Lotus Evora S SR -13

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Min ram runt bakrutan har en spricka som irriterat mig. Förklaringen hittade jag på nätet så nu får Lotus Gbg fixa det också.

Cracked cosmetic roof panel
Although rare the cosmetic roof panel fixings can expand slightly with heat, leading to the boot clipping the panel when the boot is opened. Over time this can lead to the panel cracking.[1]
The issue is reported as being recognised by Lotus and is resolved by replacing the cosmetic roof panel and fixings.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Nu är en ny uppsättning hjul (Michelin Pilot Sport Cup 2) på plats i garaget.
Tyvärr är inte Evoran tillbaka där än. Lotus har leveransproblem från leverantör gällande just den rem som behövs, så det har rått förvirring och tagit tid. Leveransproblemen är inte lösta men nu är i alla fall ny rem på väg, efter det att Neil Turner på Customer Service i Hethel knallat in till Lotus Engineering och "lånat" en. Man kan bara vara tacksam när sådana "initiativ" tas!
Dessutom blir inte bara remskivan med skuret lager bytt, utan hela "stödrulle-konsol-kittet" (se separat tråd under Teknik).
Den som väntar på något gott ....... får alltså vänta en vecka till!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by STELL »

Håll ut Göran.
Vi vet ju hur kul det blir när allt fungerar sen. Tråkigt bara att det tar sån tid
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

För er som inte tröttnat på att tycka synd om mig eller skratta åt eländet så kan jag nu berätta att remmen och nya stödrullar är på plats, ramen ovanför bakrutan är bytt och bilen nyservad ....så då är det bara att åka till Gbg och hämta..... Eller??
Nja-e, inte riktigt  :bang: Stolsunderredet på passagerarsidan skulle ju också bytas eftersom stolen glappar lite (känt fel och garantiärende). Nya skenor var beställda, men när mekanikern skulle byta igår så upptäckte han att hans kompis beställt fel!!
Så ny beställning och ny veckas väntan....... Tur att det regnar!
To be continued.... :wave:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Nu är min pärla äntligen hemma i garaget igen, ......efter på dagen en månad (!) hos Lotus Göteborg.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Nya Pirelli bakdäck beställda hos Däckia. Pirelli har inga i lager, men produktion är planerad för februari.
Däckias pris för två Pirelli P Zero Corsa LS 275/30zr20 inkl. moms och miljöavgift är 9182:- (Lotus Gbg pris 11920:- :shock: )
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by oodsell »

Kul att du äntligen fått tillbaka bilen Göran, och så har du fått 1 månads garageförvaring gratis!

Det kostar att ligga på topp när det gäller däck. Du har ju redan beställt dina däck, men det är väl snart dags igen och då kan jag tipsa om http://www.dackonline.se som har däck till väldigt bra priser, och de brukar leverera från Hamburg till dörren på 3-4 dagar. Ditt däck kostar 4009 kr/st hos dom och det finns 7 st i lager (!). Eller så kan du köpa Nankang däck i samma dimension för 1301 kr/st.! (Jag tror inte Pirellidäcket håller 3 gånger längre, men kan inte garantera något om väghållning....)
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

oodsell wrote: http://www.dackonline.se som har däck till väldigt bra priser, och de brukar leverera från Hamburg till dörren på 3-4 dagar. Ditt däck kostar 4009 kr/st hos dom och det finns 7 st i lager (!)
Hmm, jag trodde absolut inte att de skulle ha LS-blandningen, så jag brydde mig inte ens om att kolla. Dyrt misstag, speciellt som min hjul/däckbudget för i år redan är överskriden (35 000 kr)  :bang:
Jag försöker trösta mig med att jag får helt nyproducerade däck, men det lyckas inte riktigt..... :(
Tack för tipset i alla fall :) Jag lär väl behöva köpa ett nytt set om ett år igen (senast).....
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Nu visar det sig att Pirelli skjutit upp produktionen av Corsa (LS), så jag kommer inte att kunna få några till säsongen börjar. Det beror sannolikt på att Lotus inte monterar Corsa på Evora 400 så volymerna som Pirelli såg tidigare finns inte längre. Prioriteras därmed förmodligen lägre i produktionsplaneringen. Förståeligt kanske - men Surt! (Olle, DäckOnLine har inga Corsa LS längre...)
Jag lutar starkt mot att byta runt om till Michelin Pilot Super Sport på mina 19/20 fälgar. Jag har redan inhandlade Cup 2 på 18" till bandagarna så även om PSS inte är lika race-iga som Corsa så gör det inte så mycket. Synpunkter???
Om jag beslutar mig för PSS så kommer jag att få Corsa framdäck (med mycket mönster kvar) "över". Någon som är intresserad av att köpa??
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by oodsell »

Jag skulle tro att Michelin däcken håller längre än Pirelli (brukar vara så generellt), och det kan väl vara bra för vardagskörning. Har du kollat vad de olika däcken har i Treadwear märkning?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

oodsell wrote:Har du kollat vad de olika däcken har i Treadwear märkning?
Jag är förvånad över vad jag hittade på nätet:
Corsa: 60 :shock:
Cup 2: 180
PSS: 300
Om det stämmer (???) ska väl i så fall PSS hålla 5 ggr längre än Corsa !!
Om det är så, så börjar valet bli ganska givet......

(Edit: Har nu kollat i garaget på mina Corsa och Cup 2 och det jag fann på nätet stämmer....)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by oodsell »

Ja det kan nog förklara varför Pirellidäcken kan ta slut bak på 800 mil landsvägskörning. En kombination av lågt treadwear (mjukt gummi) och mycket negativ camber.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Nu är Michelin Pilot Super Sport beställda och blir gatdäck fr.o.m. nu. Fyra däck blev inte mer än 1500:- dyrare än bara Corsa bakdäck. Ekonomiskt är PSS ett klart bättre alternativ eftersom de inte bara är billigare utan dessutom kommer att hålla betydligt längre. Eftersom PSS sitter som standard på Evora 400 så är de förhoppningsvis också ok prestandamässigt :) Återkommer om det när jag har erfarenhet.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Stefan_A »

Göran wrote:Nu är Michelin Pilot Super Sport beställda och blir gatdäck fr.o.m. nu. Fyra däck blev inte mer än 1500:- dyrare än bara Corsa bakdäck. Ekonomiskt är PSS ett klart bättre alternativ eftersom de inte bara är billigare utan dessutom kommer att hålla betydligt längre. Eftersom PSS sitter som standard på Evora 400 så är de förhoppningsvis också ok prestandamässigt :) Återkommer om det när jag har erfarenhet.
Blev det samma dimensioner som till Evora 400? Vad jag kan se sitter det 235/35 R19 resp. 285/30 R20 på den. Dvs bakdäcken är något bredare än Pirelli-däcken vi har som original (275/30 R20). Liten skillnad men det borde inte påverka slitaget i positiv riktning. Eller tänker jag fel? Är själv i valet och kvalet om jag skall köpa nya hjul eller köra vidare med Design-fälgarna. Om det blir det sistnämnda så kommer jag också att satsa på Michelin PSS.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Stefan_A wrote: Blev det samma dimensioner som till Evora 400? Vad jag kan se sitter det 235/35 R19 resp. 285/30 R20 på den. Dvs bakdäcken är något bredare än Pirelli-däcken vi har som original (275/30 R20). Liten skillnad men det borde inte påverka slitaget i positiv riktning. Eller tänker jag fel? Är själv i valet och kvalet om jag skall köpa nya hjul eller köra vidare med Design-fälgarna. Om det blir det sistnämnda så kommer jag också att satsa på Michelin PSS.
Jag har funderat fram och tillbaka. Skrev även till Lotus UK för att få deras uppfattning. Tyvärr gav det ingen vägledning. Till slut beslutade jag mig för att hålla fast vid 275/30/20 bak. Den ursprungliga balansen borde bibehållas bäst på det sättet.....Tror jag i alla fall. Enligt uppgift så har dämpare hjulinställningar mm. mm ändrats på Evora 400 och bildar därmed ett "annat paket" tillsammans med de bredare bakdäcken.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests