Lotus Elise S 220 Cup

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Lotus Elise S 220 Cup

Post by oodsell »

Det blev lite ombyte i garaget i påskhelgen. Efter 42 års ägande så har jag sålt min Triumph TR3, eftersom jag inte använt den de senaste 15 åren. Dessutom så har jag hittat ett bra hem för min Isuzu Piazza Turbo ("Handling by Lotus") som såldes ny av Söderströmgruppen 1989. Denna 28 år gamla "fabriksnya" bil har bara gått 2100 mil på somrarna, och kommer nu göra sällskap av betydligt exklusivare bilar i Förenade Bils bilmuseum i Malmö.

Men det kändes ju ganska onödigt att åka hem från Malmö med tom släpvagn, så jag plockade med mig en Elise S 220 Cup som "blivit över" efter att man sade upp sitt importörsskap av Lotus förra sommaren. Den bör ju inte stå oanvänd så jag förbarmade mig över den giftgröna leksaken från 2015. Nu kan jag kanske våga sätta upp skylten "Lotus parking only" som stått vänd med baksidan utåt i garaget......

Nu blev skiftet av bilar lite mer äventyrligt än vad som var planerat, men mer om det i Winners Choice nr 2 2017. :hack:
IMG_6047.jpg
IMG_6047.jpg (159.24 KiB) Viewed 12731 times
IMG_6055.jpg
IMG_6055.jpg (112.3 KiB) Viewed 12731 times
IMG_6061.jpg
IMG_6061.jpg (102.23 KiB) Viewed 12731 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Elise S 220 Cup

Post by A_Möller »

Vilket helrätt köp!

Jag antar att det var den som stod utställd på Granturismo Expo förra våren. Jag minns hur uppriktigt synd jag tyckte om bilen med sin trista placering och den dålig belysningen, men det dolde dock inte det faktum att det var en av de läckraste specarna (färg + Cup-modell + Union Jack) som gick att få till på en Lotus just då, och förmodligen fortfarande.

Du får gärna dela med dig av erfarenheter om hur den presterar.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Elise S 220 Cup

Post by oodsell »

Nu är ägarbyte och försäkring klart så i helgen fick bilen komma ut i solen. Och då ser man att färgen faktiskt är metallic, vilket man inte ser när det är mulet. Premiärtur blir nog till Rudskogen (fantastisk racerbana i Norge, bara 22 mil från Göteborg) på måndag då Sportvagnsklubben Göteborg har en trackday där. Bara det inte blir ösregn.....
IMG_6084 - kopia.jpg
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise S 220 Cup

Post by Cat7even »

:up:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Elise S 220 Cup

Post by Stefan_A »

Skall bli intressant att höra dina reflektioner efter att ha kört den på bana jämfört med S1:an. Kul att den gröna fått ett bra hem till slut.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Elise S 220 Cup

Post by Göran »

Föreslår ny mindre skylt fram med texten "4MERS1"  :wave:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Re: Lotus Elise S 220 Cup

Post by Finn »

Fin! :-D
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Elise S 220 Cup

Post by oodsell »

Har idag varit på Rudskogen och kört 220 Cupen för första gången på bana. Man kan väl säga att min gamla tes att väghållning är viktigare än motoreffekt besannades, när det gäller att uppnå bra varvtider. Förra året i slutet av april körde jag min Elise S1 på banan med bästa varvtid runt 1.46. Idag i ungefär samma väder körde jag Cupen på bästa varvtid runt 1.46 (!).

Då har S1:an motoreffekt ungefär 130 Hk och väger ca 730 kg, men är fixad för bankörning med ställbara stötdämpare, bra stol, 4-punktsbälte och A048 däck. Cupen har 220 Hk, väger ca 930 kg och har ett saftigt aerodynamikpaket, men är ändå specad för gata med Yokohama Advan Neova, trepunktsbälte och en stol med ganska dåligt sidostöd. Dock så är Cupen väldigt rolig att köra och visst är det kul att ha mer kraft ut ur kurvorna och på den långa rakan, - men varvtiderna blev alltså ungefär desamma. (Nu tog jag kanske det också lite försiktigare med den, och tyckte att det skrek för mycket i däcken). Så på agendan står nog fyrpunktsbälte och R-däck när plånboken så tillåter.

En annan komplikation är ju den moderna elektroniken (som S1:an fullständigt saknar). På Cupen finns det ABS, aktiv spinnreglering, dynamisk stabilitetskontroll, osv. Jag började köra några varv med allt inkopplat, men det blev ryckigt och oharmoniskt. Sedan kopplade jag in sportläge som tillåter lite mer sladd, men även då jobbade systemen, och kör man för länge så så eldar man så småningom upp bakbromsarna som aktiveras för att förhindra hjulspinn. Så sedan var det bara att koppla ut alltihopa, och då gick det att köra mer inspirerat, men man fick undvika alltför mycket gaspådrag ut ur kurvorna på lägre växlar. Så på det hela en rolig dag som gav mersmak.....
IMG_6119 - kopia.jpg
Rudskogen 3.jpg
Rudskogen 3.jpg (62.66 KiB) Viewed 12433 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests