Lotus Evora S SR -14

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Stefan_A »

En nackdel med pulverlack är att utbudet av färger och finish är begränsat jmf våtlack. När jag bytte färg på mina fälgar lät jag våtlackera dem då de skulle vara halvmatta. Men det höll dåligt, klarlacken släppte. Så efter att ha fått dem omlackerade på garanti med samma resultat blev det istället pulverlack. Så nu är de blanka, men har hållit sig fina i många år.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Vad hände under 2020?
Lyckades trots Covid-19 köra 1221mil under 2020 vilket jag är nöjd med då det bara är utflykter och nöjeskörning. Parkerade bilen i garaget och ställde av den på Lucia vilket är sent för mig. Det beror på att jag körde på en hare som spräckte nedre delen av fronten, en framlykta samt gjorde en liten spricka i front clam (var nog mest lacken som sprack). Reparationen tog lite tid vilket gjorde att jag inte fick tillbaka bilen förrän nu. Men det känns bra nu när bilen både är lagad och nyservad. Kan ju bli lite mer väntetid att få tag på delar i början av 2021 med tanke på Brexit. Men jag är redo i alla fall :steer:

Årets höjdpunkt var nog ändå att vi lyckades pricka in veckorna med lägst smittspridning under hela 2020 för våran semester till Tyskland, Schweiz och Italien. Totalt 460 mil på drygt två veckor i strålande sol där halva resan var ihop med LCCS alpresa. En fantastisk upplevelse  :up: . Här kommer i alla fall två bilder från resan för att locka fler att ta sin Lotus till Europa.
Alperna 2020.JPG
Alperna 2020_2.JPG
Alperna 2020_2.JPG (226.12 KiB) Viewed 9022 times
Nu får man fundera på om man ska göra något projekt med bilen innan våren kommer. Fortsättning följer....
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stevew94025
Stamgäst
Posts: 56
Joined: Thu 27 Sep, 2018 13:51
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Stevew94025 »

Ett bra år ändå !!
Fina bilder.
Lotus Elise S3 2013
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Har roat mig att uppdatera bilstereon. Kartorna i den blir 7 år och stämmer inte alltid. Det är ganska smidigt om de gör det eftersom jag inte bara kör runt på en bana med bilen :steer: . Ville ha Android Auto så man alltid har uppdaterade kartor. Som navigator är väl Maps inte den bästa men duger helt OK. Fick göra ett nytt kablage men gick ändå ganska smidigt eftersom det går att ta bort en del av kablaget från bilen. Så jag lödde ihop det nya vid arbetsbänken. Det var även relativt enkelt att ta bort panelen runt radion. Får dock använda mer kraft än som känns bekvämt för man tror den ska gå sönder men det gick bra.
DSC_0623.jpg
Bytte från Alpine till Kenwood eftersom jag tyckte det var ett mera prisvärt alternativ. Denna ska ha trådlös Android Auto men det har jag inte lyckats få igång med min telefon. Kanske behöver en uppdatering av något slag. Med kabel funkar det fint.
Uppdatering: Tydligen är min telefon lite för gammal för trådlöst Android Auto. Provade med en annan telefon och då går det fint. Något att tänka på om man vill byta till detta.
DSC_0652.jpg
Passade även på att byta till bättre högtalare samt ett litet slutsteg. Det har gett en bra uppdatering av ljudet som tidigare var ganska dåligt i mina öron.
IMG_20180217_100305317.jpg
IMG_20180217_100305317.jpg (60.26 KiB) Viewed 8342 times
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Äntligen vår igen! Bilen har fått komma ut och visa upp sina nylackade fälgar.
Silver fälgar liten.jpg
Silver fälgar liten.jpg (215.49 KiB) Viewed 7844 times
De är pulverlackade i satin silver vilket innebär att det är gl50 och ingen klarlack på dem. Får väl se hur länge de håller sig snygga. Har lagt ett keramiskt lackskydd på fälgar så jag hoppas det inte blir allt för ansträngande att hålla dem rena.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Under 2021 så körde jag 910 mil. Trots pandemin så lyckades vi åka på drygt två veckors semester till norra Italien. Där en stor del av tiden tillbringades i Dolomiterna. Bilden är dock tagen på toppen av Stelvopasset men åt det ”andra hållet” dvs inte där man får den berömda utsikten av alla hårnålskurvor. Bilden vann första pris i fototävlingen Winners Choice 2021.
Stelvio.JPG
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Tyvärr upptäckte vi på Europaresan att kylfläktarna inte fungerade. De fungerade en stund och sedan gick säkringen sönder. Bilen har två fläktar men bara den ena snurrade. Jag har under vintern fått bytta fläktpaketet. Det är ett jobb som innebär att man måste ta av front clam.
Front clam off.jpg
Upptäckte då att den fläkten som inte snurrade berodde på en kontakt som inte var ansluten korrekt. Bilen var förra vintern inne på verkstad för att laga en skada pga att jag körde på en hare. Så de är lite misstänkta för detta fel. Den fläkten som faktiskt snurrade går lite tyngre när man manuellt snurrar på den. Den avger även ett svagt gnisslande ljud. Troligtvis har fukt kommit in och kanske skadat lagret. Tyvärr verkar fläkten ihop limmad så det går inte att byta lagret.

När jag monterat bort innerskärmarna såg jag även att de skavt emot några rör och det där blivit lite ytrost. Jag har tagit bort rosten och målat på med Zinkspray för att skydda mot rost. För att innerskärmen inte ska skava mot röret igen tog jag en bit cykelslang och virade runt röret. Det är väldigt trångt mellan rören och svårt att få plats med något tjockare. Detta tycker jag borde lösa problemet.
Rör.jpg
Rör.jpg (93.69 KiB) Viewed 6015 times
Har även bytt en konsol som håller innerskärmen på plats. De är original gjorda av enkel plåt som är elförzinkad och som rostar bort. De nya är gjorda i rostfritt och är dessutom pulverlackade. Så de borde inte rosta.
Konsol.jpg
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stevew94025
Stamgäst
Posts: 56
Joined: Thu 27 Sep, 2018 13:51
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Stevew94025 »

Du har jobbat bra under vintern Fredrik - tur att den finns!
/Steve
Lotus Elise S3 2013
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Nu är det visserligen 2023 men här kommer ändå en liten summering för 2022.

Under året körde jag 562 mil dvs avsevärt mindre än tidigare. Främsta anledningen är att den inte användes till en resa i Europa och att vi även har köpt en Elise som vi också måste köra lite med. Bilen fungerade felfritt under hela säsongen. Höjdpunkten blev när bilen vann Årets Vackraste Lotus på vår Lotus festival i slutet av augusti.
DSC04731BW.jpg
Precis innan jag ställde av bilen så fick den en helt ny omgång däck. Bytte från Michelin PS4S till Continental SportContact 7. Conti däcken presterar bättre i testerna och var dessutom billigare så jag provar dem. Körde väldigt lite på dem innan jag ställde av bilen så ett omdöme får komma efter några fler mil.
20220912_111424.jpg
Nu under vintern har jag bara bytt startbatteriet på bilen till ett Varta Silver, E38 eftersom det befintliga började kännas lite trött. Har även redan bokat service i mitten av april så att bilen ska vara klar för 2023!
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Den elektriska öppningen av motorluckan kan krångla har jag hört eller helt enkelt inte fungera om batteriet inte är laddat. Det är då ganska besvärligt att öppna luckan :bigcry: . Provade därför den manuella öppningen och upptäckte att den inte fungerade. Så kan det inte vara så jag började felsöka. Hela mekaniken är ganska enkelt gjord och förlitar sig på en låsbricka (Starlock) som ska hålla allt på plats. På min bil var det ganska mycket glapp... Så jag gjorde en relativt enkel fix där jag ersatte låsbrickan med en klämring för en 6mm axel. Det gör att glappet princip har försvunnit och att den manuella öppningen numera fungerar  :up:
20230408_161524_låg.jpg
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests