ändå. En komplett sådan bil med inredning och allt väger runt 610 kg om jag minns rätt och jag kan kanske skala av en del kilon också. Så effekt/vikt som en Veyron  :bigl:
//Lars Dahlstedt
Halmstad

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster