Elise R 2007

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Elise R 2007

Post by Patriks »

Kinnekulle Mirjam.jpg
Kinnekulle Mirjam.jpg (61.69 KiB) Viewed 30038 times
Efter att ha ägt min Elise R sedan några år tillbaka tänkte jag det var dags att lägga upp en tråd om den på forumet. Dels för att det kan vara till glädje för andra som går i köptankar och letar efter en Elise, men även för att jag jobbat mycket med den, gjort många förbättringar och modifieringar som gjort att den idag är en betydligt bättre bil än när jag först fick den. Kanske den här texten och bilderna även tjäna som inspiration och kunskapskälla för andra nuvarande och blivande Elise-ägare. P.g.a. att det endast går att ladda upp några få bilder i taget på forumet delar jag upp texten i olika, separata inlägg.

Bilen införskaffades vintern 2013-2014, då den gått ca 30 000 miles, via en annons på Pistonheads i England. Säljaren, Pro Builds Lotus, drevs av en kille som bl. a. specialiserat sig bl.a. på att köpa in s.k. category D Eliser och sedan reparera karosserna, byta ut alla plastgrillar, gummilister m.m, total omlackering, konvertera dem till vänsterstyrning och ge dem en fullständig service och genomgång. Ett jättejobb m. a. o. och som antagligen inte lönade sig så bra i längden, då verksamheten numer är nedlagd. Kanske den då rätt snabbt stigande pundkursen bidrog till det, eller helt enkelt för dålig lönsamhet sett till antalet arbetstimmar och omkostnader som lades ned på var bil?
Jag ville ha en Elise med Toyota 2 ZZ-motorn för att slippa byta kamrem vart tredje år och för att den anses vara nästan "bullet proof" så länge den sköts och servas med högvärdig olja.

Hursomhelst, bilen levererades med hardtop och allt med färjetransport till hamnen i Göteborg i maj 2014.
Bilen vid leveransen.jpg
Bilen vid leveransen.jpg (77.65 KiB) Viewed 30028 times
Nu var inte allt helt frid och fröjd i början, då jag snabbt fick problem med motorlampan som började lysa. Kunde i det läget inte något om bilen egentligen och inte heller så mycket om att meka i största allmänhet. Felkoden vid OBD II-avläsning visade på en slö respons på pre-kat syresensorn. Symtomet var ojämn gång på tomgång och låga varvtal under 3000 varv, annars inga problem.

Hade under det följande året in den hos Morgan på Bennets, hos Lotus Göteborg (numer nedlagt), samt hos två olika bilektriker, vilka alla gick bet, fick ingen diagnos av felet. Började då gräva djupt på nätet, och efter lång tid och många timmars letande hittade jag en lovande tråd på SELOC (ett internationellt Lotusforum). Lärde mig en del om att felsöka och med hjälp av en på SELOC rekommenderad telefon/Ipad-app där man kunde avläsa både pre- och post-kat syresensorerna, via en OBD II wifi-hårdvara. Det visade sig då att kontakterna för pre- och post-kat sensorerna hade förväxlats och när jag switchade dessa så var problemet löst, knappt två år tog det mig att greja det. Ny syresensor kom på plats i samband med detta.

Besiktningarna hade klarats av genom att släcka felkoden alldeles innan, och avgasvärdena påverkades inte så mycket att det blev problem med dem. Mer om det felet och dess lösning i denna tråd: viewtopic.php?f=14&t=6384&p=39166#p39166 . Bilen var ju i grunden fantastisk att köra, jag tog en förarkurs på Kinnekulle Ring och började åka med på klubbens bandagar och lärde mig efterhand alltmer om bilen och dess egenskaper, och inte minst mina begränsningar som förare. Finns fortfarande utvecklingspotential där kan man säga.
Last edited by Patriks on Sat 25 Aug, 2018 17:32, edited 5 times in total.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by Patriks »

I takt med ökande erfarenhet började jag också känna visst missnöje med en del saker. Stötdämparna, original Bilstein, hade en del övrigt att önska och växlingskänslan var inte bra, lite trög och oprecis, vilket förtog en del av körglädjen. Sedan läste jag på olika sajter att originalkylaren med plastsidor hade en tendens att paja, liksom bakre toe-linkstagen vid hårdare bankörning.

Avgassystemet var nytt från leveransen, samma som i en Elise SC vid tidpunkten, det bytte jag ut mot en sportvariant för att få till ett lite bättre ljud och kanske även ett par ponnys mer ur motorn.

Hade även ett problem med att AC-n inte fungerade, och lämnade därför under hösten 2015 in bilen till Morgan på Bennets i Stenkullen. Där visade sig AC-problemet orsakat av ett läckande rör just i böjen vid ingången i tröskeln i motorutrymmet. Vilket innebar ett stort och besvärlig t jobb då ac-rören måste tas bort och en ny variant med mjuka slangar dras in.
Beslutade därför att lägga AC-reparationen på is för ett tag. Men det blev en del annat gjort hos Morgan; en ny aluminiumkylare ersatte den gamla, kylfläktarna byttes ut mot nya och resistorpacket för kupéfläkten byttes i förebyggande syfte ut till ett fuktsäkrat (vanligt fel hos äldre Eliser med korrosion där), AC-kondensorn togs bort så länge (bygger in en ny senare om lusten infinner sig), nya kraftigare toe-linkstag kom på plats, vattenpumpen byttes ut p.g.a. ett begynnande läckage, ett gnisslande löphjul för remspännaren byttes, och alla bromsslangarna byttes ut till stålmantlade varianter och så gjordes en hjulinställning och vanlig årsservice.

Hade vid den tiden även börjat greja med åtgärder för den dåliga växlingskänslan. Ett bakre, kullagrat länkage, LETSLA hade monterats, vilket hjälpte en del att förbättra växlingsprecisionen, men jag var fortfarande inte helt nöjd. Se tråden: viewtopic.php?f=14&t=6033&p=38812#p38812
LETSLA-mekaniken.jpg
LETSLA-mekaniken.jpg (56.37 KiB) Viewed 30036 times
Last edited by Patriks on Wed 22 Aug, 2018 21:04, edited 4 times in total.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by Patriks »

Så under vintern 2015/2016 var det dags för ett mer omfattande jobb, hade nu byggt ett varmbonat garage hemma, köpt in en rejäl och fullproppad verktygsvagn och annat smått och gott som skulle göra mekandet till något lustfyllt istället för en pina. Bakskalet skulle nu av för att komma åt allt i motorutrymme och bakre chassi. Det är rätt mycket jobb att få av bakskalet, då man behöver komma åt bultar inifrån kupén, vilket bl.a. innebär att motorlucka, stolar och plastpanelen mot bakväggen måste plockas ur för att komma åt de fyra bultarna som håller skalet på plats inifrån. Jag passade därför på att underlätta detta i framtiden genom att skaffa ett kit (Radium Engineering, länk: http://www.radiumauto.com/Modular-Rear- ... -P242.aspx ) som gör att motor-/bagageluckan inta behöver tas bort och man slipper plocka ur stolarna m.m och det besparar då mycket tid och tråkjobb.

Se mer om det i tråden: viewtopic.php?f=14&t=6089&p=38834#p38834 . Det går nu betydligt snabbare, på ca en halvtimme att få av bakskalet vilket är till glädje och nytta när vintern kommer och allt kan göras rent och servas mycket bättre och lättare.
Radium mod bakluckestag.jpg
Radium mod bakluckestag.jpg (52.72 KiB) Viewed 30036 times
Clamcleat.jpg
Clamcleat.jpg (38.91 KiB) Viewed 30036 times
Elastisk lina.jpg
Elastisk lina.jpg (62.28 KiB) Viewed 30036 times
Last edited by Patriks on Sat 25 Aug, 2018 17:49, edited 4 times in total.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by Patriks »

Nya dämpare, GAZ Monotubes från Elise Shop kom på plats, vilka senare visade sig göra underverk för köregenskaperna, och dessutom kul och lärorikt att kunna skruva med inställningarna. http://www.elise-shop.com/gaz-monotube- ... 02332.html (Trenden har gått alltmer mot mjukare inställningar, kör nu på näst mjukaste läget fram och bak, med de Nankang NS2 r-däck jag har f.n, bilen går som en dröm på vägen nu.) Har även bytt ut krängningshämmaren fram mot en ställbar, står i mittenläget, har inte prövat ändra inställningar på den ännu.

Allt med ytrost behandlades, slipades och målades, jag fixar inte riktigt att se rost någonstans, mängder med bultar byttes ut mot nya. Bromsok och hjulupphängningar m.m. behandlades med kemisk rostätare, slipning och målning.
Bromsok som behandlats med kemisk rostlösare.jpg
Bromsok 2.jpg
Bromsok 2.jpg (74.92 KiB) Viewed 30034 times
De främre och bakre motorfästena togs ur, ett som var slitet byttes ut mot ett nytt, olika detaljer slipades och målades och bussningar sattes in för att få motorpaketet att ligga mer still vid körning, bl. a. med tanke på växlingsprecisionen/-känslan.
Motorfästen.jpg
Last edited by Patriks on Sat 25 Aug, 2018 17:54, edited 5 times in total.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by Patriks »

Stagade upp växelspakslådramen med en förstärkning och förankrade den bättre via bultar genom chassibottenplåten https://www.inokinetic.com/lotus/re-enf ... ansmission , vilket ytterligare hjälpte upp växlingskänslan.
Var dock ändå inte helt nöjd, utan köpte då in nya växlingskablar och monterade, vilket verkligen gjorde stor skillnad, nu löper växlingarna mycket lättare och smidigare, sammantaget med de andra åtgärderna har de medfört att det nu är en ren fröjd att växla.
Den sista lilla touchen skulle vara en helt ny växelmekanik fram, men frågan är om det skulle vara värt priset, nu när känslan redan är så bra? Vi får se hur det blir med den saken. https://www.inokinetic.com/lotus/shiftr ... ansmission .
Sector111 växlingskablar.jpg
Sector111 växlingskablar.jpg (52.93 KiB) Viewed 30034 times
Spaklåda bultad genom bottenplåten för ökad stabilitet.jpg
Spaklåda bultad genom bottenplåten för ökad stabilitet.jpg (24.59 KiB) Viewed 30024 times
Bultarna för spaklådan.jpg
Bultarna för spaklådan.jpg (11.24 KiB) Viewed 30024 times
Last edited by Patriks on Sun 19 Aug, 2018 20:36, edited 4 times in total.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by Patriks »

Monterade även in lyftpuckar bak för att kunna använda de bakre lyftpunkterna även med bottenplåten på, vilket underlättar många moment när det ska grejas i garaget med sådant som kräver lyft https://moto-concept.de/de/hebebuehnebloecke-satz . Rekommenderas varmt! Hissar man upp bilen på de näst bakersta lyftpunkterna finns det alltid en risk att den tippar ned bakåt, vilket en eller annan verkstad fått erfara genom åren.
15813-Satz-Hebebuehnenbloecke-1-3(1).jpg
15813-Satz-Hebebuehnenbloecke-1-3(1).jpg (3.48 KiB) Viewed 30034 times
Last edited by Patriks on Mon 20 Aug, 2018 07:39, edited 1 time in total.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by Patriks »

Under de senaste par åren har nya fälgar Pro Dynamics Pro Race införskaffats i samband med inköp av R-däcken (Nankang NS-2 r i nuläget) vilket ju gjort körningen ännu roligare, en jätteskillnad såklart jämfört original Toyo Advan 07orna. Styrningen blir lite livligare s.a.s. på lite sämre vägar, man får hålla lite hårdare i ratten ibland, men det är det ju värt för att få (mycket) bättre väggrepp.

Nya bromsskivor EBC Ultimax kom på plats runt om inför förra säsongen och då även nya belägg CL Brakes RC5+ som bettar otroligt fint, även kalla. En del som använt dessa har upplevt att de kan smulas sönder, men mina har hållit väldigt fint över två säsonger med ca 1500 mil körning och 5 dagar med bankörning. Finns hur mycket som helst kvar på beläggen och de sliter inte heller skivorna nämnvärt.
EBC bromskivor.jpg
EBC bromskivor.jpg (49.2 KiB) Viewed 30016 times
Ett nytt Odyssey racingbatteri införskaffades och flyttades fram till brandväggen, där det fanns plats sedan originalluftburken sedan länge fått ge plats till ett Hurricane Kolfiber luftfilter. Fick hjälp av en mekanisk verkstad att bygga själva lådan i aluminium så att den passade i de gamla fästena för luftfiltret, som bultas inifrån kupén bakom plastpanelen som täcker brandväggen. En positiv biverkan är att bagageutrymmet förvandlades nästan till kombiklass (nåja...) när batteriet försvann därifrån. Batteriet behöver då heller inte tas bort när bakskalet ska av, vilket annars måste göras.
Racingbatteri monterat mot brandväggen.jpg


Styrenheten, ECU-n, (till höger i bilden ovan, silverfärgad med flänsar, snyggt målad om jag får säga det själv :-D ) har skickats till Lotus för att sänka kamlyftet till 5 700 varv istället för 6 200 varv som innan, vilket gör att "hästsparken" från innan när kammen lyfter nu inte är så tydlig längre och att man får lite mer drag i mellanregistret och att bilen blir lite "mjukare" att köra, märks inte minst vid körning på bana. Kan rekommenderas till alla Elise 111 R- och R-ägare som tycker draget i motorn är lite väl ojämnt i original.
Vill man ha riktigt bottendrag i Toyotan behöver man dock bygga in en kompressor. Kostar runt 50 000 kr så ett bättre alternativ är kanske att välja en bil med kompressor från början i så fall. 2 ZZ-motorn utan kompressor behöver annars hållas mellan ca 4 500 och 8000 varv för att få drag. Men det finns ju som tur är en växelspak i bilen, som dessutom numer funkar alldeles förträffligt! :steer: :-D

Catchtankar från Sector 111 (numer Inokinetic, finns dock inte att köpa längre) kom på plats förra året, för att fånga upp spilloljan från vevhusventilationen så att den inte sugs in i cylindrarna igen. Kan bli upp emot ett par deciliter per säsong som samlas där.
Catchtankar monterade.jpg
Last edited by Patriks on Wed 22 Aug, 2018 21:33, edited 6 times in total.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by Patriks »

Ett nytt bafflat oljetråg från Elise Parts kom på plats förra vintern. Ska förhindra risken att motorn blir utan olja vid hård kurvtagning på bana. Blev helt tätt och fint, inte en droppe olja har läckt från motorn vare sig därifrån eller någon annanstans, sedan jag fick bilen. Toyotamotorn anses, som sagt, vara "bullet proof".
Bafflat oljetråg monterat och klart.jpg
Passade då även på att stoppa in en oljetrycksmätare och en oljetemp-mätare, de sitter nu på en liten konsol framför kåpan som täcker växelspakslådan. Tack Elise-ägare Peter Jonsson för hjälpen med att greja strömförsörjningen till mätarna!
Oljetrycks- och tempmätare på plats.jpg
Bytte i vintras ut stången och universallederna mellan ratt och kuggstångracket. Lederna tenderar att börja glappa med åren på alla Eliser. Ett rätt bökigt jobb där man behöver montera av en del paneler runt rattstången och även lossa mätarna från instrumentbrädan innan man kan lossa fästena för rattstången, mem framför allt det är olidligt trångt och obekvämt att komma åt nere vid pedalstället där den nedre universalleden fäster till splinesen från styrracket.
Universalleder med stång inför bytet.jpg
Universalleder med stång inför bytet.jpg (91.25 KiB) Viewed 29988 times
Ett litet glapp i styrningen återstår ännu till följd av att styrracket/kuggstångsmekanismen börjar bli slitet, sker även det på alla Eliser efter några års körning. Märks inte vid körning direkt, så det får fixas till i vinter, med byte av styrracket eller justering av det gamla om det går. Då går man även igenom styrlederna och dess bussningar, som byts vid behov.

En annan liten förbättring har varit byte av hel- och halvljuslampor till jämfört med standard halogen mycket ljusstarkare Osram Nightbreakers, vilka förvandlat mörkerkörning från rysk roulett till något mindre dödsföraktande.

Har de senaste par åren gjort servicen själv på bilen, helt enligt serviceprotokollet. Bytte inför förra säsongen även växellådsoljan, då jag var osäker på åldern av den gamla. Sedan får ju bilen en mycket mer omfattande genomgång än den skulle få på en vanlig service när man lämnar in den, med all rengöring, rostskyddssmörjning av alla bultar och andra detaljer som jag ger den varje vinter. Dämparna exv. plockar jag ur och rengör ordentligt, kontakter sprayas med oxidrengöringssprej och skyddssprej, vitala bultar kontrolldras o. s. v.

Några småfel har senaste året felsökts och fixats; bandkabelkontakten till tutan som sitter på ratten har fått bytas, se tråd viewtopic.php?f=14&t=6807 , en glappkontakt till en reläbox på brandväggen hittades och fixades efter mycken möda efter att kretsen till startmotorn inte ville slå till, se tråd viewtopic.php?f=14&t=6877.

Ett par förbättringar väntar i höst och vinter: Byte av länkarmsbussningarna runt om. Var tänkta att få på plats redan förra vintern, men lusten för det jobbet infann sig inte riktigt. En andra mindre modd är på G, att byta ut fotplattorna till pedalstället, för att bättre kunna jobba med häl-tå i körningen. Se länk: https://www.inokinetic.com/lotus/dbwpedals

Totalt sett är bilen nu betydligt bättre än när jag fick den, med alla modifieringar och inte minst all rostskyddsbehandling och årlig rengöring av allt i motorutrymmet, vilket som sagt går så mycket lättare och är så mycket roligare när man enklare och snabbare får av bakskalet. Lite små stenskottsmärken i lacken på utsatta ställen är ju ofrånkomligt efter några säsongers körning. Mycket av dem kan fixas med Chipex, se tråd: viewtopic.php?f=14&t=5962&p=37152&hilit=chipex#p37152

Jag har efterhand lärt mig mer och mer om bilen om den och det tillkommer hela tiden litet nytt.
Skräcken för att meka med den är borta för länge sedan och de små problem som varit har ju gått att lösa med tid, tålamod, mycket grävande på olika forum, och så en del stålar förstås. Vill helst inte räkna på vad allt kostat, men vet att det varit värt det!
Last edited by Patriks on Mon 20 Aug, 2018 13:59, edited 1 time in total.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by Patriks »

Lite allmänna tankar kring att köra och äga en Lotus Elise:

Det är ingen glidarbil. Den är som alla Eliser med några år på nacken lite skramlig i kaross och paneler och att lyssna efter nya små ljud hör liksom till upplevelsen  :nothing: . Den är trång och rätt opraktisk och i mitt fall, med sportavgas och Hurricane-luftburk blev den brötig och rätt kass att ligga och plöja motorväg med i högre hastigheter under längre stunder. Men när den kommer ut på kurviga mindre vägar förvandlas den till en extremt rolig och pigg körmaskin med gött ljud och med en styrning, styrkänsla och vägkänsla som hyllats av en enig motorpress i drygt två decennier. Fördelarna med en lätt bil blir ju tydlig när vägen blir härligt krokig!
Den låga vikten, ca 900 kg, gör även att däck och bromsar håller mycket längre än hos tunga bilar. En vanlig Porsche Cayman väger ca ett halvt ton mer än Elisen! Brukar tänka på braskaminen i täljsten hemma i vardagsrummet, en tung pjäs på 400 kg. Tanken på den extra vikten i Elisen är svindlande... Som att köra med sex-sju normalstora passagerare i bilen, var nu de skulle få plats någonstans? :lol: Bromsarna är därför i stort omöjliga att överhetta på en Elise, även vid hårdare bankörning. Min första uppsättning Nankang NS-2 r-däck stoppade för ca 1000 mil, mestadels inspirerad landsvägskörning och fyra bandagar innan de behövde bytas. En Porsche kan lätt förbruka en uppsättning däck och bromsar på en enda bandag...

Vissa reservdelar kan vara svåra att få tag på, där märks det att Lotus länge haft det kärvt med ekonomin och inte haft råd att hålla sig med stora reservdelslager. Som tur är finns flera fristående nätshoppar med stort utbud där man hittar mängder med oftast billiga delar. Även på ebay finns ett stort utbud. Att äga och driva en exv. 10 år Elise behöver inte bli mycket kostsammare än att äga en Volvo av samma årsmodell. Jämfört med många andra sportbilsmärken är Elisen mycket billigare att äga och driva. Andrahandsvärdet är fenomenalt, begagnatpriserna har i princip stått still eller t o m ökat en del under de senaste åren på bilar som har några år på nacken, p g a hög efterfrågan och litet utbud på marknaden, vilket gör en begagnad Elise ännu billigare att äga. Sköter man den bra kan den säljas efter några år för nästan lika mycket eller kanske lite mer än vad man gav för den. Dock har jag i nuläget inga planer på att sälja min, har liksom vuxit ihop med den i takt med allt förbättringsjobb jag lagt ned på den. Men man vet ju aldrig vart influenserna leder en.
Last edited by Patriks on Wed 22 Aug, 2018 21:48, edited 3 times in total.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by oodsell »

Patrik, en fantastisk redogörelse för allt som du gjort med bilen under ganska kort tid. Jag beundrar ditt mod och tålamod att ta itu med alla stora och små problem, speciellt de intermittenta elektriska problemen som man kan få mardrömmar av. Nu har du definitivt en mycket bättre bil än när du köpte den!

Jag tycker vi ska kolla med vår redaktör Dane om inte detta kunde publiceras i klubbtidningen, då kanske som en följetong i flera nummer. :hack:
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by Patriks »

Tack Olle för värmande och uppmuntrande ord. Det går fint att använda materialet i WC om intresse finns. :winking:
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by mjohannssen »

Tack för en underhållande ägarberättelse om din Elise. Sådana där "lyftpuckar" skall jag fixa på min bil.
Jag kan inte annat än humma medhållande när jag läser dina tankar kring Elise ägande :-D
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by lahi »

Riktigt fin genomgång om vad du har gjort och hur du upplever bilen. Kul att läsa  :up:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by Patriks »

Tack, vad kul att ni uppskattar storyn!  :up:
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
knutte
Användare
Posts: 10
Joined: Sun 22 Oct, 2017 10:42
Location: Hörby
Contact:

Re: Elise R 2007

Post by knutte »

Hej
Trevligt med din Elise, men om jag får fråga för jag har också köpt Gaz dämpare till min Elise.
Mina är fjädrar är helt ospända, så hur mycket behöver man spänna fjädern för att den skall bli körbar för en senare finare finjustering.

Har tänkt göra en corner balancing i efterhand, finns en i staffanstorp som pysslar lite med sådant eftersom jag bor här nere i Skåne

Häls
Knut Bergström
Lotus Elise SC
Knut Bergström
Lotus Elise SC
knuttebe(at)gmail.com
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests