Westfield SEIW -19

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by oodsell »

Strålande Nillet! Är nästan mer imponerad av bussen än av racerbilen...... :-D
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by Nillet »

2019-09-07 - MSCC KM3
Plats: Sturup Raceway
Väder: Mestadels soligt, ca +20?C, lätta vindar
Anlände på fredagskvällen och hann packa upp innan regnet kom. Det kom regnskurar under natten också och på lördagsmorgonen var det blött men det såg ut att bli en fin dag.
FP: Träningen kördes tillsammans med de snabba slicks-bilarna i RS-/modsport-klasserna så jag tittade mycket i backspegeln. Det var delvis fuktigt på banan och det fanns ingen torr linje så jag körde försiktigt med snabbaste varv på 1:16.378.
Q1: Hade missat att tidsschemat ändrats så jag körde till lineup:en för tidigt och fick vänta där i ett helt heat. Banan var torr och det var många kurvor det släppte så jag låg på gränsen. Trots att körningen kändes bra så gick det inte så fort, snabbaste varv var 1:12.068 (ca 7,5 sekunder för långsamt). Tog ett långsamt varv mot slutet för att kunna göra en sista attack men då jag skulle starta varvet var heat:et över... Däcktrycket hade stigit mer än förväntat så väl i depån tömde jag ut mer luft.
Q2: Hade nu koll på det ändrade tidsschemat men heatet startade för tidigt så jag kom ut försenat. Körningen kändes bra men det tog några varv att få fart, fick släppa förbi snabbare bilar också men fick några snabba varv. De sista varven var under gulflagg så då fick man köra långsammare, snabbaste varv blev tyvärr långsammare än i tidskval 1, 1:12.180.
Race: Startade från 8:e plats men var sist i min klassen med 5 startande. Jag var långsam i starten och fick även hjulspinn men var förvånad att bilen bakom mig (nr 70) kom förbi mig så fort. Tog det försiktigt i första kurvan och förlorade 2 platser till men kunde köra om en bil ganska omgående. Fick kontakt med bil nr 70 och vi hade en trevlig batalj, två bilar framför oss fick problem och fick bryta. Tyvärr blev vi varvade på sista varvet, väl i mål visade det sig att bil nr 70 hade tjuvstartat och fick 5 sekunders tidstillägg så jag slutade som 7:a (4 i min klass).
Känner att jag börjar hitta förtroendet till bilen och bli snabbare, synd bara att jag måste bli mycket snabbare... Jag bör ha fått 10 poäng vilket gör att 500 kr skänks till Gunnar Nilssons Cancerstiftelse.
Racevideo och bilder: http://www.nillet.com/racerapport/190907/index.htm
Jakke
Stamgäst
Posts: 63
Joined: Tue 13 May, 2008 15:50
Location: Värnamo
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by Jakke »

Mycket trevlig tråd att följa Nillet! :flag:
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by Nillet »

På torsdagsmorgonen trodde jag att jag hade skit i ögat och sköljde ögat hela dagen. Jag packade skåpbilen på kvällen, eftersom det skulle bli 0-gradigt under natten lastades extra täcke och kupévärmare. Ögat kändes inte bättre på fredagsmorgonen så det fick bli vårdcentralen där de skickade mig till ögonläkare. Visade sig vara ett inflammerat skavsår på ögat (vanligare hos diabetiker) så jag fick ögondroppar och ögonsalva som skulle appliceras 5 gånger per dag. Hade ont i ögat hela fredagen så jag valde att inte köra till Knutstorp på kvällen. Under lördagen blev ögat bättre och jag fick ångest för att jag inte var på Knutstorp.
Det blev inte den avslutning på tävlingsåret jag önskat, det är dubbla race och många poäng att hämta på sista tävlingen. Stort TACK till Veidec och Ellens Agentur, en gåva skänks till Gunnar Nilssons Cancerstiftelse baserat på placering i mästerskapet (när det är publicerat).
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by Nillet »

2020-06-06 - MSCC träning, Ljungbyhed Park

Körde upp dagen innan och det var strålande väder, på grund av restriktioner (pandemin) blev det till att stå i ett led och jag valde att ha bilen i släpet. Det blev svalt på natten och regnet kom under natten. Under hela dagen var det mest molnigt och regnigt (och hagel) men solen tittade fram ibland. Jag har stor respekt för blöt bana så det fick jag tränat men jag vill inte påstå att jag blev så mycket bättre på det. Under eftermiddagen blev det torr bana under delar av stinterna. Då fick jag upp farten och efter granskning av videomaterialet konstaterade jag att jag körde samma tider som förra året, ca 1:03. När jag körde sista stinten visade sig mörka moln och jag packade ihop i all hast. Om ni bara vill se bankörningen i videon så hoppa till 4:10...
https://www.youtube.com/watch?v=hfAGstkeOMA

Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by Nillet »

Är lite dålig på att posta här men jag blev klassmästare i helgen:
https://www.youtube.com/watch?v=7LeNgvLIxK4
Racerapporter med bilder och videos finns på hemsidan: https://www.nillet.com/
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by Nillet »

Fick mästarpokalen på årsmötet. :flag:
Har även skrivit en artikel till MSCC:s medlemsblad om att bli mästare genom att komma sist och näst sist i alla tävlingar. :slow:
Image
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by oodsell »

Jämnhet kan löna sig Nillet! Grattis! :luxhello:
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests