Det blev lite ombyte i garaget i påskhelgen. Efter 42 års ägande så har jag sålt min Triumph TR3, eftersom jag inte använt den de senaste 15 åren. Dessutom så har jag hittat ett bra hem för min Isuzu Piazza Turbo ("Handling by Lotus") som såldes ny av Söderströmgruppen 1989. Denna 28 år gamla "fabriksnya" bil har bara gått 2100 mil på somrarna, och kommer nu göra sällskap av betydligt exklusivare bilar i Förenade Bils bilmuseum i Malmö.
Men det kändes ju ganska onödigt att åka hem från Malmö med tom släpvagn, så jag plockade med mig en Elise S 220 Cup som "blivit över" efter att man sade upp sitt importörsskap av Lotus förra sommaren. Den bör ju inte stå oanvänd så jag förbarmade mig över den giftgröna leksaken från 2015. Nu kan jag kanske våga sätta upp skylten "Lotus parking only" som stått vänd med baksidan utåt i garaget......
Nu blev skiftet av bilar lite mer äventyrligt än vad som var planerat, men mer om det i Winners Choice nr 2 2017.
Lotus Elise S 220 Cup
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Lotus Elise S 220 Cup
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Lotus Elise S 220 Cup
Vilket helrätt köp!
Jag antar att det var den som stod utställd på Granturismo Expo förra våren. Jag minns hur uppriktigt synd jag tyckte om bilen med sin trista placering och den dålig belysningen, men det dolde dock inte det faktum att det var en av de läckraste specarna (färg + Cup-modell + Union Jack) som gick att få till på en Lotus just då, och förmodligen fortfarande.
Du får gärna dela med dig av erfarenheter om hur den presterar.
Jag antar att det var den som stod utställd på Granturismo Expo förra våren. Jag minns hur uppriktigt synd jag tyckte om bilen med sin trista placering och den dålig belysningen, men det dolde dock inte det faktum att det var en av de läckraste specarna (färg + Cup-modell + Union Jack) som gick att få till på en Lotus just då, och förmodligen fortfarande.
Du får gärna dela med dig av erfarenheter om hur den presterar.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Elise S 220 Cup
Nu är ägarbyte och försäkring klart så i helgen fick bilen komma ut i solen. Och då ser man att färgen faktiskt är metallic, vilket man inte ser när det är mulet. Premiärtur blir nog till Rudskogen (fantastisk racerbana i Norge, bara 22 mil från Göteborg) på måndag då Sportvagnsklubben Göteborg har en trackday där. Bara det inte blir ösregn.....
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Lotus Elise S 220 Cup
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Lotus Elise S 220 Cup
Skall bli intressant att höra dina reflektioner efter att ha kört den på bana jämfört med S1:an. Kul att den gröna fått ett bra hem till slut.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Elise S 220 Cup
Föreslår ny mindre skylt fram med texten "4MERS1"
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Elise S 220 Cup
Har idag varit på Rudskogen och kört 220 Cupen för första gången på bana. Man kan väl säga att min gamla tes att väghållning är viktigare än motoreffekt besannades, när det gäller att uppnå bra varvtider. Förra året i slutet av april körde jag min Elise S1 på banan med bästa varvtid runt 1.46. Idag i ungefär samma väder körde jag Cupen på bästa varvtid runt 1.46 (!).
Då har S1:an motoreffekt ungefär 130 Hk och väger ca 730 kg, men är fixad för bankörning med ställbara stötdämpare, bra stol, 4-punktsbälte och A048 däck. Cupen har 220 Hk, väger ca 930 kg och har ett saftigt aerodynamikpaket, men är ändå specad för gata med Yokohama Advan Neova, trepunktsbälte och en stol med ganska dåligt sidostöd. Dock så är Cupen väldigt rolig att köra och visst är det kul att ha mer kraft ut ur kurvorna och på den långa rakan, - men varvtiderna blev alltså ungefär desamma. (Nu tog jag kanske det också lite försiktigare med den, och tyckte att det skrek för mycket i däcken). Så på agendan står nog fyrpunktsbälte och R-däck när plånboken så tillåter.
En annan komplikation är ju den moderna elektroniken (som S1:an fullständigt saknar). På Cupen finns det ABS, aktiv spinnreglering, dynamisk stabilitetskontroll, osv. Jag började köra några varv med allt inkopplat, men det blev ryckigt och oharmoniskt. Sedan kopplade jag in sportläge som tillåter lite mer sladd, men även då jobbade systemen, och kör man för länge så så eldar man så småningom upp bakbromsarna som aktiveras för att förhindra hjulspinn. Så sedan var det bara att koppla ut alltihopa, och då gick det att köra mer inspirerat, men man fick undvika alltför mycket gaspådrag ut ur kurvorna på lägre växlar. Så på det hela en rolig dag som gav mersmak.....
Då har S1:an motoreffekt ungefär 130 Hk och väger ca 730 kg, men är fixad för bankörning med ställbara stötdämpare, bra stol, 4-punktsbälte och A048 däck. Cupen har 220 Hk, väger ca 930 kg och har ett saftigt aerodynamikpaket, men är ändå specad för gata med Yokohama Advan Neova, trepunktsbälte och en stol med ganska dåligt sidostöd. Dock så är Cupen väldigt rolig att köra och visst är det kul att ha mer kraft ut ur kurvorna och på den långa rakan, - men varvtiderna blev alltså ungefär desamma. (Nu tog jag kanske det också lite försiktigare med den, och tyckte att det skrek för mycket i däcken). Så på agendan står nog fyrpunktsbälte och R-däck när plånboken så tillåter.
En annan komplikation är ju den moderna elektroniken (som S1:an fullständigt saknar). På Cupen finns det ABS, aktiv spinnreglering, dynamisk stabilitetskontroll, osv. Jag började köra några varv med allt inkopplat, men det blev ryckigt och oharmoniskt. Sedan kopplade jag in sportläge som tillåter lite mer sladd, men även då jobbade systemen, och kör man för länge så så eldar man så småningom upp bakbromsarna som aktiveras för att förhindra hjulspinn. Så sedan var det bara att koppla ut alltihopa, och då gick det att köra mer inspirerat, men man fick undvika alltför mycket gaspådrag ut ur kurvorna på lägre växlar. Så på det hela en rolig dag som gav mersmak.....
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests