Lotus Evora S -11

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S -11

Post by A_Möller »

Vad som egentligen hänt får jag nog aldrig veta, men att en numera inte längre auktoriserad verkstad monterade ett välrenommerat sportavgassystem och slängde bort två av förlängningskablarna till lambdasonderna, samt kopplade alla fyra sonderna fel, är en lågoddsare. Att sedan verkstaden (inte vald av mig) som skulle "städa upp" efter deras dåliga jobb, kopplade allt likadant som när de fick in bilen, är förstahandsinformation. Samma verkstad har av oklara anledningar lyckats besiktiga bilen med en trasig lambdasond och sedan menat på att de inte under några omständigheter vill byta den. De fick jag själv göra eftersom det ändå var så enkelt. Det förekom en del känsloladdat meningsutbyte som jag utelämnar här ....

Det tog lite tid att inse att allt var felkopplat, men det var rena mardrömmen att hitta nästa fel. Alla kablar hade kontakt, även med belastning, men med tillräckligt tunn mätprob (fyra hundradelar tunnare än ECU-stiften), så visade det sig att alla hylsorna (hon-stift) i kabelkontaktdonet var uttänjda och glappade. Resten var perfekta. Det förklarade varför OBD:meddelandena kom och gick, var olika allvarliga och flyttade runt mellan alla fyra lambdasonderna.

Tyvärr har exakt samma kontaktdon utgått, så det blev till att byta alla stiften. Störigt. Tur att man har kollegor som har vanan inne.

Så. Det är historia. Nu är det andra tider: Ny motor, ny kat, fungerande styrsystem och en del annat nytt godis som förhöjer upplevelsen.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S -11

Post by A_Möller »

Enligt devisen att "ta med ett paraply, så är du säker på att det inte börjar regna", så ägnade jag en god stund dagen innan Söndagens klubbträff med att tillverka fäste till en bogserögla, samt att montera den. Mycket riktigt så behövde bilen inte bogseras  :banana:

Med tanke på att tygbiten med stålögla kostar under 150:- i svenska motorsportbutiker så har jag bara varit sådär sugen på de rejäl prissatta färdiga lösningarna som ändå kräver ett antal timmars arbete för att få på plats. Helt ärligt var det dock en aning tidskrävande att göra mallar och att passa in + svetsa snedstaget på denna också. Skulle ha gått snabbare om jag varit i verkstaden med lyft, plåtsaxar och annat bra-att-ha. Men nu stod bilen i garaget och det tog bara lite mer tid.

Om du kommer på samma idé, så kan jag dela med mig av några erfarenheter. Monteringen är busenkel.
Attachments
IMG_7778.jpg
IMG_7778.jpg (31.31 KiB) Viewed 9177 times
IMG_7779.jpg
IMG_7779.jpg (21.36 KiB) Viewed 9177 times
IMG_7780.jpg
IMG_7780.jpg (22.67 KiB) Viewed 9177 times
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -11

Post by Stefan_A »

Snyggt! Jag har ju Lotus Motorsport varianten. Men den är inte heller snabbmonterad då man behöver komma åt att borra ett par hål i ramen.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S -11

Post by A_Möller »

Jag insåg förra helgen att fredagen den 15:e innebar 5-årsdagen som Lotusägare. Helt ärligt, inte de fem bästa åren i fråga om ett bekymmersfritt liv, men likväl är jag fast besluten om att fortsätta på inslagen väg och det känns lovande att det finns stor utvecklingspotential i nuvarande Evora/Exige-modeller i fråga om prestanda.Till det kan jag så klart lägga alla positiva kommentarer från omgivningen, så då är energin på topp igen. :-D

Så, hur firande jag då jubiléet? Tja, trots en nyrenoverad ljuddämpare så har senaste tidens strul inneburit att isoleringen smält och bildat en stenhård glascylinder 2 cm utanför det perforerade röret i ljuddämparen. Några timmar senare var allt klart igen och bilen ska förhoppningsvis bli riktigt behaglig att motorvägspendla i med nybakad ljuddämpare.
Attachments
86441D71-CFFD-47A3-8881-5532BA2622B6.jpg
86441D71-CFFD-47A3-8881-5532BA2622B6.jpg (95.85 KiB) Viewed 9034 times
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Evora S -11

Post by lahi »

Ser fint ut! Jäkla smidigt med pneumatisk nit-puffra om man ska nita mycket.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Evora S -11

Post by oodsell »

Från och med nu kommer du säkert ha fem bekymmersfria år med din Lotus! :lol:
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S -11

Post by A_Möller »

Just det, borde kanske införa orubbliga femårsplaner där jag bestämmer mig för att jag inte ska ha några problem.
lahi wrote: Thu 21 May, 2020 17:58 Ser fint ut! Jäkla smidigt med pneumatisk nit-puffra om man ska nita mycket.
Tack! Man vinner kanske inte jättemycket tid med nitpistolen på detta lilla jobbet, men det är klart mycket lättare att lägga tryck på niten med pistol än med tång. Annat var det när vi smackade ihop ett växthus i trädgården för några år sen. Kompressorn gick varm ....
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S -11

Post by A_Möller »

Hmm. Det var uppenbarligen länge sedan jag uppdaterade något här. Det har faktiskt hänt en hel del och jag måste säga att 2021 var bästa säsongen hittills med Evoran. Första gången jag lyckats köra en bit över 400 mil under en säsong och satte personbästa på tre racerbanor. Klart godkänt!

De ursprungliga syftena har sedan länge sedan spelat ut sin roll. De var:
a) att ha en sportbil med plats för hela familjen som kunde användas för gemensamma utflykter
b) att ha en sportbil som jag inte ska mecka med, utan bara kan byta hjul & bromsbelägg på och sen ta till banan när jag känner för det.

Det var sju år sedan bilen införskaffades, så barnen har blivit "något" större. Det hände en gång 2021 att vi åkte tre i bilen :)

Och så var det ju det här med att inte mecka .... Efter motorbyte och en del annat strul, så var karusellen igång. Efter två rundor på Knutstorp under första halvan av 2020-säsongen, så stod det klart att jag nått vägs ände med varvtiderna med originalchassie. Leveranstid + tidigt regning höst gjorde att uppdateringen inte såg dagens ljus förrän 2021. Det blev sådär. Ja, bättre varvtider och bättre kontroll, men inte alls så som tänkt. Så, i skrivande stund är stötdämparna i England och väntar på ombyggnation, annan spec + 3-vägs. Till det kommer en rad uppdateringar med hjulupphängningar och bromsar.
Och annat!
Attachments
Nav_v2.jpg
Nav_v2.jpg (14.58 KiB) Viewed 4345 times
Nitron R1 packade för returfrakt.jpg
Nitron R1 packade för returfrakt.jpg (15.19 KiB) Viewed 4345 times
A-panel lackad.jpg
A-panel lackad.jpg (11.84 KiB) Viewed 4345 times
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests