Lotus Elise 111s 1999

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Fortsättning på Spa resan, se sidan innan.

Nurburgring Nordschleife, på tisdag morgon packade vi och lämnade Spa. Det är
en rätt lagom tur till Nurburgring, drygt 10 mil. Trevliga småvägar finns att köra om
man vill slippa autobahn. Vi hade bokat in oss på Hotell am Ring i Adenau, perfekt läge
med helt ok rum, gott om parkeringsplats och nära till banan.

Turistkörningen var öppen 17:15 - 19:30. Det var lagom mycket folk. Jag har varit här förut, under
helger när det varit öppet hela dagen. Tusentals människor och för många bilar. Då har jag inte kört.
Det har alltid sett helt livsfarligt och vansinnigt ut - om man vill komma hem oskadd med hel bil.
ringen 2018.jpg
ringen 2018.jpg (93.71 KiB) Viewed 18199 times
ringen 2018 2.jpg
ringen 2018 2.jpg (101.72 KiB) Viewed 18199 times
Denna kväll var det dock perfekta förhållanden. Första halvtimmen var det högt tryck och trångt
på banan men det tunnade snabbt ut. Sista timmen kunde man köra varven mer eller mindre ostört.
Totalt blev det fem varv. Hur kul som helst, och jag kommer komma tillbaka även hit nästa år. :-D

Under Onsdagen for vi norrut till Travemunde och tog nattfärjan tillbaka till Trelleborg, för att köra de ca 60 milen
upp till Strängnäs under Torsdagen.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by oodsell »

Kul att det fungerade så bra för dig på både Spa och Ringen. Det blev helt klart mersmak att köra på Spa, så jag ska nog ner dit fler gånger. Det hade varit kul om du kunde skriva några rader om ditt Europaäventyr till klubbtidningen.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by Stefan_A »

Kul läsning och skönt att bilen fungerade så bra. Instämmer med Olle, skriv gärna några rader och skicka in till klubbtidningen.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Bra idé, jag skall försöka författa en liten arikel och skicka in till klubbtidningen.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Jaha...är säsongen slut nu? Fika på Taxinge igår och trackday på Mantorp idag. Om detta nu var sista
körningen 2018 så var det i vart fall ett bra slut på ett bra år.
IMG_20180930_140518.jpg
2018 har jag kört 7 banträffar, på 7 olika banor, i tre olika länder, inte illa :-D
Knutstorp, Gelleråsen, Spa, Nurburgring, Kinekulle, Mittsverige banan och Mantorp.
Utöver banträffar har det även nöjesåkts en del på småvägarna hemmakring.

Bilen har gått perfekt, ett enda missöde på hela säsongen och det var idag. Jag tappade höger backspegel
under ett av körpassen. Den yttre delen. Lite snopet, jag såg hur den lossnde och flög iväg.
IMG_20181001_141554.jpg
IMG_20181001_141554.jpg (31.03 KiB) Viewed 17708 times
Nu har jag inte ens några roliga vinterprojekt planerade. Det blir i vart fall stor service och nya r-däck och
en lång väntan på nästa säsong.

Ett litet klipp från Nordschleife i somras. Hanhållen kamera och bara ca halva varvet..
https://www.youtube.com/watch?v=P5JhAUYJ-s0
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by oodsell »

mjohannssen wrote:Bra idé, jag skall försöka författa en liten arikel och skicka in till klubbtidningen.
Bara en liten rättelse i din berättelse. Vi var faktiskt 4 Lotusar från Sverige. Vår medlem Bengt Hallenstål körde ända från Östersund i sin Evora. Under förberedelserna på Spa så råkade han dock tappa sin startnyckel genom gallret i front clamen och den försvann bland kylare och fläktar :x . Han hade extranyckel men vågade inte starta motorn då han inte visste var nyckeln låg. Så han använde större delen av dagen till att plocka ned innerskärm och undertray i sol och drygt 30 graders värme! Per Mohlin servade honom med dricka och smörgåsar, och till slut hittade Bengt nyckeln och kunde sedan köra ett antal varv på sena eftermiddagen. Snacka om otur!
IMG_8254 - kopia.JPG
IMG_8254 - kopia.JPG (208.89 KiB) Viewed 17679 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Ojoj vilket äventyr, maximal otur. Den hade jag helt missat. Vilken tur att Bengt hann köra lite innan det var över :shock:

Har någon hört hur det gick för den svenske killen, boende i Luxemburg, som körde av med Exige i slutet av dagen? Han var ok men
bilen tog rejält med stryk.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Dag för en liten uppdatering så här mitt i vintern.

Efter 2018 års sista körning, som var på Mantorp i oktober, stäldes bilen in för vintern. Inga stora projekt på gång,
inga renoveringar etc, bara service och underhåll och några uppgraderingar.
Till 2019 blir det ny förarstol, nya däck, en rattspacer, ny backspegel och en ny wire till motorluckan. Thats it.
uppgraderingar 2019.jpg
Jag håller som bäst på att planera bankörningarna 2019 och maj månad ser ut att kunna bli rätt skoj.
Knutstorp, Gelleråsen och Gotland ring, får se om jag hinner med alla tre. Jag har även anmält mig till LoT:s Spa körning i Juli. En repris
på förra årets resa. Den finns det dock risk att jag måste avboka pga krock med annat. Till 2019 hoppas jag även på att GTR Motorpark i Eskilstuna
skall bli klar med första delen av utbyggnaden. I så fall skall jag försöka köra lite där, det är ju nära och bra.

Jag har även tänkt att sätta lite fart med min Westfield, som skymtar på bilden. Den har stått ett par år nu och behöver lite TLC för att
komma på rull och genom bilprovningen.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
User avatar
Tailhappy
Stamgäst
Posts: 35
Joined: Sat 29 Dec, 2018 08:39
Location: Gnesta
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by Tailhappy »

Hej, vad blev det för sittastillstol? Är också sugen på ngt annat. Formen av den original passar inte mig särkilt bra.
Ska du köra fyrpunktsbälte med?
It’s all about smiles per gallon... :steer:

//Torsten
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Det blev en Corbeau Le Pro, dvs en mer eller mindre "original" Exige stol. Den passar i befintliga fästen.
Jag sitter rätt bra i standardstolen, böt mest för att få det lite smidigare med 4p bälte.
Japp, jag kör med 4p bälte.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
User avatar
Tailhappy
Stamgäst
Posts: 35
Joined: Sat 29 Dec, 2018 08:39
Location: Gnesta
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by Tailhappy »

Kul... de hade jag också kikat på. Du får berätta hur nöjd du är. Jag kanske kan fa titta ngn gång hur den gör sig i din bil?
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Rapport kommer, självklart får du kika på den vid tillfälle.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by oodsell »

mjohannssen wrote:Rapport kommer, självklart får du kika på den vid tillfälle.
Ja ni kommer väl självklart båda två till Knutstorp den 1 maj? :-D

Jag ser att du köpt nya Toyo R888R. Jättebra på torr bana men om det är blött får du ta det försiktigt!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Japp, jag tänkte dyka 1 maj  :up: hög tid att anmäla sig.

Valet föll till slut på r888r däck, åren innan har jag kört Avon ZZR. Skall bli spännande att
känna hur dessa står sig i jämförelse. Regn, huuu, jag gillar inte regn. Kör nog helst med normala gatdäck då,
eller sitter på fiket...
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
MickeJ
Användare
Posts: 8
Joined: Mon 08 Aug, 2016 08:18
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by MickeJ »

Då har jag äntligen anmält mig till våra körningar på Knutstorp och Gotland. Det kommer bli riktiga höjdare, speciellt ser jag fram mot Gotland Ring. Det blir premiär för mig där, äntligen.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests