Lotus Elise-2007
-
- Stamgäst
- Posts: 28
- Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
- Location: Wien/Åre
- Contact:
Lotus Elise-2007
Hej,
Min första Lotus :-)
Jag har mestadels kört Porsche men efter att ha tävlat med en Ginetta lärde jag mig att uppskatta avsaknad av vikt och engelsk ingenjörskonst.
Lotusen har jag bara kört in bilen i garaget, småskruvat lite och åtgärdat kosmetiska brister.
Det här blir roligt.
Min första Lotus :-)
Jag har mestadels kört Porsche men efter att ha tävlat med en Ginetta lärde jag mig att uppskatta avsaknad av vikt och engelsk ingenjörskonst.
Lotusen har jag bara kört in bilen i garaget, småskruvat lite och åtgärdat kosmetiska brister.
Det här blir roligt.
-
- Stamgäst
- Posts: 28
- Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
- Location: Wien/Åre
- Contact:
Re: Lotus Elise-2007
Varför vill man ha gula bromsok?
Varför måla hjulbultarna gula?
Varför måla delar av hubbarna gula?
Jag förstår inte.
Men just nu pågår det intensivt arbete med att ta bort det gula.
Varför måla hjulbultarna gula?
Varför måla delar av hubbarna gula?
Jag förstår inte.
Men just nu pågår det intensivt arbete med att ta bort det gula.
-
- Stamgäst
- Posts: 28
- Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
- Location: Wien/Åre
- Contact:
Re: Lotus Elise-2007
Jag har haft Toyo R888 på Porschen, funkade bra på bana och anständigt på gata bortsett från ett högt vägljud.
Testar det på Lotusen:
http://www.toyoracing.fr/en/147-pack-lo ... -r888.html
Testar det på Lotusen:
http://www.toyoracing.fr/en/147-pack-lo ... -r888.html
-
- Stamgäst
- Posts: 28
- Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
- Location: Wien/Åre
- Contact:
Re: Lotus Elise-2007
Tack :-)Cat7even wrote:Kul välkommeni
-
- Stamgäst
- Posts: 28
- Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
- Location: Wien/Åre
- Contact:
Re: Lotus Elise-2007
Idag har jag lyft bilen, skruvade av diffusorn, lyfte i balken och säkrade med pallbockar.
De bakre dämparna ser bedrövliga ut, måste bytas, självklart byter jag även de främre.
Föregående ägare har målat bromsoken GULA, ångtvätt, bromsrengörare och hederligt "gnuggande", nu är oken rena och färdiga för lack.
Tänker inte göra som den föregående ägaren och måla på plats, jag demonterar oken, tar ur bromsbelägg och målar.
Egentligen mot mina principer att måla bromsok, borde egentligen renovera och pulverlacka svarta, men tiden är emot mig, det börjar bli vår.
De bakre dämparna ser bedrövliga ut, måste bytas, självklart byter jag även de främre.
Föregående ägare har målat bromsoken GULA, ångtvätt, bromsrengörare och hederligt "gnuggande", nu är oken rena och färdiga för lack.
Tänker inte göra som den föregående ägaren och måla på plats, jag demonterar oken, tar ur bromsbelägg och målar.
Egentligen mot mina principer att måla bromsok, borde egentligen renovera och pulverlacka svarta, men tiden är emot mig, det börjar bli vår.
-
- Stamgäst
- Posts: 28
- Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
- Location: Wien/Åre
- Contact:
Re: Lotus Elise-2007
Med lite tur så får jag leverans i slutet av veckan.
-
- Stamgäst
- Posts: 28
- Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
- Location: Wien/Åre
- Contact:
Re: Lotus Elise-2007
Skruvar loss paneler för att se vad som finns bakom.
Gillar lösningarna, enkelt och funktionellt, mutter och bult :-)
Gillar lösningarna, enkelt och funktionellt, mutter och bult :-)
-
- Stamgäst
- Posts: 28
- Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
- Location: Wien/Åre
- Contact:
Re: Lotus Elise-2007
Just nu är det en del skruvande och mutter.
GAZ dämpare håller på och monteras.
Enkla lösningar är bäst.
Jag tog en limpistol och limmade fast brickan på mutter som sitter på baksidan av det övre främre stötdämparfästet.
Limmet lossnar snabbt men gör det enkelt att få fast muttern.
Aldrig ge upp :-)
/Anders
GAZ dämpare håller på och monteras.
Enkla lösningar är bäst.
Jag tog en limpistol och limmade fast brickan på mutter som sitter på baksidan av det övre främre stötdämparfästet.
Limmet lossnar snabbt men gör det enkelt att få fast muttern.
Aldrig ge upp :-)
/Anders
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests