Lotus Evora S SR -14

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Det var en grå och kall dag idag. Så vad passar inte bättre än att göra en utflykt till Kinnekulle. Det blev ca 30 mil och en skitig bil :shock: men den behövde ändå tvättas inför Tjolöholm classic nästa helg så det spelade inte så stor roll.
Attachments
DSC01597_SV.jpg
DSC01597_SV.jpg (73.08 KiB) Viewed 17110 times
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Besökte Furillen när vi var på Gotland. Riktigt härlig miljö runt den gamla industrin så jag lägger upp en bild därifrån. Dock blir bilen ganska dammig på Gotland...
furillen.jpg
furillen.jpg (102.06 KiB) Viewed 17004 times
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by oodsell »

Freddy wrote: Sun 09 Jun, 2019 16:52 Besökte Furillen när vi var på Gotland. Riktigt härlig miljö runt den gamla industrin så jag lägger upp en bild därifrån. Dock blir bilen ganska dammig på Gotland...
furillen.jpg
Grå. grå grå.....men jättefin bil och bild! (Men så bor ni ju också i Gråbo....) :-D
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

oodsell wrote: Mon 10 Jun, 2019 19:35 Grå. grå grå.....men jättefin bil och bild! (Men så bor ni ju också i Gråbo....) :-D
Det gäller ju att jobba med den färgskalan man har valt :lol:
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Ställde av bilen för säsongen idag. Så när jag summerar året konstaterar jag att det blivit 860 mil. Inga problem alls med bilen iår utan den har rullat utan problem. Noterar att bakdäcken börjar bli lite slitna men några mil till borde vara möjligt innan de är helt slut.

En liten kort körning blev det idag i kombo med lite foto för att få ihop några bilder till årets fototävling. Försökte även få in lite mera färg på vissa av bilderna :-D
Grå-Evora-magasin-1-web.jpg
Grå-Evora-magasin-1-web.jpg (122.37 KiB) Viewed 16613 times
Grå-Evora-hamn-6-web.jpg
Grå-Evora-hamn-6-web.jpg (112.85 KiB) Viewed 16613 times
Grå-Evora-hamn-9-web.jpg
Grå-Evora-hamn-9-web.jpg (60.58 KiB) Viewed 16613 times
Last edited by Freddy on Sun 20 Oct, 2019 18:41, edited 1 time in total.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Grå-Evora-hamn-stående-7-web.jpg
Grå-Evora-hamn-stående-7-web.jpg (88.75 KiB) Viewed 16610 times
Också en bild från Gotland
Grå-Evora-Tak-web.jpg
Grå-Evora-Tak-web.jpg (42.97 KiB) Viewed 16610 times
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Det finns ett metallnät i fronten som ska skydda kylarna, i alla fall för stora föremål. Tyvärr verkar det som att ytbehandlingen är dåligt gjort för färgen har börjar lossna på sina ställen och nätet rostar  :bang: . Tittar man på utländska forum är detta ganska vanligt. Så jag tänkte lösa detta genom att ta bort den lösa färgen och måla om gallret. För att få bort gallret måste hela front clam monteras av bilen och det kändes som ett ganska stort jobb så jag skippade det...

Istället monterade jag en liten metallborste på min Dremel. Det visade sig att färgen satt dåligt på hela gallret. Men metallborsten till en Dremel klara bara ca 30sek innan den behöver bytas... Så jag tog istället en liten metallborste i borrmaskinen och tog bort all lös färg vilket visade sig vara nästan all färg :shock: .
Grill före.JPG
Grill före.JPG (196.13 KiB) Viewed 16099 times
Köpte sedan en burk Hammerite med svart färg som funkar på en yta där lite rost ändå finns kvar. Jag målande med en liten svamp för att komma åt över allt på gallret. Så här blev resultatet efter att målat två gånger.
Grill efter.JPG
Grill efter.JPG (160.1 KiB) Viewed 16099 times
Nu får vi ser hur länge detta kommer hålla innan man måste göra om det.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Har även passat på att dekaltrimma bilen lite. Jag tror den kommer gå ännu fortare nu :steer:
Attachments
Dekal.JPG
Dekal.JPG (127.66 KiB) Viewed 16099 times
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Äntligen har mina nya bakdäck kommit. Har väntat nästan 4 veckor eftersom de inte fanns på lager i Sverige. Antar att coronavisuset har påverkat leveranstiden lite. Jag fortsätter i alla fall med Michelin Pilot Sport 4s eftersom jag är nöjd med dem.
Däckbyte.JPG
Tyvärr lyckades däckfirman skada ena fälgen något. Det blev drygt 1 cm lång repa som dessutom gick ner någon tiondels millimeter i fälgen. Men vi har gjort en deal som jag tror vi båda är ok med. Är inte speciellt förtjust i svarta fälgar så nu blir detta en anledning att byta färg. Men det kommer vi ta till vintern. Han som ska fixa fälgarna hade mycket att göra nu och det känns bättre att göra det när bilen ändå är avställd.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Stefan_A »

Irriterande med klantigt folk. Kan tipsa om Fälgfixarna i Helsingborg. Riktigt duktiga på att fixa fälgar, både enklare jobb som omlackering till svetsning av trasiga fälgar. De har gjort ett antal jobb åt mig, både frivilliga och mindre frvilliga (från min sida).
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Tack för tipset om Fälgfixarna i Helsingborg. De har en agent i Göteborg men priset för omlack är ganska högt 1800kr för en 20" fälg men de gör säkert ett bra jobb. Det dock nästan dubbelt mot det priset jag har fått från en annan firma. Tänkte kolla på något mer ställe åxå innan jag bestämmer mig.

Kan även passa på att fråga om någon har välgrundade åsikter om pulverlack vs våtlack. De har ju lite olika för och nackdelar.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Per Mo »

Freddy wrote: Sun 15 Mar, 2020 17:48 Det finns ett metallnät i fronten som ska skydda kylarna, i alla fall för stora föremål. Tyvärr verkar det som att ytbehandlingen är dåligt gjort för färgen har börjar lossna på sina ställen och nätet rostar  :bang: . Tittar man på utländska forum är detta ganska vanligt. Så jag tänkte lösa detta genom att ta bort den lösa färgen och måla om gallret. För att få bort gallret måste hela front clam monteras av bilen och det kändes som ett ganska stort jobb så jag skippade det...

Istället monterade jag en liten metallborste på min Dremel. Det visade sig att färgen satt dåligt på hela gallret. Men metallborsten till en Dremel klara bara ca 30sek innan den behöver bytas... Så jag tog istället en liten metallborste i borrmaskinen och tog bort all lös färg vilket visade sig vara nästan all färg :shock: .
Grill före.JPG

Köpte sedan en burk Hammerite med svart färg som funkar på en yta där lite rost ändå finns kvar. Jag målande med en liten svamp för att komma åt över allt på gallret. Så här blev resultatet efter att målat två gånger.
Grill efter.JPG

Nu får vi ser hur länge detta kommer hålla innan man måste göra om det.
Jag har samma problem på nätet till luftintaget på höger sida. Har det funkat bra med Hammeritefärgen? Provade förra året med att bara pensla på bättringsfärg men verkar inte sitta kvar.
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Per Mo wrote: Mon 18 May, 2020 12:25 Jag har samma problem på nätet till luftintaget på höger sida. Har det funkat bra med Hammeritefärgen? Provade förra året med att bara pensla på bättringsfärg men verkar inte sitta kvar.
Nu har bilen bara använts i ett par månader men det är inget som har flagat av i alla fall utan ser ut som när jag gjorde det. Värt att fundera på är vilken glans du vill ha på färgen. Den jag använde var blank och den är nästan för blank. Det finns fler märken som också har färg som fäster på lite ytrost och Biltema har en matt som kanske hade varit snyggare. Men det är ju inte så ofta man ligger på knä framför bilen och tittar på gallret :rolleyes07:
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Per Mo »

Freddy wrote: Mon 18 May, 2020 19:25
Per Mo wrote: Mon 18 May, 2020 12:25 Jag har samma problem på nätet till luftintaget på höger sida. Har det funkat bra med Hammeritefärgen? Provade förra året med att bara pensla på bättringsfärg men verkar inte sitta kvar.
Nu har bilen bara använts i ett par månader men det är inget som har flagat av i alla fall utan ser ut som när jag gjorde det. Värt att fundera på är vilken glans du vill ha på färgen. Den jag använde var blank och den är nästan för blank. Det finns fler märken som också har färg som fäster på lite ytrost och Biltema har en matt som kanske hade varit snyggare. Men det är ju inte så ofta man ligger på knä framför bilen och tittar på gallret :rolleyes07:
Ja den ska inte vara helblank får kolla vad de har på Biltema nästa gång jag är där. Men om jag målar hela syns det nog ingen jätteskillnad bara den är matt. Eller också får man fixa alla näten på en gång då blir alla lika ”fel” i alla fall.
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by A_Möller »

Jag lackade om alla fyra originalfälgarna för en tid sedan och hade tänkt pulverlacka hos fälgfixarna, men backade pga priset. Våtlacken har hållt bra, så än så länge har jag inte ångrat mig. Men visst, om det inte varit för pengarna så hade jag pulverlacket. Tidigare våtlackade fälgar har inte hållt lika bra som dessa.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests