Lotus Exige S1

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Lotus Exige S1

Post by silke »

Om någon hade sagt till mig för en dryg vecka sedan att jag idag återigen skulle vara Lotusägare så hade jag svarat att jag med 100% säkerhet inte skulle vara det. Men allt blir inte som man tänkt sig...

Hade så sakteliga öppnat upp för att det kanske skulle bli en Evora eller möjligtvis en Maserati GranTurismo till nästa år, men att det var en Exige som skulle vara nästa bil på uppfarten hade jag inte kunnat tro! Men ibland måste man bara ta tillfället när det kommer, så nu står jag här som en stolt ägare till en svensksåld Lotus Exige S1! :steer:

Fick upp ögonen för just denna bil redan på Automobils träff på Rosersberg 2009 då jag stod bredvid den med min gamla Elise, har ända sedan dess haft bilen i bakhuvudet och tänkt att det någon gång skulle vara skoj att äga en Exige S1.. Till 2010års träff på Rosersberg så hamnade "mina" bilar på omslaget till programmet, dels min rykande nyinköpta Exige och dels min gamla Elise, ståendes sida vid sida. Mitt program har tyvärr kommit på villovägar så är det någon som sitter på ett program från Rosersberg 2010 och kan tänka sig att skilja sig från det får gärna höra av sig!

Här kommer en liten teaserbild, lovar att komplettera med fler bilder så småningom.

Väldigt skoj att återigen vara Lotusägare!!  :wave:
Attachments
bild-29.JPG
bild-29.JPG (100.22 KiB) Viewed 21336 times
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by oodsell »

Oj oj, stort grattis till ett snabbt och klokt beslut Daniel! Får vi se dig redan på söndag på Knutstorp?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Håkan B
Moderator
Posts: 268
Joined: Wed 24 Aug, 2005 13:29
Location: Fagersjö, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by Håkan B »

Grattis igen Daniel & Anna!
Vi får dock vänta lite på att se bilen. Välinformerade källor har sagt att det kommer lite annat ivägen under
helgen som kommer, som vi får lov att gratulera ännu mer för.. :love25:
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira :laugh:
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by silke »

oodsell wrote:Oj oj, stort grattis till ett snabbt och klokt beslut Daniel! Får vi se dig redan på söndag på Knutstorp?
Håkan B wrote:Grattis igen Daniel & Anna!
Vi får dock vänta lite på att se bilen. Välinformerade källor har sagt att det kommer lite annat ivägen under
helgen som kommer, som vi får lov att gratulera ännu mer för.. :love25:
Tack så mycket! Blir tyvärr inget Knutstorp i år, bröllop står för dörren den 31 maj så blir till att förbereda inför det i helgen. Nu är bilen inköpt, nu skall vi bara klura ut när vi skall hinna använda den också. :-D Flytt till hus, bröllop och en snart tvåårig grabb därhemma stjäl helt klart en stor del av eventuell bilåka tid! Men allting handlar ju såklart om prioriteringar... :-D

Håkan, stort tack för tillhandahållande av garageplats!  :up:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by Nillet »

Skall väl inte outa bilnummret men det är lätt att komma ihåg, passande organisation borde äga den. :lol:
Dubbelgrattis!
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by Stefan_A »

Stort grattis, vi stod bredvid den på Öland för ett antal år sedan när det var British carmeet i Borgholm. Såg att den kom ut på Blocket och försvann igen nästan omgående. Hoppas vi får se den till sommaren. SSM kanske???
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by STELL »

Stort grattis till er
"Ny" bil och bröllop
:-D
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by silke »

Tack för gratulationerna!

Skulle verkligen vilja besöka SSM, har aldrig varit där, men ser tyvärr tufft ut även i år. Semester först senare i sommar.
Nillet wrote:Skall väl inte outa bilnummret men det är lätt att komma ihåg, passande organisation borde äga den. :lol:
Håller med, väldigt passande regnr! :-D Det är genom att tänka på den organisationen jag har hållit bilens regnr i minnet sedan 2009.
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by Graf Orlok »

Ojojoj!
Såg oxå Blocketannonsen och att den redan var såld när jag uppmärksammade den.
Grattis! Kan knappast tänka mig en mer stenhårt kool bil än en rå Exige S1.
 :banana:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by Falk »

:-D  :up:
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by Rickard »

Grattis å välkommen tillbaks, har alltid gillat den där bilen och även haft förmånen att få en åktur i när den va ny.

Å grattis till bröllopet också :flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by silke »

Rickard wrote:å välkommen tillbaks
...which begs the question, när kommer du tillbaka?  :beer:

Ni som har koll på det här med däck.. Vad skulle ni säga är en normal livslängd på r-däck? Tror att däcken på bilen är åtminstone 8 år gamla. Är de då stenhårda och behöver bytas eller bara till att köra på?

Det sitter A048 LTS fram och 888or bak, några konsekvenser av att köra på olika blandningar fram och bak?

Angående A048, vad är egentligen skillnaden mellan M, MH och LTS blandningarna? Är LTS blandningen mjukare än M? Något man märker av i verkligheten?

Många frågor blev det.... Trevlig Valborg på er allihopa!  :wave:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by Nillet »

silke wrote:Ni som har koll på det här med däck.. Vad skulle ni säga är en normal livslängd på r-däck? Tror att däcken på bilen är åtminstone 8 år gamla. Är de då stenhårda och behöver bytas eller bara till att köra på?
Skall du köra elit-tävling så är livslängden på r-däck ca 3 uppvärmningar.
Skall du köra trackday så är livslängden tills väven tittar fram.
För gatkörning är det mönster-mm som gäller.
Vad det gäller åldern så är det väl din egen riskanalys som gäller, vågar du köra på dem?
silke wrote:Det sitter A048 LTS fram och 888or bak, några konsekvenser av att köra på olika blandningar fram och bak?
Olika däck fram och bak brukar inte var en bra lösning men för vardaglig körning kan det väl gå?
Hans49
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Mon 23 Nov, 2009 16:20
Location: Gislövs läge och Göteborg
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by Hans49 »

Din fråga Daniel angående A048 och LTS undrade jag åxo över i flera år. När man frågar "experter" så får man olika svar av alla. I England på den stora race mässan i Burmingham för 1,5 år sedan frågade jag dock Yokohamas ansvarige för R-däck samma fråga. Han sa då att "förmodligen" är skillnaden på LTS däcken och MH endast den att de är handplockade för Lotus och stämplade för Lotus med LTS. Ungefär som vissa andra märken hanplockar för ex Porsche men i botten är de likadana som de ostämplade. Med andra ord LTS och MH är samma däck om man skall tro agenten för Yokohama.
På min Exige 260 cup sitter de LTS fram och MH bak som du kan beskåda på söndag på Lotusbandag på Knutan.

När det gäller 8 år gamla men i gott skick och inte bankörda skulle jag inte va orolig. Är de däremot körada=varmkörda på bana och sedan 8 år är det nog lite si och så, men testa så får du se. Jag skulle inte kasta dem utan test:)

Angående blanda olika märken är det alltid tveksamt som Nillet säger. Min erfarenhet är att T888 blir varma fort medan A048 MH behöver ca 1 varv mer för att komma upp i temp. T888 blir sladdriga efter 15 min medan A048 MH är ok betydligt längre osv.

Vill du ha ett däck som är mycket uppskattat i England av de som kör LOT så införskaffa Avon ZZR. Bättre än de som vi nämnts ovan enligt de flesta. Har från 2013 en ny blandning mm.

Lycka till i "däcksträsket" :)

Hälsning Hans
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Lotus Exige S1

Post by Rickard »

silke wrote:
Rickard wrote:å välkommen tillbaks
...which begs the question, när kommer du tillbaka?  :beer:

Antagligen ganska snart om jag känner mig själv rätt...
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests